Anonym (ssk student) skrev 2019-04-16 19:07:21 följande:
Varje gång vi har satt oss ned med studieuppgifter som hör till vår VFU och som vi gärna inte vill syssla med på fritiden så har vår handledare (ssk) blivit irriterad och sagt att vi ska borde vara på avdelningen istället. Problemet är att hon aldrig själv är där eftersom hon inte har dom arbetsuppgifterna och vi därför förstår jag inte varför vi ska stå där och bara glo eller hjälpa till med maten.
Ansvarig på universitetet håller ju med oss och säger att vi gör helt rätt. Att vi visst ska göra alla våra VFU studieuppgifter (det är ju dom som är viktiga att lära sig) samt öva på vår kliniska blick dagligen genom att göra observationer på patienter tillsammans med sjuksköterskan och skriva omvårdnadsplaner. Därför ska vi bara vara på avdelningen några timmar på morgonen, för att göra observationer som vi sen ska diskutera med ssk (vilket ju inte sker eftersom att ssk tycker vi ska gå med omvårdnadspersonalen på avdelningen hela dagen så hon har underlag att bedöma oss sen) Problemet blir ju att vi inte uppnår läromålen för sjuksköterska utan istället lärs upp som undersköterskor och att hon bedömer oss i helt fel sak då.
Jag vantrivs och tycker det är jättejobbigt att gå dit.
Om ni har tillhörande VFU uppgifter så ska ni göra dem i första hand. Har ni ledig tid över och inte har annat att göra så kan ni absolut passa på att umgås med de BOENDE, prata med dem, skapa kontakt och lära känna se. Öva på att identifiera deras olika behov. Men att vara pass-upp till personalen ska ni absolut inte vara och det borde eran handledare förstå och veta. Frågan är om handledaren ens gått handledarkurs? H*n verkar inte speciellt kompetent för handledaruppgiften.
Jag tycker det är dax att ni (antar att ni är flera studenter?) får till ett möte med handledare och den ansvarige läraren på skolan så snart som möjligt. Där kan ni tillsammans gå igenom målen för VFUn, handledaren får reda på konkret vad ni ska göra och tillsammans kan ni om det behövs planera en plan på hur ni ska få genomfört målen.
Har ni sätt upp egna mål för VFUn? Det är kanonbra att ni är på avdelningen några timmar på morgonen för att kunna observera och vara delaktigt i morgonarbetet (anser jag personligen att även den ansvariga ssk har stor nytta av), och att ni sedan kan reflektera över det ni har observerat.
Får ni ta blodprover, lägga upp dosetter, se över apo-dos (då tillsammans med handledaren), sätta kateter, injektioner och infusioner?
Själv hade jag tyvärr en helt värdelös handledare på VFUn i äldrevården som gjorde nada och enbart sätt på kontoret hela dagarna, var knappt ute på avdelningarna. Jag avbröt den praktiken (dock pga abdra personliga skäl) och gjorde om den senare. Då hade jag en helt fantastisk handledare som faktiskt prioriterade att vara ute i omvårdnaden i den mån hon fick till.