• Anonym (Mamman)

    Barn hos andra föräldern, utomlands

    Har gemensam vårdnad m pappan som bor i grannland. De bor på heltid hos mig och ett av barnen är i skolåldern, den andra yngre. Om de är på besök hos sin pappa, har han rätt att hålla dem kvar där, vad händer om han sonika behåller dem, vägrar lämna tillbaks? Han har ej bott ihop med dem på drygt 2 år och barnen har alltid bott här på samma adress. Pappan flyttade. Det finns ingen oro för barnens välbefinnande hos mig och jag

    Har någon erfarenhet? Kan han skriva in dom på skola osv? Kan jag få handräckning i att ta hem dom om nåt sånt här händer? Detta är alltså ett hypotetiskt scenario. Han är arg på mig och tvekar antagligen inte att ställa till det som ovan.

  • Svar på tråden Barn hos andra föräldern, utomlands
  • Anonym (Norge)

    Gäller det Norge så krävs pass för att skriva barn i landet. Eftersom pass inte krävs för inresa kan du behålla dem hemma. Man måste också ange var den andra föräldern bor, så du kommer kontaktas om han försöker skriva dem hos sig. Utan att vara skriven i landet kan man inte börja skola/förskola.

    Om han inte lämnar tillbaka barnen när det var bestämt kan du polisanmäla i Sverige. Polisen samarbetar både i Norden och Europa.

  • Anonym (bibbi)

    Det bästa är att ni upprättar ett skriftligt umgängesavtal. Det kan ni göra hos familjerätten och det blir då juridiskt bindande. Då har du svart på vitt om han skulle bryta avtalet och kan ta det till domstol. Det kan du göra även utan avtal men då kan det bli "ord mot ord". Typ att han påstår att du gått med på att han ska ha dem tills vidare eller vad som helst. Tror med sådana avtal internationellt. Kolla med familjerätten eller en jurist.

  • Anonym (Mamman)
    Anonym (Norge) skrev 2019-04-18 19:48:30 följande:

    Gäller det Norge så krävs pass för att skriva barn i landet. Eftersom pass inte krävs för inresa kan du behålla dem hemma. Man måste också ange var den andra föräldern bor, så du kommer kontaktas om han försöker skriva dem hos sig. Utan att vara skriven i landet kan man inte börja skola/förskola.

    Om han inte lämnar tillbaka barnen när det var bestämt kan du polisanmäla i Sverige. Polisen samarbetar både i Norden och Europa.


    1000 tack. Ja det är Norge det gäller. Det krävs alltså inte bara underskrift utan de skulle kontakta mig personligen? Tack igen, känner mig lugnare. Pappan är rättshaverist av stora mått och arg på mig så vill bara vara säker. Vill såklart de ska få umgås med sin far men vill slippa oro.
  • Anonym (Mamman)
    Anonym (bibbi) skrev 2019-04-18 20:26:31 följande:

    Det bästa är att ni upprättar ett skriftligt umgängesavtal. Det kan ni göra hos familjerätten och det blir då juridiskt bindande. Då har du svart på vitt om han skulle bryta avtalet och kan ta det till domstol. Det kan du göra även utan avtal men då kan det bli "ord mot ord". Typ att han påstår att du gått med på att han ska ha dem tills vidare eller vad som helst. Tror med sådana avtal internationellt. Kolla med familjerätten eller en jurist.


    Jag ser till att ha det vi kommer överens om i skrift via messenger eller sms, så det går att bestrida dylika påståenden. Det jag funderar mest på är om och isåfall hur länge han hade kunnat bryta mot avtal oss emellan utan rättslig påföljd. Osv.
  • Tiina87
    Anonym (Norge) skrev 2019-04-18 19:48:30 följande:

    Gäller det Norge så krävs pass för att skriva barn i landet. Eftersom pass inte krävs för inresa kan du behålla dem hemma. Man måste också ange var den andra föräldern bor, så du kommer kontaktas om han försöker skriva dem hos sig. Utan att vara skriven i landet kan man inte börja skola/förskola.

