A-Kassa trots att man ska studera till höst?
Hejsan alla på Familjeliv... jag har egentligen en väldigt tydlig fråga som jag hoppas att någon kan svara på.
Det handlar om ersättning från min A-Kassa och en inskrivning på högskola.
Det är nämligen så att jag läste på Komvux samtidigt som jag arbetade heltid, och även när jag slutade att arbeta, detta för att jag ville få ut ett slutbetyg.
När jag var klar med alla kurser så bestämde jag mig för att söka ersättning från min A-Kassa då jag behöver jobba igen för att kunna försörja mig. När jag bifogade mitt arbetsgivarintyg och studieintyg så fick jag kryssa i en ruta där det stod något i stil med "Har du för avsikt att studera i framtiden". Jag trodde att de syftade på om jag var klar med alla kurser på Komvux eller om jag ville studera under tiden jag fick ersättning från min A-Kassa, så jag kryssade i NEJ.
Dock så inser jag nu att jag gjort en grov tabbe när jag ansökte om att få börja på högskola i höst (detta gjorde jag efter att jag ansökt om ersättning), efter ett samtal med en vän som förklarade att jag kan bli återbetalningsskyldig.
Och nu så sitter jag här med en klump i magen och panikångest i bröstet... efter ett par utbetalningar från min A-Kassa (som räddade mig i sista stund från att ligga efter med hyra och matkostnader).
Jag känner mig som en bedragare, en lögnhals och en parasit, men jag inser även att jag inte klarar mig utan denna ersättning fram till Augusti då jag förhoppningsvis får en plats på utbildningen som jag har sökt.
Det är inte ens säkert att jag får en plats, och det hade varit riktigt hårt att mista sin inkomst eller t.o.m blir återbetalningsskyldig... främst för att jag inte har någonstans att ta vägen, och jag är inställd på att studera, men jag vill även arbeta tills det är dags.
Tillbaka hem till mina föräldrar kan jag inte flytta igen då min pappa är en psykopat och mamma har demens, jag har fått lida i snart 27 år under deras tak och har nästan fått sätta livet till ett antal gånger. Idag så har jag en hel drös av psykiska störningar och syndrom i form utav PTSD, Agorafobi, Social Fobi, Åskfobi, Ångestsyndrom, Paniksyndrom, Dissociativt syndrom och Autism.
Jag förstår att detta kan vara långsökt, men jag vet inte vad jag ska ta mig till... om jag berättar för min A-Kassa hur det ligger till så riskerar jag att mista allt, och då är det lika bra att köpa ett rep för de sista pengarna och få det överstökat.
Om jag å andra sidan fortsätter att leva en lögn så hamnar jag förmodligen i skuld och resultatet blir det samma... vad fan är det här för liv egentligen?
Om det är någon som har tips eller som arbetar som tjänsteman för någon A-Kassa, snälla upplys om vad man skulle kunna göra för att komma loss, om det ens är möjligt.
Med vänliga hälsningar
VärdelösIndivid