• tompatomaten

PANIK - Vad ska jag be om för lön?

Jag bor i Göteborg och ska på torsdag morgon på arbetsintervju men vet inte alls vad jag ska begära för lön. Titeln på tjänsten är "Teknisk skribent", och visst man kan få fram lite lönestatistik på det. Dock innefattar denna tjänst mycket mer ansvar, t ex förbättring av interna processer, underhåll av företagets webbsida etc.

Har själv ett bra CV med mycket projektledning, några chefsbefattningar men har dock aldrig arbetat direkt med just detta (bara som en del av arbetsuppgifterna på andra tjänster). Är dock väl kvalificerad för jobbet och det vet dom, och dom lät väldigt intresserade av mig.

Men som sagt, har ingen aning om vilken lön jag kan begära. Är i 40 årsåldern och företaget är stort och det går väldigt bra för dom. Har relevant universitetsutbildning om det nu spelar någon roll.

Tips mottages tacksamt!

• Svar på tråden PANIK - Vad ska jag be om för lön?
  • IamSisyfos

Är du medlem i facket? De kan ibland hjälpa dig med att ge dig lönestatistik att utgå ifrån från andra medlemmar med liknande titel, erfarenhet och utbildning.

• Anonym (K)

Det låter som att det du tänkte syssla med är management. Så lönestatisitk för en managementkonsult kanske du ska titta på?
    Jag skulle börja lägga mig på 42.000 och ta det därifrån.

• Jamesdio

Försök att få dem att ge första budet så du vet vad de har tänkt sig?

Finns det ingen fackligt ansvarig som du kan kontakta för att få veta vilket lönespann som gäller?

• Anonym (K)
    Jamesdio skrev 2019-04-24 09:33:53 följande:

Försök att få dem att ge första budet så du vet vad de har tänkt sig?

Finns det ingen fackligt ansvarig som du kan kontakta för att få veta vilket lönespann som gäller?

Nejnejnejnej, du har inte löneförhandlat på riktigt, det hör man lång väl.

Man ska ladrig vara rädd att komma med det första budet. Det är ju liksom det allt utgår ifrån. om de säger 20 kan man inte höja till 52 direkt.
  • Anonym (Anna)

En klassiker är att som första bud säga:

"I  in nuvarande roll har jag xx 000 kr, denna rollen kräver mer ansvar och jag ser gärna att jobbytet ger mig en ökning"

Då har du satt en grundnivå och sen får de komma med ett bud

• Anghammarad

Teknisk skribent är inget höglöneyrke direkt. Någonstans mellan 40 och 45 skulle jag tro är rätt normalt.

Svar på tråden PANIK - Vad ska jag be om för lön?