• Anonym (Otursfågeln)

Glas flisa i foten- gravid

I förrgår innan jag skulle till arbetet råkade jag trampa på en glasflisa som sedan satte sig i foten. Drog då ut denna flis och rengjorde ingången med vatten samt satte på plåster. Kändes ingenting direkt efter det.Nu idag, två dagar efter detta känns det som att något finns kvar men hittar/kan inte se någonting. Fliken har läkt igen och vävnaden under är röd/lila precis där den satt. Dock inget var eller antydan på infektion. Bara lite sådär olustig känsla när man går på vissa sätt. Är gravid i vecka 29. Bör jag ringa vc för detta imorgon bitti?

• Svar på tråden Glas flisa i foten- gravid
  • Anonym (-)

Den kommer ut av sig själv och drar den iväg så är det genom en åder och de leder direkt till hjärtat. Men den händer typ en gång på miljarden.

• Anonym (hmm)

Nu har jag ju knappt ingen kunskap inom sjukvård eller skador, men jag tror att det är bra att kontakta vårdguiden/vårdcentralen och prata med dom och inte pilla och röra på såret

• Xeon

Av erfarenheter så tycker jag att man ska lyssna på sin magkänsla. Om det är något som känns fel med foten så borde du absolut kolla upp det så snabbt som möjligt även om det inte skulle vara en allvarlig skada.

• Anonym (***))

Med tanke på din graviditet hade jag åkt in till akuten direkt.

• ttr

Avvakta. Om du tagit ur det värsta så det är lugnt. Får du mera smärta, rodnad osv åker du in. Man ser inte alltid små bitar på röntgenbilder.

• Tiina87

Är du orolig ska/kan du absolut ringa vc imorgon.

• Anonym (Otursfågeln)

Ringde 1177 för vidare rådgivning då jag inte kan hitta något mer. De sa att jag ska höra av mig till vc imorgon och be dem titta på det. Men hon tyckte inte det lät som något speciellt, bara kanske att området är lite känsligt nu efter stickskadan. Lät varken som sepsis eller liknande. Kan dock finnas kvar någon liten flisa, och då kan vc öppna upp och lokalisera det/skölja bort det i värsta fall. Inget jag behöver åka in akut med. Fick ut glasflisan/skärvan helt vad jag kunde se då, ingenting såg ut att vara kvar när jag rengjorde det

• Tihi
    Anonym (***)) skrev 2019-04-25 21:15:33 följande:
    Med tanke på din graviditet hade jag åkt in till akuten direkt.
    Snälla förklara hur du tänkte där? Man behöver verkligen inte uppta tid och resurser på akuten med en glasflisa i foten som dessutom mest troligt är helt borta redan. TS gör helt rätt som ringer VC om det istället för att åka till akuten.
  • Anonym (Why)

Hade jag fått en flisa i foten, skulle jag inte ens haft en tanke på att vare sig åka till akuten eller ringa vc/mvc. Varför liksom? Visst, om det hade börjat bli en rodnad och svullet, men inte annars. Definitivt inte akuten. Dit åker man om det är allvarligt, inte för en glasflisas skull. Nån måtta måste det vara på er gravida. Vågar ni andas? Gå utanför dörren?

• Anonym (Otursfågeln)

Måste rätta mig här i texten nu. Det var en glasskärva som var väldigt vass ca 2?2cm. Kom inte så långt in i fotsulan. Om 1177 tycker att jag ska uppsöka vård då jag känner obehag när jag går så gör jag det. Det är ändå jag själv som betalar för undersökningen.

• Anonym (Otursfågeln)
    Anonym (Why) skrev 2019-04-25 23:28:54 följande:

Hade jag fått en flisa i foten, skulle jag inte ens haft en tanke på att vare sig åka till akuten eller ringa vc/mvc. Varför liksom? Visst, om det hade börjat bli en rodnad och svullet, men inte annars. Definitivt inte akuten. Dit åker man om det är allvarligt, inte för en glasflisas skull. Nån måtta måste det vara på er gravida. Vågar ni andas? Gå utanför dörren?

Så jo jag vågar andas o gå utanför dörren, bättre att kolla upp saker en gång för mycket än en gång för litet. Kan ju finnas kvar under huden om man har otur. Och inte vill man gå med glasflisor i fötterna
Svar på tråden Glas flisa i foten- gravid