• Dendäranonym95

    Sjukdomskänsla efter tandrensning

    Hej! Det är så att jag i några dagar haft tandvärk. Fick en akuttid idag till tandläkaren och där inne såg dom att en tand var inflammerad. Denna kindtand har jag lagat en gång för flera år sedan och i början på året ramlade den av. Även tanden brevid den inflammerade är trasig. Den blir mer o mer trasig desto längre upp min visdomstand kommer. Den vill dom dra ut samt den inflammerade. Dock så kunde inte tandläkaren idag göra det då mina rötter sitter i bihålan?! Så det dom gjorde var att bedöva, rensa tanden med en nål typ? Och borrade lite sen fyllde med provisorisk lagning. Fick ingen penicillin eller något sånt. Utan om det blev värre i helgen skulle jag ringa 1177. Skulle även få en remiss till käkkirurg vad jag uppfattade det som..

    men nu ikväll har jag världens huvudvärk. Jag mår lite illa och känner mig frusen o har lite frossa. Har ändå tagit alvedon och Ipren och även provat ta en Naproxen som inte hjälpt något vidare ännu. Är detta normalt efter detta ingreppet? Vill tillägga att jag inte har varit hos tandläkaren på flera år pga tandläkarskräck. Så jag var extremt nervös och rädd och spände mig väldigt mycket.

  • Svar på tråden Sjukdomskänsla efter tandrensning
  • Tandläkare Collin

    Det låter som att din tandläkare har bedömt att minst 1 av de tänder som behöver tas bort bör tas bort av en käkkirurg, då de har bäst erfarenhet, utbildning och utrustning för detta. Tycker det låter som bra planering att låta käkkirurgen ta bort båda tänderna vid samma tillfälle.

    Att akutrensa en tand tar bort både bakterier och inflammerade nerver på insidan av tanden. Detta minskar mängden bakterier som stör kroppen, och avlägsnar även en andel av de störda nerverna, vilket brukar minska värken. Antibiotika har ingen tilläggseffekt då den inte når insidan av tanden från blodomloppet. Det är normalt att ha mer värk ca 2 dagar efter en akutrens, men efter detta brukar det snabbt bli bättre. Tycker även det låter som att du har haft ett omfattande stresspåslag i samband med tandläkarbesöket, vilket kan förvärra symtomen och den subjektiva upplevelsen betydligt.

    Din upplevelse låter typisk givet situationen du beskriver, problemet kommer bli slutgiltigt löst när tänderna är borta.

  • 1234568
    Tandläkare Collin skrev 2019-04-19 10:22:37 följande:

    Det låter som att din tandläkare har bedömt att minst 1 av de tänder som behöver tas bort bör tas bort av en käkkirurg, då de har bäst erfarenhet, utbildning och utrustning för detta. Tycker det låter som bra planering att låta käkkirurgen ta bort båda tänderna vid samma tillfälle.

    Att akutrensa en tand tar bort både bakterier och inflammerade nerver på insidan av tanden. Detta minskar mängden bakterier som stör kroppen, och avlägsnar även en andel av de störda nerverna, vilket brukar minska värken. Antibiotika har ingen tilläggseffekt då den inte når insidan av tanden från blodomloppet. Det är normalt att ha mer värk ca 2 dagar efter en akutrens, men efter detta brukar det snabbt bli bättre. Tycker även det låter som att du har haft ett omfattande stresspåslag i samband med tandläkarbesöket, vilket kan förvärra symtomen och den subjektiva upplevelsen betydligt.

    Din upplevelse låter typisk givet situationen du beskriver, problemet kommer bli slutgiltigt löst när tänderna är borta.


    du skulle gärna få förklara lite mer. För jag har fått antibiotika alla gånger efter just akut rensning. Detta för att förhindra allvarligare infektioner som dom säger kan uppstå. Dom som når blodomloppet.
    Behövs ju inte mer än en bakterie som tar sig in under rensningen för att göra en sjuk. Om jag nu då förstått rätt.
  • Tandläkare Collin

    Antibiotika rutinmässigt vid akut rens, eller rotfyllning för den delen, är inte i enlighet med de riktlinjer som finns för antibiotikanvändning inom tandvården. Om det finns svullnad, tecken på spridning och farliga spridningsvägar (t.ex. underkäken långt bak) så behövs antibiotika, annars inte. Dock, för patienter med mycket svagt immunförsvar eller locus minori resistentia (implanterade proteser eller specifik kroppsdel med högrisk för infektion) så kan man överväga antibiotika.

    En död tand som behöver rensas sprider inte dessa bakterier hej vilt i kroppen. En mycket liten del tar sig till blodomloppet, kroppen är duktig på att hålla dem så lokalt att de nästan aldrig ens drabbar granntänder. 

    Hoppas detta besvarar din fråga, annars är det bara att fråga mer.

  • 1234568
    Tandläkare Collin skrev 2019-04-20 21:46:09 följande:

    Antibiotika rutinmässigt vid akut rens, eller rotfyllning för den delen, är inte i enlighet med de riktlinjer som finns för antibiotikanvändning inom tandvården. Om det finns svullnad, tecken på spridning och farliga spridningsvägar (t.ex. underkäken långt bak) så behövs antibiotika, annars inte. Dock, för patienter med mycket svagt immunförsvar eller locus minori resistentia (implanterade proteser eller specifik kroppsdel med högrisk för infektion) så kan man överväga antibiotika.

    En död tand som behöver rensas sprider inte dessa bakterier hej vilt i kroppen. En mycket liten del tar sig till blodomloppet, kroppen är duktig på att hålla dem så lokalt att de nästan aldrig ens drabbar granntänder. 

    Hoppas detta besvarar din fråga, annars är det bara att fråga mer.


    Jo tack, det gav svar på min fråga. Har en höftledsprotes, så det måste vara den som är orsaken till dessa extra kurer jag fått.
    Är det verkligen nödvändigt? Har haft den i över 10 år (sedan jag var 29 år) och den har aldrig gett mig några bekymmer. Oftast har det handlat om att jag fått ta ett par tabletter innan ingreppet i tänderna. Någon enstaka gång en hel kur efter.
  • Tandläkare Collin

    Har du en implanterad protes har du alltid en risk att denna blir koloniserad med bakterier, men detta händer knappast ifall man är frisk annars. Tycker det kan vara rimligt med antibiotika på grund av detta, men alla bedömningar är individuella.

  • Dendäranonym95

    Min provisoriska fyllning har hållt bra hittills och har varit smärtfri ända fram tills nu... ingen tid till käkkirurg ännu.. hur fan gör jag nu?

    Är de lönt o ringa tandläkaren eller kan dom ändå inte göra något eftersom dom inte kan dra ut den och som har redan lagt en provisorisk fyllning? Hur överlever jag helgen nu ich tiden tills jag fått en tid till käkkirurg, de kan väl ta jätte lång tid att få en tid dit?!

    Det är ju typiskt nu inför helgen och allt.. har tagit alldeles för mycket alvedon nu också... :(

Svar på tråden Sjukdomskänsla efter tandrensning