• Hallsock

    Katt på semester

    Åh nu behöver jag råd kring mina två katter. Jag är verkligen en crazy catlady, jag älskar mina katter lite för mycket och gör så gott som allt för dem- jobbar hemifrån ex helst två dagar i veckan för att de ska slippa vara ensamma så mycket. Det är två hittekatter som blivit väldigt tama mot mig och min sambo, den ena sover med mig med sin tass i min hand varje natt. Ni förstår: jag är en riktig curlingmatte.

    Om tre veckor ska jag och min sambo iväg fyra nätter och fira hans 30årsdag. Tidigare har vi haft en bekant som bott hos oss varje gång vi varit bortresta men nu har han själv precis skaffat husdjur. Alla i vår bekantskapskrets har antingen själva djur, allergier eller är tillsammans med någon som är allergiska som gör att vi inte har hjärta att fråga någon av dem.

    Vårt enda alternativ är mina föräldrar och nu till mitt dilemma: antingen att de kommer hit två gånger om dagen under dessa dagar och sällskapar dem en stund eller att de får bo hos dem. Hos oss får våra katter gå in och ut hela tiden vilket de inte kommer kunna hos mina föräldrar som bor i en lägenhet. Dock får de ju mer sällskap hos mina föräldrar men min ena katt HATAR att flytta. När vi åker till vårt sommarställe ligger han alltid under sängen de två första dagarna- trots att vi är där och det är gamla möbler.

    Jag känner därför att jag behöver råd då jag inte kan se det ur ett ?realistiskt? perspektiv. Jag ser bara framför mig att de kommer känna sig totalt övergivna och att jag är världens hemskaste matte.

    Vad kommer katterna må bäst av? Och hur hemskt kommer det vara för dem?

    Tacksam för svar! ??

  • Svar på tråden Katt på semester
  • Anonym (Li)

    Varför kan dina föräldrar inte bo hos er dessa dagar?

  • Anonym (Förstår)

    Hade låtit dem komma 2ggr dag men helst att de kunde sovit där i alla fall en natt. Vi har lite samma problem här när vi åker iväg. Vår katt är väldigt sällskaplig.

  • Anonym (Flower)

    Om katterna inte gillar att flytta omkring så är det nog bäst att någon kommer dit 2 ggr per dag och ser till dom, blir minst stress så. Katter sover mest ändå och några dagar klarar de sig utan er så länge någon kollar till dom :)

  • Anonym (Hemma bäst)

    Då ni ska vara borta så kort tid är det onödigt att plåga dem med en tillfällig flytt. Låt dem var hemma och så får dina föräldrar komma två gånger om dagen. Jag hade inte vågat släppa ut dem under den tiden.

    Det kommer gå jättebra. Jag har själv en hittekatt som inte uppskattar förändring. Man får göra så gott man kan men ibland måste man våga leva lite själv också. Detta kommer nog plåga dig mer än dem.

  • Hallsock

    Åh tack för era fina och snabba svar!! Så skönt att få höra det från någon utomstående och som kan tänka klart haha! Jag ska se om de kan sova där någon natt så blir det kanske helt okej ändå för dem.

    Ha en härlig kväll alla! <3

Svar på tråden Katt på semester