• VärdelösIndivid

A-Kassa trots att man ska studera till höst?

Hejsan alla på Familjeliv... jag har egentligen en väldigt tydlig fråga som jag hoppas att någon kan svara på. 
    Det handlar om ersättning från min A-Kassa och en inskrivning på högskola. 

Det är nämligen så att jag läste på Komvux samtidigt som jag arbetade heltid, och även när jag slutade att arbeta, detta för att jag ville få ut ett slutbetyg. 
    När jag var klar med alla kurser så bestämde jag mig för att söka ersättning från min A-Kassa då jag behöver jobba igen för att kunna försörja mig. När jag bifogade mitt arbetsgivarintyg och studieintyg så fick jag kryssa i en ruta där det stod något i stil med "Har du för avsikt att studera i framtiden". Jag trodde att de syftade på om jag var klar med alla kurser på Komvux eller om jag ville studera under tiden jag fick ersättning från min A-Kassa, så jag kryssade i NEJ. 
    Dock så inser jag nu att jag gjort en grov tabbe när jag ansökte om att få börja på högskola i höst (detta gjorde jag efter att jag ansökt om ersättning), efter ett samtal med en vän som förklarade att jag kan bli återbetalningsskyldig. 

Och nu så sitter jag här med en klump i magen och panikångest i bröstet... efter ett par utbetalningar från min A-Kassa (som räddade mig i sista stund från att ligga efter med hyra och matkostnader). 
    Jag känner mig som en bedragare, en lögnhals och en parasit, men jag inser även att jag inte klarar mig utan denna ersättning fram till Augusti då jag förhoppningsvis får en plats på utbildningen som jag har sökt. 
    Det är inte ens säkert att jag får en plats, och det hade varit riktigt hårt att mista sin inkomst eller t.o.m blir återbetalningsskyldig... främst för att jag inte har någonstans att ta vägen, och jag är inställd på att studera, men jag vill även arbeta tills det är dags. 
    Tillbaka hem till mina föräldrar kan jag inte flytta igen då min pappa är en psykopat och mamma har demens, jag har fått lida i snart 27 år under deras tak och har nästan fått sätta livet till ett antal gånger. Idag så har jag en hel drös av psykiska störningar och syndrom i form utav PTSD, Agorafobi, Social Fobi, Åskfobi, Ångestsyndrom, Paniksyndrom, Dissociativt syndrom och Autism. 

Jag förstår att detta kan vara långsökt, men jag vet inte vad jag ska ta mig till... om jag berättar för min A-Kassa hur det ligger till så riskerar jag att mista allt, och då är det lika bra att köpa ett rep för de sista pengarna och få det överstökat. 
    Om jag å andra sidan fortsätter att leva en lögn så hamnar jag förmodligen i skuld och resultatet blir det samma... vad fan är det här för liv egentligen? 
    Om det är någon som har tips eller som arbetar som tjänsteman för någon A-Kassa, snälla upplys om vad man skulle kunna göra för att komma loss, om det ens är möjligt. 

Med vänliga hälsningar
    VärdelösIndivid

• Svar på tråden A-Kassa trots att man ska studera till höst?
  • Anonym (Va)

Du är arbetslös nu? Du pluggar inte nu? Då har du rätt till a-kassa. Så fort du kommer in så meddelar du a-kassan att du ska börja plugga och vilket datum.

• VärdelösIndivid
    Anonym (Va) skrev 2019-04-24 17:41:29 följande:

Du är arbetslös nu? Du pluggar inte nu? Då har du rätt till a-kassa. Så fort du kommer in så meddelar du a-kassan att du ska börja plugga och vilket datum.

Jag är arbetslös ja, och har fått ersättning från A-Kassan i ungefär en månads tid, men jag är rädd att jag ska mista ersättningen om jag ringer till min A-Kassa och säger att jag har sökt till en utbildning nu i höst, och då kommer jag inte ha råd att betala hyran. 
  • Anonym (Va)
    VärdelösIndivid skrev 2019-04-24 17:53:52 följande:

Jag är arbetslös ja, och har fått ersättning från A-Kassan i ungefär en månads tid, men jag är rädd att jag ska mista ersättningen om jag ringer till min A-Kassa och säger att jag har sökt till en utbildning nu i höst, och då kommer jag inte ha råd att betala hyran. 

