• Anonym (ssk student)

VFU student

Hej! Är ute på min VFU på ett äldreboende och det innebär att jag är här för att lära mig hur man arbetar som sjuksköterska. Tycker därför det är orättvist när personalen här ber mig diska, duka och hämta varor och jag inte får en krona för det. Vad tkr ni?

• Svar på tråden VFU student
  • Anonym (James)

Vem är det som gör dessa uppgifter när du inte är där? Om det är så att det är en del av sköterskornas arbetsuppgifter så är det väl inte fel att du gör det?
    Men om du BARA får göra såna där bisysslor så är det ju såklart fel, då lär du dig ju inte så mycket!
    Men att du inte får betalt, det är ju lite grejen med praktik? Du är ju fortfarande under utbildning liksom?

• Djurvän03
    Anonym (ssk student) skrev 2019-04-16 11:41:10 följande:

Hej! Är ute på min VFU på ett äldreboende och det innebär att jag är här för att lära mig hur man arbetar som sjuksköterska. Tycker därför det är orättvist när personalen här ber mig diska, duka och hämta varor och jag inte får en krona för det. Vad tkr ni?

VFU är ju verksamhetsförlagd utbildning och är en kurs under utbildningen precis som övriga kurser bara att den är praktiskt lagd. Av just den anledningen brukar man inte få betalt under sin praktik, just för att det hör till utbildningen. Om det är det enda du får göra på din praktikplats är det ju såklart inte så bra, däremot är det bra att få göra alla möjliga arbetsuppgifter som ingår i det yrket man vill bli för att få en bild av vad det innebär att arbeta som, i ditt fall då sjuksköterska. Alla arbetsuppgifter är inte roliga och någon måste ju göra även de mindre roliga arbetsuppgifterna.
  • Anonym (ssk)

NEJ, du ska inte göra det du beskriver! Du har ingen lärlingsplats! Du används tyvärr som arbetskraft. Du går en utbildning med kursplan. Vad står det i den? Vad ska du uppfylla för mål? Följ det. Har du ingenting att göra för att det tillfälligt är lugnt, då kan du arbeta med dina studieuppgifter. Prata direkt med din lärare på högskolan, informera. Du har väl en handledare att följa, vad gör hen? Inte diskar, väl?

• Anonym (ssk)
    Djurvän03 skrev 2019-04-16 12:02:02 följande:
    VFU är ju verksamhetsförlagd utbildning och är en kurs under utbildningen precis som övriga kurser bara att den är praktiskt lagd. Av just den anledningen brukar man inte få betalt under sin praktik, just för att det hör till utbildningen. Om det är det enda du får göra på din praktikplats är det ju såklart inte så bra, däremot är det bra att få göra alla möjliga arbetsuppgifter som ingår i det yrket man vill bli för att få en bild av vad det innebär att arbeta som, i ditt fall då sjuksköterska. Alla arbetsuppgifter är inte roliga och någon måste ju göra även de mindre roliga arbetsuppgifterna.
    Men en student ska inte göra de mindre roliga uppgifterna som hör till specifik arbetsplats, om det är kringarbete som disk, städ och förrådshantering. Det gör inte till kursplanen. 
  • Tiina87

Du får helt enkel stå på dig och förklara att du INTE är där för att göra dessa saker. Du är där för att du studerar till sjuksköterska vilket innebär att du ska vara med i sjuksköterskans arbete, inte vara någon pass-upp till övriga personalen. Visst, självklart kan man hjälpa till så länge det inte tar tid från du faktiskt ska lära dig och bedömas i.

• Anonym (ssk)
    Tiina87 skrev 2019-04-16 17:49:01 följande:

Du får helt enkel stå på dig och förklara att du INTE är där för att göra dessa saker. Du är där för att du studerar till sjuksköterska vilket innebär att du ska vara med i sjuksköterskans arbete, inte vara någon pass-upp till övriga personalen. Visst, självklart kan man hjälpa till så länge det inte tar tid från du faktiskt ska lära dig och bedömas i.

Verkligen! Och det borde handledaren veta!
  • Tiina87
    Anonym (ssk) skrev 2019-04-16 17:52:46 följande:

Verkligen! Och det borde handledaren veta!

I allra högsta grad ja.

Vi har sykepleier-studenter (jobbar i Norge) och här är det med ute i omvårdnaden på ett annat sätt än i Sverige. Men det är för att det ingår i en sykepleier jobb. Men inte fån räknas de som arbetskraft eller sätts att göra uppgifter som inte har något läringsutbyte.
  • Anonym (ssk student)
    Anonym (ssk) skrev 2019-04-16 15:39:12 följande:

NEJ, du ska inte göra det du beskriver! Du har ingen lärlingsplats! Du används tyvärr som arbetskraft. Du går en utbildning med kursplan. Vad står det i den? Vad ska du uppfylla för mål? Följ det. Har du ingenting att göra för att det tillfälligt är lugnt, då kan du arbeta med dina studieuppgifter. Prata direkt med din lärare på högskolan, informera. Du har väl en handledare att följa, vad gör hen? Inte diskar, väl?

