• Tue 16 Apr 2019 17:07
    1095 visningar
    7 svar
    7
    1095

    Tvätta kläder till nyfödd - hur många grader?

    Hej!

    Tänkte tvätta alla nyföddkläder och hur många grader bör man tvätta i, dvs nya kläder även ekologiska så de blir "rena" från ev kemikalier osv?

    Tack på förhand

  • Svar på tråden Tvätta kläder till nyfödd - hur många grader?
  • Tue 16 Apr 2019 17:36
    #1

    Rätta svaret är 60 grader, barnets kläder ska tvättas separat från andras kläder, sen ska de strykas. Jag gjorde detta i början men efter två månader slog jag över till 40 grader gemensam tvätt som den slarvmamma jag e

  • Tue 16 Apr 2019 17:44
    #2
    louisa83 skrev 2019-04-16 17:36:00 följande:

    Rätta svaret är 60 grader, barnets kläder ska tvättas separat från andras kläder, sen ska de strykas. Jag gjorde detta i början men efter två månader slog jag över till 40 grader gemensam tvätt som den slarvmamma jag e


    Strykas? Just det.
  • Anonym (Linda­)
    Tue 16 Apr 2019 18:45
    #3

    Vad jag har hört bör nya kläder tvättas tre gånger innan användning. Begagnade behöver så klart bara tvättas en gång. Jag tror inte att valet av temperatur påverkar i viken grad kemikalierna sköljs ur. (Däremot virus och bakterier, men det är ju mer efter användning...)

    Sedan är det en annan sak hur man faktiskt gör... *host, host* Mina barn har aldrig haft problem. (iofs hade de mest beg. kläder)

  • Anonym (60)
    Tue 16 Apr 2019 22:03
    #4

    De ska tvättas i 60 grader.

  • Tue 16 Apr 2019 23:57
    #5

    Tack för era svar. Varför strykas? Första gången bara?

  • Anonym (Konst­igt)
    Wed 17 Apr 2019 00:16
    #6

    Jag skulle tvätta kläderna i de grader som tyget är anpassat för. Är plagget märkt med exempelvis 40, ja då skulle jag tvätta det i 40 grader. Att kläderna ska strykas efter tvätt har jag aldrig hört talas om, men då är jag heller varken tvätt- eller barnklädesexpert.

  • Wed 17 Apr 2019 10:38
    #7
    SweetJune skrev 2019-04-16 23:57:58 följande:

    Tack för era svar. Varför strykas? Första gången bara?


    Okej kanske inte skulle nämnt strykning. Såhär är det att jag bor i Grekland och här brukar de stryka barnkläder upp till två år, för de använder inte torktumlare här utan brukar hänga upp kläderna utomhus för att torka. Då kan kläderna samla på sig bakterier och partiklar medans de torkar. Sen genom strykningen så dödas mycket genom värmen. Men skulle inte tagit upp det, i Sverige är det säkert överdrivet. Och jag personligen gjorde det ju bara de två första månaderna. Jag var extra nojjig också eftersom mina tvillingar var för tidigt födda och väldigt små. Så jag ville ha en sån ren miljö som möjligt för att de inte skulle bli sjuka.

    Jag tror att det viktigaste vad gäller nyfödda och klädtvätt är:

    1. Att du tvättar nya kläder en gång innan användning, helst i 60 grader. Det finns lite olika skäl:

    -Det har gjorts undersökningar där det har bevisats att det är skillnad på om man tvättar ett plagg i 30, 40 och 60 grader. Vissa kemikalier och bakterier dör inte i 40 grader utan det behövs 60. Speciellt då när det är nya kläder är det viktigt att tvätta dem i 60 så att färgämnen och kemikalier försvinner. Nästan alla bebiskläder klarar 60 grader så det brukar inte vara några problem.

    -Dessutom har man sett att ett nytt plagg också samlar på sig bakterier och partiklar under sin ?färd? från landet det producerats i till landet det ska säljas i.

    - Sist men inte minst, så är det ingen som vet vad plagget har varit med om när det väl är i butiken. Många som jobbat i butik säger att efter allt det de har bevittnat, tvättar de alltid nya kläder i 60 grader....

    2. Att du i början införskaffar ett tvättmedel som är skonsamt mot nyfödda, dvs utan parfym och allergivänligt. Efter ett tag kan du pröva med vanligt tvättmedel, samma som du själv använder, för att se hur de reagerar på det. Vissa barn har inga problem medan andra får utslag.
Svar på tråden Tvätta kläder till nyfödd - hur många grader?