    Om han inte lämnar tillbaka barnen när det var bestämt kan du polisanmäla i Sverige. Polisen samarbetar både i Norden och Europa.


    Eftersom pappan är vårdadshavare så behöver han inte pass för att registrera sina barn i norska folkeregistret. Jag behövde det inte och har också gemensam vårdnad.

    Så ja, rent teknisk kan ha behålla barnen eftersom ts och han har gemensam vårdnad.

    Hjälper inte med en polisanmälan om man har gemensam vårdnad.
  • Anonym (Mamman)
    Anonym (bibbi) skrev 2019-04-18 20:26:31 följande:

    Det bästa är att ni upprättar ett skriftligt umgängesavtal. Det kan ni göra hos familjerätten och det blir då juridiskt bindande. Då har du svart på vitt om han skulle bryta avtalet och kan ta det till domstol. Det kan du göra även utan avtal men då kan det bli "ord mot ord". Typ att han påstår att du gått med på att han ska ha dem tills vidare eller vad som helst. Tror med sådana avtal internationellt. Kolla med familjerätten eller en jurist.


    Jag vet att det skulle bli dels mycket svårt att upprätta ett fungerande schema/avtal öht med det avstånd som är (förutom att det är över en gräns är det även 150+ mil) och dels mkt svårt att få honom att skriva under på det så ser det som onödigt än så länge då vi ändå kan kommunicera någotsånär.
  • Anonym (Mamman)
    Tiina87 skrev 2019-04-18 21:12:59 följande:

    Eftersom pappan är vårdadshavare så behöver han inte pass för att registrera sina barn i norska folkeregistret. Jag behövde det inte och har också gemensam vårdnad.

    Så ja, rent teknisk kan ha behålla barnen eftersom ts och han har gemensam vårdnad.

    Hjälper inte med en polisanmälan om man har gemensam vårdnad.


    Även då jag inte godkänner, och de både är folkbokförda och inskrivna i skola? Samt att vi har ett ömsesidigt avtal om vistelsens längd? Räknas det inte som egenmäktighet med barn även om vi har gemensa vårdnad?

    Detta får en ju ej heller göra inom Sveriges gränser? Tjänstemannen som godkänt registrering av dina barn har gjort tjänstefel?
  • Anonym (Mamman)

    Och en till öppen fråga ; finns någon vits att förankra mina farhågor innan umgänge hos soc/familjerätt för att ha mer på fötterna om det skulle hända?

  • Tiina87
    Anonym (Mamman) skrev 2019-04-18 21:18:07 följande:

    Även då jag inte godkänner, och de både är folkbokförda och inskrivna i skola? Samt att vi har ett ömsesidigt avtal om vistelsens längd? Räknas det inte som egenmäktighet med barn även om vi har gemensa vårdnad?

    Detta får en ju ej heller göra inom Sveriges gränser? Tjänstemannen som godkänt registrering av dina barn har gjort tjänstefel?


    Att dem godkände min registrering är inte tjänstefel.

    Nej, eftersom ni har gemensam vårdnad har han lika mycket rätt till barnen som du har. Och jo, självklart får man göra det även i Sverige med gemensam vårdnad.
  • Anonym (Mamman)
    Tiina87 skrev 2019-04-18 21:26:37 följande:

    Att dem godkände min registrering är inte tjänstefel.

    Nej, eftersom ni har gemensam vårdnad har han lika mycket rätt till barnen som du har. Och jo, självklart får man göra det även i Sverige med gemensam vårdnad.




    Inom Sverige måste båda vårdnadshavare godkänna byte av folkbokföringsadress. Svårt att tro att det går rätt till om inte båda föräldrar utan speciella omständigheter godkänner flytt och inskrivning i skola och barnomsorg...
Svar på tråden Barn hos andra föräldern, utomlands