Anonym (Mamma) skrev 2019-04-18 19:56:41 följande:
Tack för svar. Är inte en vanlig följdsjukdom till ds hjärtfel?
Hjärtfel är visserligen vanligare hos barn med ds men om de inte upptäckte något hjärtfel på rul ska du inte oroa dig för det. När jag gjorde kub fick jag sannolikheten 1:2 att barnet skulle ha ds. Ultraljudet visade en bred nackspalt vilket ökar risken för missbildningar oavsett om barnet har en kromosomavvikelse eller inte (1 på 10) och av dessa missbildningar är de flesta på hjärtat. Det var vad de sa till mig då. Fostervattenprovet visade att barnet inte har någon kromosomavvikelse och på rul, som en läkare gjorde, undersökte hon hjärtat extra noga men kunde inte hitta något avvikande alls då heller. Hon sa att det fel på hjärtat man ev kan missa vid rul är små små hål men att de upptäcks vid läkarundersökningen på bb för det hörs tydligt då. Men den risken är inte större för mitt barn än något annat som inte haft en bred nackspalt i v 12-14.
Jag tycker varken du ska oroa dig för kromosomavvikelser eller hjärtfel. Bra att du får extrakontroller, om inte annat för att lugna dig, men det kommer säkert gå bra. Grattis till kommande bebisen och lycka till!