Varför skulle du missta a-kassan för det? Utbildningen börjar ju inte fören I september så fram tills dess har du ju rätt till a-kassa.

Jag studerar på högskola nu och söker jobb över sommaren, hittar jag inget så får jag a-kassa juni, juli, augusti, tills skolan börjar igen.
  • Anonym (Pluggar)

Ts nej du blir inte återbetalningskylldig. Jag har gått på akassa i ca 6 mån till 1/4 då min utbildning började. Bara meddela dem att du börjat skola. Så länge du inte tar ut akassa och csn samtidigt är det inga problem. Tänk som så att om du får jobb blir du ju inte heller återbetalningskylldig. Lycka till i höst.

• VärdelösIndivid
    Anonym (Va) skrev 2019-04-24 18:05:45 följande:

Varför skulle du missta a-kassan för det? Utbildningen börjar ju inte fören I september så fram tills dess har du ju rätt till a-kassa.

Jag studerar på högskola nu och söker jobb över sommaren, hittar jag inget så får jag a-kassa juni, juli, augusti, tills skolan börjar igen.

Fungerar det verkligen så, att man får ersättning trots att man studerar? Från det min vän sa till mig och trådarna jag hittat på nätet så fick jag ett helt annat intryck!
  • VärdelösIndivid
    Anonym (Pluggar) skrev 2019-04-24 18:49:13 följande:

Ts nej du blir inte återbetalningskylldig. Jag har gått på akassa i ca 6 mån till 1/4 då min utbildning började. Bara meddela dem att du börjat skola. Så länge du inte tar ut akassa och csn samtidigt är det inga problem. Tänk som så att om du får jobb blir du ju inte heller återbetalningskylldig. Lycka till i höst.

Ska jag vänta med att säga något då eller ringa min A-Kassa imorgon bitti och förklara situationen? Tack ska du ha, hoppas att det går bra för dig också!
  • Anonym (Va)
    VärdelösIndivid skrev 2019-04-24 19:34:50 följande:

Fungerar det verkligen så, att man får ersättning trots att man studerar? Från det min vän sa till mig och trådarna jag hittat på nätet så fick jag ett helt annat intryck!

Du får inte a-kassa när du studerar. Men du studerar ju inte nu. Men när du börjar studera så får du inte a-kassa.
  • Anonym (Pluggar)
    VärdelösIndivid skrev 2019-04-24 19:36:56 följande:

Ska jag vänta med att säga något då eller ringa min A-Kassa imorgon bitti och förklara situationen? Tack ska du ha, hoppas att det går bra för dig också!

Du ska vänta tills du börjar då meddelar du.
  • VärdelösIndivid
    Anonym (Va) skrev 2019-04-24 19:38:34 följande:
    Du får inte a-kassa när du studerar. Men du studerar ju inte nu. Men när du börjar studera så får du inte a-kassa.
    Det låter rimligt tycker jag, men jag hoppas att regelverket stämmer överens med det.
  • VärdelösIndivid
    Anonym (Pluggar) skrev 2019-04-24 19:47:39 följande:
    Du ska vänta tills du börjar då meddelar du.
    Jag tänker lita på dig och göra precis detta, dock är jag fortfarande livrädd för en återbetalningsnota, den skulle totalt krascha min ekonomi och jag skulle förmodligen bli tvungen att avbryta studierna. 
  • Anonym (Pluggar)
    VärdelösIndivid skrev 2019-04-24 20:37:25 följande:

Jag tänker lita på dig och göra precis detta, dock är jag fortfarande livrädd för en återbetalningsnota, den skulle totalt krascha min ekonomi och jag skulle förmodligen bli tvungen att avbryta studierna. 

När jag fyllde i tid på akassekorten hur jag jobbat eller varit arbetslös fick jag frågan varje gång om jag börjat eller sluta jobb/skola. Du vet ju inte om du kommit in än. Skulle sökta jobb göra dig återbetalningskylldig? Nä du kan lugnt lita på mig och de andra i tråden som svarat.
  • Anonym (Xxx)

[quote=79585405][quote-nick]VärdelösIndivid skrev 2019-04-24 20:37:25 följande:[/quote-nick]Jag tänker lita på dig och göra precis detta, dock är jag fortfarande livrädd för en återbetalningsnota, den skulle totalt krascha min ekonomi och jag skulle förmodligen bli tvungen att avbryta studierna. [/

