• VärdelösIndivid

Borra i betong!

Hejsan allihopa!

Jag har stött på ett problem och skulle behöva lite vägledning av kunniga inom borrning.

Det är nämligen så att jag tänkt väggmontera en TV-apparat i betong (hyresrätt).

Hittils har jag lyckats ta reda på och förberett material, borr, väggfäste, markeringar etc...

Jag har dessutom pratat med reparatör/elektriker som tyckte att det inte borde finnas el/vatten ledningar där jag har tänkt att borra. Men trots detta så är jag väldigt rädd att göra fel samt få en elchock!

Det är så att jag har ojordade uttag i vardagsrummet där jag tänkt borra, och lägenheten har ingen jordfelsbrytare, hur skulle detta kunna sluta ifall jag trots allt kommer åt en elledning?

• Svar på tråden Borra i betong!
  • VärdelösIndivid
    Aikido skrev 2019-04-25 15:32:24 följande:

Vill ogärna skrämma upp dig men...

Innerst inne vill jag tro att du skämtar på min bekostnad.. men jag har en verklig fobi för el, så att jag blkr fundersam i min naivitet ????
  • Aikido
    VärdelösIndivid skrev 2019-04-25 15:34:40 följande:
    Innerst inne vill jag tro att du skämtar på min bekostnad.. men jag har en verklig fobi för el, så att jag blkr fundersam i min naivitet ????
    Din magkänsla är korrekt. Jag skrivet ytterst sällan någonting seriöst här.

Jag skulle tro att det stannar vid en brunnen/utlöst säkring om du borrar i en elledning.
  • brallison

Är du orolig för ditt liv - använd gummihandskar (elen då slås ut utan att skada dig).

• VärdelösIndivid
    Aikido skrev 2019-04-25 15:37:50 följande:

Din magkänsla är korrekt. Jag skrivet ytterst sällan någonting seriöst här.

Jag skulle tro att det stannar vid en brunnen/utlöst säkring om du borrar i en elledning.

Då känns det bättre hahaha, jag kör!
  • VärdelösIndivid
    brallison skrev 2019-04-25 15:39:24 följande:

Är du orolig för ditt liv - använd gummihandskar (elen då slås ut utan att skada dig).

Jag gör och köpter gummihandskar först då, tack för tipset!
  • Aikido
    VärdelösIndivid skrev 2019-04-25 15:42:06 följande:
    Kom på att jag måste se igen...

• brallison
    VärdelösIndivid skrev 2019-04-25 15:42:06 följande:
    Jo, förresten, ställ dig på en träpall eller nån träbit för säkerhetens skull också - skadar inte (bokstavligen!)
  • VärdelösIndivid
    brallison skrev 2019-04-25 15:39:24 följande:

Aikido skrev 2019-04-25 15:44:37 följande:

Kom på att jag måste se igen...

Ace... det var ett tag sen, dags att kolla om alla filmerna!
  • VärdelösIndivid
    brallison skrev 2019-04-25 15:55:45 följande:

Jo, förresten, ställ dig på en träpall eller nån träbit för säkerhetens skull också - skadar inte (bokstavligen!)

Will do! Ingen dålig idé faktiskt!
  • VärdelösIndivid

Nu har jag lyckats borra i väggen samt sätta pluggar, men problemet är att 2 av skruvarna inte vill i hela vägen... en har kommit lite snett pga lite snett borrande, men de som gick in lättast var ironiskt nog de som nådde hela vägen fram till armeringen! Lite kluven på vad jag ska göra härnäst...

• VärdelösIndivid

Antingen var det armeringsjärn eller vattenledningar till elementet på andra sidan väggen... dess rör går in i väggen längst ner ungefär så långt från ytterväggen.. hur ser armeringsjärn ut inuti??

• brallison
    VärdelösIndivid skrev 2019-04-25 18:08:31 följande:

Antingen var det armeringsjärn eller vattenledningar till elementet på andra sidan väggen... dess rör går in i väggen längst ner ungefär så långt från ytterväggen.. hur ser armeringsjärn ut inuti??

Om jag förstår det rätt, armeringsjärn är en solid bit av just järn - går inte att borra igenom Du borde ha använt en detektor (minns inte rätta ordet) som känner av både järn och elledningar under betong.
  • VärdelösIndivid
    brallison skrev 2019-04-25 19:28:01 följande:

Om jag förstår det rätt, armeringsjärn är en solid bit av just järn - går inte att borra igenom Du borde ha använt en detektor (minns inte rätta ordet) som känner av både järn och elledningar under betong.

Rejäla sådana tenderar att vara dyyyyyra, dessutom så satt skruvarna bra där jag kom fram till armeringsjärnen... problemet låg mer på andra sidan där jag hade råkat borra snett uppåt i ett av hålen så att pluggen och skruven endast kunde gå den vägen, dock så verkar den sitta stabilt iallafall... om den håller i en vecka eller i ett par år vet jag dock inte!
  • VärdelösIndivid
    kattm skrev 2019-04-25 19:38:21 följande:

Byt till kortare skruv?

Nu är det för sent för detta, då jsg kämpade med att dra in skruvarna för hand, så pass mycket att den sneda skruvens huvud har slitits ut, går varken att ta ut eller dra åt mer..
  • VärdelösIndivid
    Krokodilmajonnäs skrev 2019-04-26 02:56:02 följande:

Det ska inte gå så trögt att skruvarna slits ut... Du har inte använt rätt skruvstorlek för pluggen. 

Det är skruvarna som hängde med till fästet, tillsammans med pluggar i motsvarande storlek, och hålen är borrade i den storlek att pluggarna fick plats plus ytterligare så att även de 2 millimeter längre skruvarna skulle få plats bakom. Problematiken tror jag är att en av skruvarna sitter snett uppåt i väggen pga att jag borrade lite snett i just det hålet, så att skruven nu tar emot fästet, vilket har resulterat i att den ena sidan av fästet inte är helt plan mot väggen, skruven har helt enkelt fått kämpa sig igenom en liten del av själva väggfästet pga spänning ovanifrån eftersom att hålet är snett. 
    Höger sida av fästet är ungefär 2 - 3 mm ifrån väggen helt enkelt, men det är knappt märktbart att skruven lutar snett uppåt eftersom att bara knappa 0.2 mm av gängan fick kämpa sig igenom fästet, alternativt så har den delen av gängan slitits ut. 
    På den högra sidan i övre skruven så "drogs" pluggen ut 2 mm när jag skruvade in skruvarna så mycket jag kunde, men i den nedre skruven så är pluggen kvar hela vägen in, men skruven har inte kommit in lika långt. 
    Hela konstruktionen känns hyfsat stabil och tv'n väger knappa 20 kg, men jag är alltid lika orolig när det handlar om sånt här! 
Svar på tråden Borra i betong!