• Fredling

    D-vitamin (ammar)

    Hej.

    Har två frågor, min 12 dagars bebis verkar ha ont i magen av ACOS oljebaserade D-vitamin tillskott. Har sett att många rekommenderar vattenbaserad alternativt holistics D-vitamin. Till frågan, kan JAG ta 5 droppar från aco (den hon får magvärk av) och sedan ge henne en annan? För son jag förstått går det inte ut så mycket D-vitamin i bröstmjölk, och därför måste man ge barn extra. Då borde hon väl inte få ont, om jag tar det tillskottet?

    Sen undrar jag om jag ska ta 5 droppar också!?

    Trevlig söndag

  • Svar på tråden D-vitamin (ammar)
  • legomum

    Sluta ge dropparna.

    Ditt barn ska inte börja med dem än. Vänta tills bebis är 6 månader istället.

  • legomum

    Nu fick jag säkert hela mammamaffian på mig. Men om barnet får ont i magen så kan man faktiskt vänta och ge. Finns olika sorter att välja mellan om man vill laborera och se om bebis klarar dem bättre.

    Eller så kan man faktiskt vänta, ok inte 6 månader då men några veckor till några månader är faktiskt inga problem.

  • Fredling
    legomum skrev 2019-04-21 10:56:31 följande:

    Nu fick jag säkert hela mammamaffian på mig. Men om barnet får ont i magen så kan man faktiskt vänta och ge. Finns olika sorter att välja mellan om man vill laborera och se om bebis klarar dem bättre.

    Eller så kan man faktiskt vänta, ok inte 6 månader då men några veckor till några månader är faktiskt inga problem.


    Hahah ja den där mammamaffian är inte att leka med! Men BVC sa åt mig att ge droppar från att bebis var 1 vecka ???? men jag borde kanske prova någon annan sort.

    Men vet du hur det är om jag tar droppar, kan jag ta tex 5 droppar av aco's oljebaserade, även om jag ger 5 droppar vattenbaserad till bebis?
  • Pimpinellan

    Du kan äta vilken d-vitaminsort som helst själv, den går inte över i bröstmjölken. Det enda som går över i bröstmjölk som kan påverka bebisen är det som går över i ditt blod som sen mjölken produceras av- mjölkprotein, ägg, soya.

  • Fredling
    Pimpinellan skrev 2019-04-21 18:56:51 följande:

    Du kan äta vilken d-vitaminsort som helst själv, den går inte över i bröstmjölken. Det enda som går över i bröstmjölk som kan påverka bebisen är det som går över i ditt blod som sen mjölken produceras av- mjölkprotein, ägg, soya.


    Ok tack för svar! har köpt Sempers droppar nu, dock inte vågat prova dom än. Köpte även miniform idag för fy vad hon skriker och fäktas, magen måste vara väldigt bubblig (Pyser henne med windi då o då också). Håller tummar o tår att de går över snart.

    Trevlig helg!
Svar på tråden D-vitamin (ammar)