• Anonym (Dotter)

    Är det slut nu? (Cancer)

    Min mamma fick cancer i livmodern för drygt 1,5 år sedan. Fick då hela livmodern bortopererad, och det fanns inga tecken på spridning. Nu 1,5 år senare hittar man metastaser i närliggande områden och lungorna. Har läst lite och detta är väl ett såklart fall av grad 4. Är det slut nu? Eller början på slutet?

    Vet inte vad jag vill med detta inlägg. Behövde bara skriva av mig. Är så sjukt ledsen och ångestfylld. Vill nog gärna höra någon historia det gått bra också. Om det nu är möjligt? Jag har svårt att se att hon kommer bli helt frisk från detta, men kan hon leva ett tag till med det?

  • Svar på tråden Är det slut nu? (Cancer)
  • Anonym (Vän)

    Beklagar era dåliga nyheter.

    Jag har nyligen gått igenom samma sak med min bästa väninna som tyvärr inte klarade sig. Var sitter cancern förutom i lungorna? Ska hon få cellgifter och/eller opereras?

  • Anonym (Dotter)

    [quote=79589243][quote-nick]Anonym (Vän) skrev 2019-04-26 18:01:13 följande:[/quote-nick]

    Beklagar era dåliga nyheter.

    Jag har nyligen gått igenom samma sak med min bästa väninna som tyvärr inte klarade sig. Var sitter cancern förutom i lungorna? Ska hon få cellgifter och/eller opereras?

    [/quote

    Beklagar förlusten av din väninna.

    Jag förstår det som att det är metastaser från modertumören som plockades bort för 1,5 år sedan. I ändtarmen finns det, läkaren hade sagt ?i närliggande områden? då menade han runt omkring där livmodern satt. Och även lungorna vet jag.

    Var hade din väninna för slags cancer?

  • Pierott

    Jag beklagar det hemska beskedet.

    Tyvärr brukar det sällan vara goda prognoser när det spridit sig till lungorna.

    Ville mest ge dig en kram! <3

  • Anonym (m)
    Anonym (Dotter) skrev 2019-04-26 17:57:39 följande:

    Min mamma fick cancer i livmodern för drygt 1,5 år sedan. Fick då hela livmodern bortopererad, och det fanns inga tecken på spridning. Nu 1,5 år senare hittar man metastaser i närliggande områden och lungorna. Har läst lite och detta är väl ett såklart fall av grad 4. Är det slut nu? Eller början på slutet?

    Vet inte vad jag vill med detta inlägg. Behövde bara skriva av mig. Är så sjukt ledsen och ångestfylld. Vill nog gärna höra någon historia det gått bra också. Om det nu är möjligt? Jag har svårt att se att hon kommer bli helt frisk från detta, men kan hon leva ett tag till med det?


    Har din mamma erbjudits operation, strålning eller cytostatika?
  • Anonym (Vän)
    Anonym (Dotter) skrev 2019-04-26 18:18:20 följande:
    [quote=79589243][quote-nick]Anonym (Vän) skrev 2019-04-26 18:01:13 följande:[/quote-nick]
    Beklagar era dåliga nyheter.

    Jag har nyligen gått igenom samma sak med min bästa väninna som tyvärr inte klarade sig. Var sitter cancern förutom i lungorna? Ska hon få cellgifter och/eller opereras?
    [/quote

    Beklagar förlusten av din väninna.

    Jag förstår det som att det är metastaser från modertumören som plockades bort för 1,5 år sedan. I ändtarmen finns det, läkaren hade sagt i närliggande områden då menade han runt omkring där livmodern satt. Och även lungorna vet jag.

    Var hade din väninna för slags cancer?
    Min väninna hade också i lungor, ändtarm och i magområdet. Hon klarade sig i 7 månader med cellgifter. Det hade börjat i livmodern för henne också för flera år sen. Jag är ledsen att jag inte kan ge dig bättre besked. Ta vara på tiden och sluta aldrig hoppas på ett mirakel eller att medicinerna hjälper under lång tid.
  • kaleidoskop88

    Hej! Är hemskt ledsen att höra vad som hänt din mamma... jag förlorade min egen mamma till livmoderhalscancer för ca fyra år sedan.

    Jag jobbar med strålbehandling. Tyvärr så håller jag med vad de tidigare personerna sagt... har det spridit sig som du beskriver, så finns det ingen bot. Det finns dock sådant som kan förlänga livet för din mamma... vet du vad planen är med behandlingar? Kram <3

  • Anonym (Dotter)
    Pierott skrev 2019-04-26 18:41:49 följande:

    Jag beklagar det hemska beskedet.

    Tyvärr brukar det sällan vara goda prognoser när det spridit sig till lungorna.

    Ville mest ge dig en kram! <3


    Tack. Nej det är ju oftast inte det. Tyvärr
  • Anonym (Dotter)
    Anonym (m) skrev 2019-04-26 18:47:05 följande:

    Har din mamma erbjudits operation, strålning eller cytostatika?


    Hon opererades ju då för 1,5 år sedan. Hon frågade nu läkaren i telefonen om det blir cellgifter och det sa han att det blir det.
  • Anonym (Dotter)
    Anonym (Vän) skrev 2019-04-26 18:50:43 följande:

    Min väninna hade också i lungor, ändtarm och i magområdet. Hon klarade sig i 7 månader med cellgifter. Det hade börjat i livmodern för henne också för flera år sen. Jag är ledsen att jag inte kan ge dig bättre besked. Ta vara på tiden och sluta aldrig hoppas på ett mirakel eller att medicinerna hjälper under lång tid.


    Usch så hemskt. Nej sluta hoppas gör man aldrig men tyvärr har jag inte så stora förhoppningar. Kommer dock ändå bli chockad när den dagen kommer
  • Anonym (Dotter)
    kaleidoskop88 skrev 2019-04-26 18:52:13 följande:

    Hej! Är hemskt ledsen att höra vad som hänt din mamma... jag förlorade min egen mamma till livmoderhalscancer för ca fyra år sedan.

    Jag jobbar med strålbehandling. Tyvärr så håller jag med vad de tidigare personerna sagt... har det spridit sig som du beskriver, så finns det ingen bot. Det finns dock sådant som kan förlänga livet för din mamma... vet du vad planen är med behandlingar? Kram <3


    Ledsen att höra om din mamma.

    Hon har inte fått någon mer information för tillfället. Väntar på att bli kallad till onkologen.

    Tycker sjukvården är under all kritik på vissa punkter. Denna väntan mellan besöken och undersökningar och behandlingar. Så hemskt! Och anledningen till att hon fick beskedet på telefon var att hon själv ringde därför hon inte fått ngt svar efter röntgen. Hennes ordinarie läkare är på semester så hon måste vänta tills nästa vecka. Inga frågor hann hon ställa etc.
Svar på tråden Är det slut nu? (Cancer)