Släpp det, din kompis har fel. Du har rätt till a-kassa fram tills att du börjar studera. Då ska du ansöka om studiemedel från CSN och berätta för Arbetsförmedlingen (som meddelar a-kassan) från vilket datum du börjar studera. När du har börjat studera kan du inte få a-kassa. Hade du fortsatt att ta ut a-kassa när du studerar, hade du fått betala tillbaka de pengarna, men fram tills att skolan börjar och du söker sommarjobb har du rätt till a-kassa// tidigare arbetsförmedlare

• Ms H
    VärdelösIndivid skrev 2019-04-24 20:37:25 följande:

Ring din a-kasa och fråga hypotetiskt och anonymt (du kan dölja vilket nummer du ringer från också).
  • VärdelösIndivid
    Anonym (Pluggar) skrev 2019-04-24 20:53:12 följande:

När jag fyllde i tid på akassekorten hur jag jobbat eller varit arbetslös fick jag frågan varje gång om jag börjat eller sluta jobb/skola. Du vet ju inte om du kommit in än. Skulle sökta jobb göra dig återbetalningskylldig? Nä du kan lugnt lita på mig och de andra i tråden som svarat.

Ja det har du helt rätt i, det tänkte jag inte på, jag gör ju samma sak när jag fyller ut kassakorten! Tack ska du ha, nu känns det bättre!
  • VärdelösIndivid
    Anonym (Xxx) skrev 2019-04-24 21:28:11 följande:

[quote=79585405][quote-nick]VärdelösIndivid skrev 2019-04-24 20:37:25 följande:[/quote-nick]Jag tänker lita på dig och göra precis detta, dock är jag fortfarande livrädd för en återbetalningsnota, den skulle totalt krascha min ekonomi och jag skulle förmodligen bli tvungen att avbryta studierna. [/

Släpp det, din kompis har fel. Du har rätt till a-kassa fram tills att du börjar studera. Då ska du ansöka om studiemedel från CSN och berätta för Arbetsförmedlingen (som meddelar a-kassan) från vilket datum du börjar studera. När du har börjat studera kan du inte få a-kassa. Hade du fortsatt att ta ut a-kassa när du studerar, hade du fått betala tillbaka de pengarna, men fram tills att skolan börjar och du söker sommarjobb har du rätt till a-kassa// tidigare arbetsförmedlare

Nu känns det genast mycket bättre, speciellt när du skrev att du har jobbat som arbetsförmedlare, jag höll på att svimma av panik i morse, men nu kan jag sova lugnt, tack ska ni ha allihopa!
  • VärdelösIndivid
    Ms H skrev 2019-04-24 21:42:04 följande:

Ring din a-kasa och fråga hypotetiskt och anonymt (du kan dölja vilket nummer du ringer från också).

Det har jag testat med idag faktiskt, fast då gick jag t.o.m så långt så att jag ringde en annan A-Kassa än den jag har, men de rekommenderade bara att ringa och berätta för min egna A-Kassa, de rådde mig att vara ärlig eftersom de menade att det var möjligt att jag ändå skulle få behålla ersättningen tills studiestart, eller åtminstånde återkrav.
  • Anonym (Xxx)
    VärdelösIndivid skrev 2019-04-24 22:43:02 följande:

Nu känns det genast mycket bättre, speciellt när du skrev att du har jobbat som arbetsförmedlare, jag höll på att svimma av panik i morse, men nu kan jag sova lugnt, tack ska ni ha allihopa!

Förutsättningen för att få a-kassa, utöver att uppfylla ett arbetsvillkor (vilket du gör eftersom du har beviljats a-kassa), är att du aktivt söker sommarjobb. Gör du det så ska det inte vara några problem.
  • VärdelösIndivid
    Anonym (Xxx) skrev 2019-04-25 08:15:09 följande:

Förutsättningen för att få a-kassa, utöver att uppfylla ett arbetsvillkor (vilket du gör eftersom du har beviljats a-kassa), är att du aktivt söker sommarjobb. Gör du det så ska det inte vara några problem.

Jag började miyt jobbsökande redan i Januari, trots att jag fortfarande läste min nästsista kurs då, A-Kassa sökte jag först efter mitten på Mars, så den biten har jag koll på!
Svar på tråden A-Kassa trots att man ska studera till höst?