• Anonym (??)

Avföringsinkontinens efter förlossning?

På sistone har jag upplevt att jag har svårt att knipa emot om jag är riktigt bajsnödig och jag behöver då uppsöka en toalett DIREKT utan att vänta för att det inte ska hända en olycka. Detta uppstod alltså efter min andra förlossning som var helt komplikationsfri (det gäller även min första). Tycker att det är lite konstigt att få såna här besvär utan några som helst förlossningsskador. Har inga problem med urininkontinens.

Nån som vet om detta kan bero på förlossningen eller om det bara är en slump? Tycker ev att det ser ut som jag kan ha lite, lite slidväggsframfall också (den bakre), men jag blev helt okejad på efterkollen och helammar ännu vilket säkert påverkar en del.

Undrar med detta inlägg om nån annan varit med om samma utan några förlossningsskador? Eller nån som vet något om sånt här?

• Svar på tråden Avföringsinkontinens efter förlossning?
  • Anonym (....)

Det är fullständigt normlat att man intr kan knipa n är riktigt bajsnödig. Avföringen ligger precis i ändtarmen och pressar neråt. Att man då inte kan knipa är fullt normalt och har inget med ev förlossning att göra.

• Anonym (G)
    Anonym (....) skrev 2019-04-18 12:53:22 följande:

Det är fullständigt normlat att man intr kan knipa n är riktigt bajsnödig. Avföringen ligger precis i ändtarmen och pressar neråt. Att man då inte kan knipa är fullt normalt och har inget med ev förlossning att göra.

Det är inte normalt att inte kunna hålla tillbaka avföringen bara för att man är nödig. Beror säkert på förlossningen.

Ts, prata med din bm. Hade varit förtvivlad i din situation. Var tillräckligt jobbigt att inte kunna hålla urinen men det problemet har jag tack och lov blivit av med.
  • Anonym (....)
    Anonym (G) skrev 2019-04-18 13:26:56 följande:

Det är inte normalt att inte kunna hålla tillbaka avföringen bara för att man är nödig. Beror säkert på förlossningen.

Ts, prata med din bm. Hade varit förtvivlad i din situation. Var tillräckligt jobbigt att inte kunna hålla urinen men det problemet har jag tack och lov blivit av med.

Jo, det är normlalt när avröringer helt i ändtarmen.
  • Anonym (-)

Nej, det är INTE normalt! Så vida det inte är vattnig avföring? För den kan rinna ur den lilla, lilla öppning som alltid finns där.

Men är det en korv, så ska man kunna hålla emot.

• Anonym (....)
    Anonym (-) skrev 2019-04-18 13:36:35 följande:

Nej, det är INTE normalt! Så vida det inte är vattnig avföring? För den kan rinna ur den lilla, lilla öppning som alltid finns där.

Men är det en korv, så ska man kunna hålla emot.

Jo, det är fullt normalt. Och nej, en avföringskorv behöver man inte kunna hålla emot. Du borde nog läsa på om hur tarmperistaltiken fungerar.
  • Anonym (-)
    Anonym (....) skrev 2019-04-18 13:38:46 följande:

Jo, det är fullt normalt. Och nej, en avföringskorv behöver man inte kunna hålla emot. Du borde nog läsa på om hur tarmperistaltiken fungerar.

Eller så borde du kolla upp din anal och ringmuskel. Eller fortsätta bajsa på dig.
  • Anonym (....)
    Anonym (-) skrev 2019-04-18 13:43:26 följande:

Eller så borde du kolla upp din anal och ringmuskel. Eller fortsätta bajsa på dig.

Jag har inte aldrig bajsat på mig i vuxen ålder. Både mina tarmar, ringmuskel och anal fungerar perfekt. Har regelbundet avföringsmöster.
  • Anonym (R)
    Anonym (....) skrev 2019-04-18 13:53:14 följande:

Jag har inte aldrig bajsat på mig i vuxen ålder. Både mina tarmar, ringmuskel och anal fungerar perfekt. Har regelbundet avföringsmöster.

Men ts kan inte hålla sig om jag fattar henne rätt.
  • Anonym (....)
    Anonym (R) skrev 2019-04-18 14:18:37 följande:

Men ts kan inte hålla sig om jag fattar henne rätt.

Det är för att hon är bajsnödig och avföringen ligger i ändtarmen och vill ut. Fullt normalt att avföringen pressar på.
  • Anonym (Av)

Jag har en del problem. Min ringmuskel gick av, vilket inte upptäcktes på efterkontrollen men efteråt med ultraljud

Gå till gyn.

Svar på tråden Avföringsinkontinens efter förlossning?