• Anonym (kvinnor våga säga NEJ)

    Vad skulle bli konsekvenserna om kvinnor började säga nej och slutade uppehålla de sociala och vårdande strukturerna?

    Under min uppväxt har jag ofta tänkt att det är ett straff att födas till kvinna. Jag har nog indirekt alltid velat vara man. Huvudsakligen för att slippa ansvar av olika slag. Särskilt socialt ansvar och att uppehålla relationer och vård av äldre, sjuka och barn som tycks vara kvinnans ofrivilliga lott.

    Männen har alltid tagit betydligt mer plats med sina intressen och kunnat tacka för sig och dra sig undan fort det passat och helt sluppit undan saker som födelsedagar, traditioner, jul & påskförberedelser och att ta del av alla måsten barn belamras med i skola och på fritiden.

    Jag har ofta lekt med tanken utifall kvinnor slutade ta ansvar för dessa saker, vad hade hänt då?

    Hade ingen längre firat födelsedagar? Hade barn växt upp helt utan traditioner, julklappar, att hälsa på gamla farmor på hemmet eller överraska mormor med en semla på namnsdagen tex? Haft husdjur, besökt gravplatser osv? Hade äldre människor ruttnat bort i sin ensamhet?

    Visst gör män en massa andra saker som kanske kan kvittas med viss del, men det är en annan diskussion..

    Vad jag vill belysa är att de mjuka värdena dessutom värderas så långt under det som män sysslar med trots att de är det allra viktigaste vi har för att att skapa bra värderingar och liv.

    Skulle vara kul att höra andra åsikter både mäns och kvinnors utan att det blir en dragkamp och pajkastning...bara rent och sakligt!

  • Svar på tråden Vad skulle bli konsekvenserna om kvinnor började säga nej och slutade uppehålla de sociala och vårdande strukturerna?
  • Anonym (Patriarkatet)

    Det är väl ingen som påstår att världen skulle fortsätta som vanligt om kvinnorna inte fanns?

  • Anonym (Varför klaga?)

    Varför klagar du? Var nöjd med att du bor i det överdrivet feministiska landet Sverige.

  • Anonym (Suck)

    Jag är glad att jag är kvinna så jag slipper vara rädd för mitt liv hela tiden. Jag är högkänslig. Jag hade blivit haj-mat om jag var ung kille. Fy fan. Män älskar iaf min personlighet. När jag är som jag är som kvinna. Vet inte vad du snackar om, det är 2019. Högst frivilligt att utbilda sig för att jobba inom vården och jag ser lika många manliga som kvinnliga förskollärare ute på lekplatser. Massa manliga sjuksköterskor, undersköterskor och läkare.

    Ingen tvingar dig att ta hand om hela släkten.

  • Anonym (?)

    Gissar att tråden är en motreaktion på alla trådar som vissa män startar av typen Vad skulle hända om männen alltid nobbade kvinnor.. och liknande.

  • Anonym (Ben)

    Jag har mycket svårt att förstå att kvinnor absolut ska ta på sig så mycket som du beskriver. Varifrån får ni att ni måste leva upp till så mycket. Varifrån har du fått att det skulle vara ett straff att vara kvinna, du bor i ett utav världens mest jämställda länder.

    Världen hade säkerligen sett lite annorlunda ut om kvinnor inte gjorde detta du nämner, det hade nog på ett sätt varit lite mer avslappnad inbillar jag mig.

    Sen håller världen på att ändra sig, konstigt nog så ju mer bra värderingar och medmänsklighet vi pratar om och lyfter desto värre och ondare verkar världen bli. Manshatet tex är ju värre än någonsin.


    Anonym (kvinnor våga säga NEJ) skrev 2019-04-17 20:29:08 följande:

    Under min uppväxt har jag ofta tänkt att det är ett straff att födas till kvinna. Jag har nog indirekt alltid velat vara man. Huvudsakligen för att slippa ansvar av olika slag. Särskilt socialt ansvar och att uppehålla relationer och vård av äldre, sjuka och barn som tycks vara kvinnans ofrivilliga lott.

    Männen har alltid tagit betydligt mer plats med sina intressen och kunnat tacka för sig och dra sig undan fort det passat och helt sluppit undan saker som födelsedagar, traditioner, jul & påskförberedelser och att ta del av alla måsten barn belamras med i skola och på fritiden.

    Jag har ofta lekt med tanken utifall kvinnor slutade ta ansvar för dessa saker, vad hade hänt då?

