• Poolskötaren

    Hyundai?

    Hej!

    Vi har funderingar på att köpa en helt ny Hyundai Tucson. Verkar vara en bra utrustad bil till ett hyfsat bra pris jämfört med andra suvar. Vi har även tittat på en Hyundai i40 kombi. Stor och bra i alla fall.

    Någon som har några erfarenheter av Hyundai? Alla åsikter är välkomna.

  • Svar på tråden Hyundai?
  • Mackan1978

    Jag har haft en Kia Sorento (samma ägare som Hundai).

    Det var ingen bra bil. Väldigt rostbenägna bilar.

    Jag skulle inte köpa en koreansk bil.

  • Isabellisen

    Jag har haft en Hyundai atos -98 modell som jag köpte 07 och den har gått i alla år utan några större kostnader och det är fortfarande inget synligt rost på den och fungerar fortfarande utmärkt.

    I dagarna köpte jag en ny Hyundai i30 och den går som en klocka. Anledningen till bytet var trafiksäkerheten som inte är så bra med en gammal modell.

    Jag är nöjd och imponerad över Hyundai och hur bilarna rullar och går igenom besiktningen varje år med minimalt underhåll och kostnader. Jag gillar inte att fixa med bilar eller lägga pengar på bil mer än nödvändigt men det har inte behövts heller.

  • Isabellisen

    Ja, jag pratade med en besiktare på bilprovningen som också haft en Hyundai atos och han hade också sin bil i många år och när jag frågade honom hur länge jag kan ha kvar bilen så sa han att de håller och att jag kunde ha den i många år till och att det är mer enkel mekanik och inga avancerade system som kan gå fel.

  • sextiotalist
    Mackan1978 skrev 2019-04-19 13:59:06 följande:

    Jag har haft en Kia Sorento (samma ägare som Hundai).

    Det var ingen bra bil. Väldigt rostbenägna bilar.

    Jag skulle inte köpa en koreansk bil.


    Min Hyundai är 16 år gammal, ingen rost alls. Fick lovord när jag besiktade den
  • Poolskötaren

    Vad kul att höra att de flesta är nöjda!

    Igår provkörde vi och fick låna bilen över hela dagen. Visst märker man skillnaden mellan en premiumbil och denna billigare varianten men skillnaden ligger ju också i priset...

    Roligt lull-lull kan man ju hitta i många bilmärken i dag och Hyundai har många roliga och bekväma lull-lull-grejer.

    När jag tittar mig omkring bland bilar ser jag väldigt många Kia.

    Vad jag förstår är Kia och Hyundai bilkusiner men Hyundai verkar ändå ha lyckats bättre med el och hybridbilar. Vid jämförelse verkar priset bättre på Hyundai än på Kia och då jämför man väl ändå äpplen med äpplen.

    Vi ska fundera lite till.

    När det gäller återförsäljaren var det en ung kille hos Kia och hos Hyundai var det en kvinna runt ca 40 år. Hur ser ni på säljarens bemötande? Killen har redan hunnit ringa och mejla tre gånger medan den kvinnliga säljaren inte har hört av sig mer. Vi sa att vi ville höras efter helgen. Är det bra eller dåligt med en säljare som hör av sig hela tiden?

  • Körsbärsdalen

    Min man har en hyundai i30 som pendlarbil, den är från 2011 och går fortfarande toppenbra. Ingen rost, aldrig anmärkningar på besiktningen, och vi tycker båda att den är bra. Vissa saker är lite mekiga, typ lampbyten. Har aldrig varit med om sånt strul vid lampbyten som på denna bil, och då körde vi en liten toyota yaris innan som man alltid skrapade upp händerna på vid lampbyten Hyundaien är värre... Å andra sidan är det mitt största klagomål på bilen - så jag har inte mycket att komma med!

Svar på tråden Hyundai?