• argis11

    Trimmat sonens moped, annan förälder gnäller.

    Jag började lära min son att köra moped när han var 13 på en 30kmh moped och har lärt han hur man ska köra och trafikvett.
    Han är bra på att köra och jag litar fullt ut på att han klarar sig bra där ute med kompisarna.

    Första moppen var en sk. "gubbmoped" som inte riktigt passar en tonåring.

    Nu när han har fyllt 15 och det är vår så har jag köpt en annan moped som är en Yamaha DT åt honom och jag har också trimmat den ganska bra.

    Den accelererar riktigt bra och topp hastigheten är ca 70-75kmh.
    Ett lagom moped trim trycker jag, har sagt att det inte blir något värre än det trimmet.

    Han kan hänga på alla sina vänner med EU-mopparna och dra ifrån dom om han vill också.
    Jag vill inte att han ska vara den som alltid ligger sist och kommer efter dom andra i gänget vart dom än ska åka.

    Min son och hans moppegäng har varit ute och kört hela tiden sedan snön börjat smälta undan och det är knappt så att han ens vill spela dator längre.
    Han är jättenöjd och tycker att det är jätteroligt att åka på den.

    Nu till problemet.
    En av hans kompisars mamma har hört av sig två gånger och är upprörd och arg på att min sons och en annan grabbs mopeder är trimmade.

    Pratat med min son om det och tydligen har hennes son en av dom sämsta mopederna, en 30 moppe, "tönt"-vespa.

    Jag misstänker att stackars grabben som måste åka på den mopeden har frågat sin mamma om trim så att han kan åka med men hon sparka bakut och blev tokig.

    Vad ska jag göra?
    Jag sa till henne att mopeden bara är lite drevad och att den går ovanligt bra första gången men nu har hon kollat på den och jämfört med orginalmopeder från internet och lyckats förstå att det inte stämmer.

    Jag vill ju inte ta av trimmet för då kommer ju min son att bli jättebesviken och ledsen. Och så är det dyrt också så då känns det som jag kastat pengar i sjön.

    Hur jag ska hantera kompisens mamma som ringer och gnäller om trimmet?

  • Svar på tråden Trimmat sonens moped, annan förälder gnäller.
  • Anonym (Mamma)

    Jag är en sådan mamma som tycker trimmade mopeder är både töntiga och livsfarliga.

    Har dessutom en gångbana bakom huset och du kan ju gissa hur ofta det kommer mopeder där och stör.

    Hoppas du inte blir arg på polisen när det kommer böter.

    Beslagtar de fortfarande trimmade mopeder?

  • Anonym (Lag och ordning)

    Jag hoppas innerligt att du skojar. I annat fall är du oansvarigt dum i första hand och olaglig i andra hand.

  • NHult

    Skit i det,
    Bara avundsjuka, ensam morsa som inte kan trimma eller har råd till riktig moppe.


    Bloggar lite här på FL
  • Shameless

    Hon låter som en överbeskyddande hönsmamma, spärra hennes nummer så du slipper hennes tjat. Att din sons moped är trimmad är ju faktiskt inte hennes ensak. Det tillhör ju liksom moped-kulturen att trimma och iom att den bara går i 75 km/h så är den inte vråltrimmad heller.

  • Anonym (rrr)

    men ni fattar väl att det är en skojtråd, det ser man ju på formuleringarna 

  • ht1

    Hjälp din sons kompis att trimma den långsamma mopeden så slipper han tjata på hans mor om att trimma och du slipper telefonsamtal från hans mor.

Svar på tråden Trimmat sonens moped, annan förälder gnäller.