• Anonym (funktionsnedsatt)

    Funktionsnedsättning - fått avslag för all hjälp

    Jag har två funktionsnedsättningar en lättare fysisk (saknar en lem och då är det inte den som sitter mellan benen) och ett neurologiskt.

    P.g.a. det fysiska har jag också snedbelastningsproblem, framförallt i ryggen och går nu på sjukgymnastik.

    Jag håller nu på att försöka ta mig tillbaka till arbetsmarknaden genom arbetsträning.

    Har ingen annan inkomst än aktivitetsstöd och ekonomisk hjälp från soc.

    Jag har tidigare fått hjälp i hemmet via hemtjänst, men har i senaste beslutet fått avslag på all sökt hjälp.

    Beslutet är gjort med en ADL-utredning som grund.
    Denna utredning har en del brister och utredaren borde inte ha lämnat den ifrån sig i nuvarande utförande, men nu ät det gjort.
    Biståndshandläggaren har dessutom gått tvärt emot vad utredningen säger på vissa punkter.

    Jag har skrivit en överklagan jag ska skicka in på onsdag, men det kan ju ta 6-12 månader innan saken har avhandlats i Förvaltningsrätten och jag klarar mig inte utan hjälp under den tiden.

    Vad göra?

    Är det nu man ska skaffa en pistol eller något giftigt för att få slut på eländet?

  • Svar på tråden Funktionsnedsättning - fått avslag för all hjälp
  • Anonym (sjukpensionär)

    Du ska inte bara överklaga. Du ska även ansöka på nytt. Många som överklagar sitter sedan bara och väntar, men det tar, som du skriver, tid. Se till att ha bättre underlag. Prata med alla kontakter du har för att bygga upp underlaget. 

    Kan du söka stöd för det psykologiska istället? Jag har både fysiska och psykiska diagnoser och kunde i princip söka alla sorters hemhjälp/stöd som fanns i kommunen och vlja vilket som kändes bäst.

  • Anonym (funktionsnedsatt)
    Anonym (sjukpensionär) skrev 2019-04-22 00:08:23 följande:

    Du ska inte bara överklaga. Du ska även ansöka på nytt. Många som överklagar sitter sedan bara och väntar, men det tar, som du skriver, tid. Se till att ha bättre underlag. Prata med alla kontakter du har för att bygga upp underlaget. 

    Kan du söka stöd för det psykologiska istället? Jag har både fysiska och psykiska diagnoser och kunde i princip söka alla sorters hemhjälp/stöd som fanns i kommunen och vlja vilket som kändes bäst.


    Jag bor i en storstad där tillgång och efterfrågan av psykiatri inte är till min fördel om jag så säger...
  • Anonym (F)

    Vi ska ha ett samhälle med lagar och regler i vissa fall och en djungel i andra fall. Så fungerar det.

Svar på tråden Funktionsnedsättning - fått avslag för all hjälp