• Anonym (ssk student)

VFU student

Hej! Är ute på min VFU på ett äldreboende och det innebär att jag är här för att lära mig hur man arbetar som sjuksköterska. Tycker därför det är orättvist när personalen här ber mig diska, duka och hämta varor och jag inte får en krona för det. Vad tkr ni?

• Svar på tråden VFU student
  • Anonym (James)

Vem är det som gör dessa uppgifter när du inte är där? Om det är så att det är en del av sköterskornas arbetsuppgifter så är det väl inte fel att du gör det?
    Men om du BARA får göra såna där bisysslor så är det ju såklart fel, då lär du dig ju inte så mycket!
    Men att du inte får betalt, det är ju lite grejen med praktik? Du är ju fortfarande under utbildning liksom?

• Djurvän03
    Anonym (ssk student) skrev 2019-04-16 11:41:10 följande:

Hej! Är ute på min VFU på ett äldreboende och det innebär att jag är här för att lära mig hur man arbetar som sjuksköterska. Tycker därför det är orättvist när personalen här ber mig diska, duka och hämta varor och jag inte får en krona för det. Vad tkr ni?

VFU är ju verksamhetsförlagd utbildning och är en kurs under utbildningen precis som övriga kurser bara att den är praktiskt lagd. Av just den anledningen brukar man inte få betalt under sin praktik, just för att det hör till utbildningen. Om det är det enda du får göra på din praktikplats är det ju såklart inte så bra, däremot är det bra att få göra alla möjliga arbetsuppgifter som ingår i det yrket man vill bli för att få en bild av vad det innebär att arbeta som, i ditt fall då sjuksköterska. Alla arbetsuppgifter är inte roliga och någon måste ju göra även de mindre roliga arbetsuppgifterna.
  • Anonym (ssk)