Varje gång vi har satt oss ned med studieuppgifter som hör till vår VFU och som vi gärna inte vill syssla med på fritiden så har vår handledare (ssk) blivit irriterad och sagt att vi ska borde vara på avdelningen istället. Problemet är att hon aldrig själv är där eftersom hon inte har dom arbetsuppgifterna och vi därför förstår jag inte varför vi ska stå där och bara glo eller hjälpa till med maten.

Ansvarig på universitetet håller ju med oss och säger att vi gör helt rätt. Att vi visst ska göra alla våra VFU studieuppgifter (det är ju dom som är viktiga att lära sig) samt öva på vår kliniska blick dagligen genom att göra observationer på patienter tillsammans med sjuksköterskan och skriva omvårdnadsplaner. Därför ska vi bara vara på avdelningen några timmar på morgonen, för att göra observationer som vi sen ska diskutera med ssk (vilket ju inte sker eftersom att ssk tycker vi ska gå med omvårdnadspersonalen på avdelningen hela dagen så hon har underlag att bedöma oss sen) Problemet blir ju att vi inte uppnår läromålen för sjuksköterska utan istället lärs upp som undersköterskor och att hon bedömer oss i helt fel sak då.

Jag vantrivs och tycker det är jättejobbigt att gå dit.
  • Tiina87
    Anonym (ssk student) skrev 2019-04-16 19:07:21 följande:

Varje gång vi har satt oss ned med studieuppgifter som hör till vår VFU och som vi gärna inte vill syssla med på fritiden så har vår handledare (ssk) blivit irriterad och sagt att vi ska borde vara på avdelningen istället. Problemet är att hon aldrig själv är där eftersom hon inte har dom arbetsuppgifterna och vi därför förstår jag inte varför vi ska stå där och bara glo eller hjälpa till med maten.

Ansvarig på universitetet håller ju med oss och säger att vi gör helt rätt. Att vi visst ska göra alla våra VFU studieuppgifter (det är ju dom som är viktiga att lära sig) samt öva på vår kliniska blick dagligen genom att göra observationer på patienter tillsammans med sjuksköterskan och skriva omvårdnadsplaner. Därför ska vi bara vara på avdelningen några timmar på morgonen, för att göra observationer som vi sen ska diskutera med ssk (vilket ju inte sker eftersom att ssk tycker vi ska gå med omvårdnadspersonalen på avdelningen hela dagen så hon har underlag att bedöma oss sen) Problemet blir ju att vi inte uppnår läromålen för sjuksköterska utan istället lärs upp som undersköterskor och att hon bedömer oss i helt fel sak då.

Jag vantrivs och tycker det är jättejobbigt att gå dit.

Om ni har tillhörande VFU uppgifter så ska ni göra dem i första hand. Har ni ledig tid över och inte har annat att göra så kan ni absolut passa på att umgås med de BOENDE, prata med dem, skapa kontakt och lära känna se. Öva på att identifiera deras olika behov. Men att vara pass-upp till personalen ska ni absolut inte vara och det borde eran handledare förstå och veta. Frågan är om handledaren ens gått handledarkurs? H*n verkar inte speciellt kompetent för handledaruppgiften.

Jag tycker det är dax att ni (antar att ni är flera studenter?) får till ett möte med handledare och den ansvarige läraren på skolan så snart som möjligt. Där kan ni tillsammans gå igenom målen för VFUn, handledaren får reda på konkret vad ni ska göra och tillsammans kan ni om det behövs planera en plan på hur ni ska få genomfört målen.

Har ni sätt upp egna mål för VFUn? Det är kanonbra att ni är på avdelningen några timmar på morgonen för att kunna observera och vara delaktigt i morgonarbetet (anser jag personligen att även den ansvariga ssk har stor nytta av), och att ni sedan kan reflektera över det ni har observerat.

Får ni ta blodprover, lägga upp dosetter, se över apo-dos (då tillsammans med handledaren), sätta kateter, injektioner och infusioner?

Själv hade jag tyvärr en helt värdelös handledare på VFUn i äldrevården som gjorde nada och enbart sätt på kontoret hela dagarna, var knappt ute på avdelningarna. Jag avbröt den praktiken (dock pga abdra personliga skäl) och gjorde om den senare. Då hade jag en helt fantastisk handledare som faktiskt prioriterade att vara ute i omvårdnaden i den mån hon fick till.
Svar på tråden VFU student