• Anonym (Mamma)

Se kromosomavvikelser på ultraljud

Jag har fått reda på att jag har för mycket fostervatten. Har så mycket ångest över att det skulle vara något fel på min bebis att den skulle vara alvarligt sjuk. Kan man se tex downs på ultraljud? Jag är gravid i vecka 31. Bm som gjorde ul sa inget om att det var något konstigt med bebisen. Jag ska kolla om jag har diabetes men betvivlar att jag skulle ha det då jag varken mår dåligt och sockerproverna har varit normala hos bm.

Är det någon som också haft för mycket fostervatten? Vad var orsaken och hur gick det?

• Svar på tråden Se kromosomavvikelser på ultraljud
  • Anonym (Ds-mamma)

Vid downs syndrom kan man ha tjockare nackspalt, och det går att mäta vid ultraljud. Men i övrigt är det svårt att upptäcka kromosomavvikelser vid ul. Mer fostervatten brukar inte vara associerat med downs syndrom. Enda sättet att få veta säkert är genom ett fostervattenprov. Nipt kan ge ett ganska säkert svar.

För övrigt är inte barn med downs svårt sjuka för det mesta, även om det förekommer precis som hos barn utan kromosomavvikelser. En kromosomavvikelse är ingen sjukdom, även om många kallar det så.

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Ds-mamma) skrev 2019-04-18 19:40:01 följande:

Vid downs syndrom kan man ha tjockare nackspalt, och det går att mäta vid ultraljud. Men i övrigt är det svårt att upptäcka kromosomavvikelser vid ul. Mer fostervatten brukar inte vara associerat med downs syndrom. Enda sättet att få veta säkert är genom ett fostervattenprov. Nipt kan ge ett ganska säkert svar.

För övrigt är inte barn med downs svårt sjuka för det mesta, även om det förekommer precis som hos barn utan kromosomavvikelser. En kromosomavvikelse är ingen sjukdom, även om många kallar det så.

Tack för svar. Är inte en vanlig följdsjukdom till ds hjärtfel?
  • Anonym (Massor)

Med mitt mellanbarn hade jag enorma mängder fostervatten. Stor mage och sammandragningar från v25. Heeelt normalt enl alla på MVC (bm och läkare). Vid det planerade kejsarsnittet hade jag drygt 3 liter fostervatten dvs massor!! Barnet är helt friskt. Hade ej diabetes. Ingen kan svara på varför jag hade så mkt vatten....

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Massor) skrev 2019-04-18 20:30:37 följande:

Med mitt mellanbarn hade jag enorma mängder fostervatten. Stor mage och sammandragningar från v25. Heeelt normalt enl alla på MVC (bm och läkare). Vid det planerade kejsarsnittet hade jag drygt 3 liter fostervatten dvs massor!! Barnet är helt friskt. Hade ej diabetes. Ingen kan svara på varför jag hade så mkt vatten....

Fick du göra några extrakontroller under graviditeten?
  • Anonym (Massor)

Nej det fick jag inte för jag blev aldrig undersökt avseende mängden fostervatten trots symptom iform av stort SF-mått och sammandragningar..... Upptäcktes vid snittet. Fick höra att magen var stor pga av min vikt (är emellertid inte särskilt tjock, hade BMI typ 26 vid inskrivning)!!! Svensk kvinnosjukvård är undermålig.

Barnet var friskt så skönt att inte veta på ett sätt. Tror faktiskt att det är vanligare med friskt än sjukt barn vid ökad mängd fostervatten så försök att inte oroa dig (men det är inte så lätt....). Jättebra med extra kontroller. Du bör inte gå över tiden för risken för moderkaksavlossning är ökad vid kraftigt ökad mängd fostervatten. Kräv ett extra läkarbesök för undersökning och information.

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Massor) skrev 2019-04-18 21:12:50 följande:

Nej det fick jag inte för jag blev aldrig undersökt avseende mängden fostervatten trots symptom iform av stort SF-mått och sammandragningar..... Upptäcktes vid snittet. Fick höra att magen var stor pga av min vikt (är emellertid inte särskilt tjock, hade BMI typ 26 vid inskrivning)!!! Svensk kvinnosjukvård är undermålig.

Barnet var friskt så skönt att inte veta på ett sätt. Tror faktiskt att det är vanligare med friskt än sjukt barn vid ökad mängd fostervatten så försök att inte oroa dig (men det är inte så lätt....). Jättebra med extra kontroller. Du bör inte gå över tiden för risken för moderkaksavlossning är ökad vid kraftigt ökad mängd fostervatten. Kräv ett extra läkarbesök för undersökning och information.

Det hade faktiskt nästan varit skönare att inte veta än att gå flera veckor och oroa sig. Jag ska tillbaka på ny kontroll med ul hoppas på att få fler svar då
  • Anonym (K)
    Anonym (Mamma) skrev 2019-04-18 19:56:41 följande:

Tack för svar. Är inte en vanlig följdsjukdom till ds hjärtfel?

Hjärtfel är visserligen vanligare hos barn med ds men om de inte upptäckte något hjärtfel på rul ska du inte oroa dig för det. När jag gjorde kub fick jag sannolikheten 1:2 att barnet skulle ha ds. Ultraljudet visade en bred nackspalt vilket ökar risken för missbildningar oavsett om barnet har en kromosomavvikelse eller inte (1 på 10) och av dessa missbildningar är de flesta på hjärtat. Det var vad de sa till mig då. Fostervattenprovet visade att barnet inte har någon kromosomavvikelse och på rul, som en läkare gjorde, undersökte hon hjärtat extra noga men kunde inte hitta något avvikande alls då heller. Hon sa att det fel på hjärtat man ev kan missa vid rul är små små hål men att de upptäcks vid läkarundersökningen på bb för det hörs tydligt då. Men den risken är inte större för mitt barn än något annat som inte haft en bred nackspalt i v 12-14.

Jag tycker varken du ska oroa dig för kromosomavvikelser eller hjärtfel. Bra att du får extrakontroller, om inte annat för att lugna dig, men det kommer säkert gå bra. Grattis till kommande bebisen och lycka till!
Svar på tråden Se kromosomavvikelser på ultraljud