• SH87

    Gravid & nytt jobberbjudande

    Hej,

    Jag har nyss fått reda på att jag är gravid, samtidigt har jag fått ett nytt jobberbjudande, har någon koll på vad som kan hända om jag tackar ja till de nya jobbet utan att berätta att jag väntar barn? Personligen känns de inte ok mot arbetsgivaren att tacka ja när det väntar en mammaledighet om mindre än 9 månader och arbetsgivaren behöver återigen ta in en ny person istället för mig men rent generellt, kan dom avskeda mig efter min provanställning pga graviditeten?

    Tacksam för svar och synpunkter!

  • Svar på tråden Gravid & nytt jobberbjudande
  • Körsbärsdalen

    Eftersom de får välja att inte låta dig vara kvar efter provanställningen utan att uppge anledning så blir det ju ganska riskabelt i ditt läge. Jag hade varit ärlig, och om de verkligen ville anställa just MIG så skulle det ju vara värt det trots den kommande föräldraledigheten.

    Så jag hade inte sagt upp min tillsvidareanställning för att byta jobb om inte den nya arbetsgivaren kände till min situation och gick med på att anställa mig tillsvidare på en gång.

    Står du utan jobb idag så får du ju fundera över vad som är smartast i ditt läge.

  • Hawk

    Jag hade nog förklarat situationen så att arbetsgivaren är på det klara med situationen. Nu får ju inte arbetsgivaren diskriminera pga graviditet men samtidigt behövs ju ingen anledning för att inte förlänga provanställning. Vill arbetsgivaren ha just dig är det inget problem. Är själv i en liknande situation. Fick jobb precis innan jag bekräftade graviditeten, tar examen först till sommaren och börjar först i augusti så kommer vara ganska långt gången när jag väl börjar om det går vägen. Tänkte berätta efter RUL hoppas det blir innan semestern. Är inte speciellt orolig dock, dels är cheferna kvinnor och arbetsplatsen tillåtande så att säga, plus att jag inte har provanställning.

  • Anonym (Rekryterare)

    Säg som det är. Gillar dom det inte så skulle de ändå låta dig gå under provanställningen. Att vara ärlig här är alltid bäst.

Svar på tråden Gravid & nytt jobberbjudande