    Hade ingen längre firat födelsedagar? Hade barn växt upp helt utan traditioner, julklappar, att hälsa på gamla farmor på hemmet eller överraska mormor med en semla på namnsdagen tex? Haft husdjur, besökt gravplatser osv? Hade äldre människor ruttnat bort i sin ensamhet?

    Visst gör män en massa andra saker som kanske kan kvittas med viss del, men det är en annan diskussion..

    Vad jag vill belysa är att de mjuka värdena dessutom värderas så långt under det som män sysslar med trots att de är det allra viktigaste vi har för att att skapa bra värderingar och liv.

    Skulle vara kul att höra andra åsikter både mäns och kvinnors utan att det blir en dragkamp och pajkastning...bara rent och sakligt!


  • Swek
    Anonym (?) skrev 2019-04-17 20:38:30 följande:

    Gissar att tråden är en motreaktion på alla trådar som vissa män startar av typen Vad skulle hända om männen alltid nobbade kvinnor.. och liknande.


    Men det är ju som att jämföra äpplen och päron. Två helt olika frågeställningar och som sagt rör ju inte trådens frågeställning sex och samlevnad...
  • Anonym (kvinnor våga säga NEJ)
    Anonym (Suck) skrev 2019-04-17 20:35:06 följande:

    Jag är glad att jag är kvinna så jag slipper vara rädd för mitt liv hela tiden. Jag är högkänslig. Jag hade blivit haj-mat om jag var ung kille. Fy fan. Män älskar iaf min personlighet. När jag är som jag är som kvinna. Vet inte vad du snackar om, det är 2019. Högst frivilligt att utbilda sig för att jobba inom vården och jag ser lika många manliga som kvinnliga förskollärare ute på lekplatser. Massa manliga sjuksköterskor, undersköterskor och läkare.

    Ingen tvingar dig att ta hand om hela släkten.


    Jag menar relationer inom familjen, traditioner osv.. Alltså ofriviligt arbete hemma,inte yrken.
  • Anonym (Nä)

    [quote=79572162][quote-nick]Anonym (Suck) skrev 2019-04-17 20:35:06 följande:[/quote-nick]Jag är glad att jag är kvinna så jag slipper vara rädd för mitt liv hela tiden. Jag är högkänslig. Jag hade blivit haj-mat om jag var ung kille. Fy fan. Män älskar iaf min personlighet. När jag är som jag är som kvinna. Vet inte vad du snackar om, det är 2019. Högst frivilligt att utbilda sig för att jobba inom vården och jag ser lika många manliga som kvinnliga förskollärare ute på lekplatser. Massa manliga sjuksköterskor, undersköterskor och läkare.

    Ingen tvingar dig att ta hand om hela släkten.[/

    Fritidsledare finns det män, men inte förskollärare. Inte på någon av mina arbetsplatser i alla fall, eller på utbildningen. Är undersköterska också och där är kanske 10% män

  • Anonym (kvinnor våga säga NEJ)
    Anonym (Ben) skrev 2019-04-17 20:40:13 följande:

    Jag har mycket svårt att förstå att kvinnor absolut ska ta på sig så mycket som du beskriver. Varifrån får ni att ni måste leva upp till så mycket. Varifrån har du fått att det skulle vara ett straff att vara kvinna, du bor i ett utav världens mest jämställda länder.

    Världen hade säkerligen sett lite annorlunda ut om kvinnor inte gjorde detta du nämner, det hade nog på ett sätt varit lite mer avslappnad inbillar jag mig.

    Sen håller världen på att ändra sig, konstigt nog så ju mer bra värderingar och medmänsklighet vi pratar om och lyfter desto värre och ondare verkar världen bli. Manshatet tex är ju värre än någonsin.


    Tack för den enda vettiga åsikten hittills i tråden. Precis denna typen av tankar och diskussion jag efterfrågade. Att man vågar gå in i tanken och inte börja med pajkastning och förnekelse direkt á la  jämställdhet hit och dit..

    Jag tror precis som du att världen hade sett annorlunda ut då och på många sätt mycket mera avslappnad och samtidigt mycket mer ensam och hård kan jag tro?!
    Men det hade varit på tiden att feministerna vågade ta ett steg tillbaks, göra sig själv fria från denna börda...våga vänta in den där disken som aldrig blir diskad och se vad som händer när allt rent porslin är slut och inga rena kläder till jobbet nästa dag. Kanske hade de inte gjort så mycket? Vem vet?
Svar på tråden Vad skulle bli konsekvenserna om kvinnor började säga nej och slutade uppehålla de sociala och vårdande strukturerna?