• Äldre 16 Apr 08:40
    687 visningar
    1 svar
    1
    687

    Behöver råd

    Hej

    Jag och min exfru har separerat

    Och jag behöver lite råd.

    Hon flyttade ut för 30 dagar sedan.

    Häromdagen fick jag höra av sonen 4år

    Att mamma har en kille som sover i mammas säng.

    Jag personligen tycker det är sjukt för att ett barn har inte landat i omställningarna av livet efter 30 dagar och man bör hålla detta på sina barnlediga veckor i början iaf.

    Efter lite hintar från bekanta om att denna kille är "strulig" så gjorde jag ett utdrag av brottsregister för jag anser det är min skyldighet som förälder att veta om det föreligger fara för mitt barn.

    Fick jackpott där med flera grova brott bla narkotikabrott och stölder. Detta var dock ett tag sedan.

    Blev naturligtvis jävligt upprörd att en människa man inte känner (vilket man inte gör bra efter 4v) umgås och mer eller mindre bor med min son. Och än värre när jag såg utdraget. Så jag konfronterar henne och säger att jag vill inte ha han i närheten av min son såhär tidigt att hon får sköta det på barnfri vecka. Hon svarar att men det är ju länge sen domarna och att hon känner han visst bra efter 4v.

    Tar 10min så börjar HAN skriva meddelanden åt mig och hävda sig.

    Jag har tidigare sagt att jag skall gå med på att skriva sonen hos henne men delad vårdnad. Detta gör mig dock orolig och överväger att inte göra det samt begära samarbetssamtal.

    Vad bör jag göra?

    Jag kan naturligtvis inte styra eller ens har en vilja över vem hon träffar men känns helt galet 3v efter separation innan barnet landat i allt. Tänker jag fel?

  • Svar på tråden Behöver råd
  • sextio­talist
    Thu 13 Jun 2019 16:56
    #1
    Pappa8585 skrev 2019-04-16 08:40:07 följande:

    Hej

    Jag och min exfru har separerat

    Och jag behöver lite råd.

    Hon flyttade ut för 30 dagar sedan.

    Häromdagen fick jag höra av sonen 4år

    Att mamma har en kille som sover i mammas säng.

    Jag personligen tycker det är sjukt för att ett barn har inte landat i omställningarna av livet efter 30 dagar och man bör hålla detta på sina barnlediga veckor i början iaf.

    Efter lite hintar från bekanta om att denna kille är "strulig" så gjorde jag ett utdrag av brottsregister för jag anser det är min skyldighet som förälder att veta om det föreligger fara för mitt barn.

    Fick jackpott där med flera grova brott bla narkotikabrott och stölder. Detta var dock ett tag sedan.

    Blev naturligtvis jävligt upprörd att en människa man inte känner (vilket man inte gör bra efter 4v) umgås och mer eller mindre bor med min son. Och än värre när jag såg utdraget. Så jag konfronterar henne och säger att jag vill inte ha han i närheten av min son såhär tidigt att hon får sköta det på barnfri vecka. Hon svarar att men det är ju länge sen domarna och att hon känner han visst bra efter 4v.

    Tar 10min så börjar HAN skriva meddelanden åt mig och hävda sig.

    Jag har tidigare sagt att jag skall gå med på att skriva sonen hos henne men delad vårdnad. Detta gör mig dock orolig och överväger att inte göra det samt begära samarbetssamtal.

    Vad bör jag göra?

    Jag kan naturligtvis inte styra eller ens har en vilja över vem hon träffar men känns helt galet 3v efter separation innan barnet landat i allt. Tänker jag fel?


    Hur kunde du göra ett utdrag ut brottregistret, det är inget som ens en arbetsgivare får göra. Du kan däremot kanske varit inne på Lexbase och sökt på honom.
    Som du skriver så var det ett tag sedan, mannen ifråga har kanske ändrat sitt liv, men jag förstår din oro.
    Men nu kommer den krassa sanningen, ditt ex behöver inte din tillåtelse, inte bry sig om vad du anser är rätt och fel (jag håller med dig i sak, hon har möjlighet att lära känna denna man och vänta tills det är mer seriöst innan hon blandar in barnet, eftersom det finns mycket tid för detta då du har sonen).
    Jag förutsätter att ni har gemensam vårdnad, delad vårdnad finns inte som juridiskt begrepp.
    Ett samarbetssamtal kan absolut vara på plats, men inte för att smutskasta varandra, utan för att se hur ni bäst kan samarbeta över barnet.
    Så mitt tips är att du bokar ett samarbetssamtal, men släpp vilka och hur hon träffar dom, det enda du kan säga är att du vill att sonen ska känna sig trygg med er båda.
    Det du kan göra är att säga att du inte vill att den mannen ska ta kontakt med dig, utan du och mamman sköter kontakten.
Svar på tråden Behöver råd