• Erikebba0911

    Vem ska betala vad vi växelvis boende och olika inkomst?

    Jag är lite orolig för min bror som separerade förra året efter många års dåligt förhållande. Han och hans ex har delad vårdnad (växelvis boende) och barnen bor hos pappa varannan vecka och mamma varannan.

    Nu har hans ex blivit arbetslös och hävdar att hon inte längre har råd att bidra till kostnader för kläder, utrustning och fritidsaktiviteter. Dessutom vill hon att min bror betalar en summa för mat och andra löpande utgifter under de veckor barnen bor hos henne.

    Till saken hör att hans ex tidigare tjänat mycket på en lägenhetsförsäljning och efter separationen köpte ett hus för drygt tre miljoner samt har bil (och förmodligen en del pengar kvar på banken). Ska det inte räknas överhuvudtaget?

    Jag har förstått genom diverse sökningar online att barnen i princip har rätt till en standard som ligger på samma nivå som hos den förälder som är mest välbeställd, oavsett om de vistas hos den andra föräldern. Men innebär det verkligen att min bror ska betala allt och hans ex ingenting? 

    P g a deras dåliga relation vill jag att min bror talar med någon för att få råd. Vart bör han vända sig?

  • Svar på tråden Vem ska betala vad vi växelvis boende och olika inkomst?
  • Anonym (qwerty)

    Han bör såklart vända sig till familjerätten

  • Anonym (Tess)

    Nu är inte jag kunnig på detta men tror inte att barnen måste ha samma standard. Vore ju jättekonstigt!

    Om inte mamman har råd så får hon väl sälja bilen och köpa En billigare om hon inte har råd med mat. Pappan ansvarar för sina veckor och mamman för

    Sina! Vet många som separerat där den ena tjänar mer än den andra och ändå delar på allt. Om inte den ena föräldern erbjuder sig såklart men jag tycker inte man kan kräva det.

  • GGN

    Nej nej nej, han ska inte betala. Har hon inte råd med barnen får de väl flytta hem till honom då, så får hon betala underhåll istället.

  • Anonym (Jajja)

    Om mamman inte kan tillgodose barnens grundläggande behov under sina veckor kan ju din bror föreslå att barnen bor på heltid hos honom.

    Självklart skall hon ansvara under sina veckor! Harhon inte råd med den livsstil hon har så får hon sälja och flytta till mindre. Om hon sedan, efter att ha gjort vad hon själv kunnat, fortfarande inte har råd så kan hon söka hjälp hos soc.

  • GGN
    Anonym (CS346) skrev 2019-04-26 16:58:25 följande:

    Blir inte det väldigt dyrt?


    Han kan kolla med hemförsäkringen om det blir konflikt, att han kan få hjälp med juristkostnader.

    Han behöver inte göra nånting dock. Bara säga nej.
  • Anonym (J)

    Med hennes logik borde hon ha köpt ett hus till din bror...

    Om han inte hade redan ett.

  • Anonym (J)

    Det vore riktigt konstigt om endast månadslönen räknas och inte pengar i banken , hus , bilar ...

  • Anonym (ooo)

    Hon har givetvis fel. Ingen kräver av honom att han ska betala för hennes veckor om barnen bor varannan. Han kan ha barnen mer så blir det billigare för henne hon hon vill men det är äl det han kan erbjuda. 
    Det där med stadard handlar snarare om att man inte ska leva i misär om den andre föräldern är typ miljonär. 

  • Erikebba0911

    Tack för svar och input från alla! Jag tycker att lagstiftningen och även rättspraxis är rätt luddiga. Det är lätt att få uppfattningen att endast inkomsten (dvs i nuläget a-kassa för mamman) räknas, inte förmögenhet och tillgångar, men det verkar oerhört egendomligt enligt mitt sätt att se det...era inlägg har gett mig lite mer att gå efter och söka på! 

Svar på tråden Vem ska betala vad vi växelvis boende och olika inkomst?