• Anonym (Pms)

Så svullen mage pms - vad hjälper?

Jag ser ut att vara gravid i typ 5-6e månaden när jag har pms. Brösten blir ibland också svullna, tunga och ömma. Vad (förutom preventivmedel) kan hjälpa mot svullen mage? Känns som jag går upp många kg innan mens och det värsta nu är att det ibland börjar redan vid ägglossningen och håller sig fram till mensen kommer.

• Svar på tråden Så svullen mage pms - vad hjälper?
  • Anonym (A)

Svår fråga, men prova att dricka mycket vatten, ät mat som magen smälter enkelt, träna regelbundet. Prova att varva ner mer och stressa mindre genom tex mindfullness och yoga. Störs du av detta problem så pass att det rubbar din vardag så sök vård. Går du på något preventivmedel nu?

• Anonym (Pms)
    Anonym (A) skrev 2019-04-27 00:25:38 följande:

Svår fråga, men prova att dricka mycket vatten, ät mat som magen smälter enkelt, träna regelbundet. Prova att varva ner mer och stressa mindre genom tex mindfullness och yoga. Störs du av detta problem så pass att det rubbar din vardag så sök vård. Går du på något preventivmedel nu?

Nej jag slutade med preventivmedel för ca ett halvår sen
  • Anonym (A)
    Anonym (Pms) skrev 2019-04-27 08:27:54 följande:

Nej jag slutade med preventivmedel för ca ett halvår sen

Av vilken anledning? Och vilka/vilket har du provat? Har du inte testat minipiller skulle jag rekommendera det till dig. Jag går på det och dom tar i princip bort min mens och pms helt, har mens och pms kanske 3-4 gånger om året. Min gynekolog sa att 1/4 av alla som går på minipiller blir av med mensen helt medan resterande endast har den några gånger på år så har du inte testat det så tycker jag du borde överväga att prova.
  • Anonym (Pms)
    Anonym (A) skrev 2019-04-27 21:48:59 följande:

Av vilken anledning? Och vilka/vilket har du provat? Har du inte testat minipiller skulle jag rekommendera det till dig. Jag går på det och dom tar i princip bort min mens och pms helt, har mens och pms kanske 3-4 gånger om året. Min gynekolog sa att 1/4 av alla som går på minipiller blir av med mensen helt medan resterande endast har den några gånger på år så har du inte testat det så tycker jag du borde överväga att prova.

Ständiga mellanblödningar. Har haft p-piller, spiral, p-spruta och p-stav. Jag har också endometrios och adenomyos ska tilläggas så vill ju inte ha nått som kan göra det värre.
  • Anonym (A)
    Anonym (Pms) skrev 2019-04-27 21:52:52 följande:

Ständiga mellanblödningar. Har haft p-piller, spiral, p-spruta och p-stav. Jag har också endometrios och adenomyos ska tilläggas så vill ju inte ha nått som kan göra det värre.

Kopparspiral eller hormonspiral? Resten av dom preventivmedelena du har provat är kombinerade hormoner medan minipiller endast innehållet ett, kanske är bättre för just din kropp? Har du stora problem får du söka hjälp hos vården
  • Anonym (Pms)
    Anonym (A) skrev 2019-04-28 02:40:43 följande:

Kopparspiral eller hormonspiral? Resten av dom preventivmedelena du har provat är kombinerade hormoner medan minipiller endast innehållet ett, kanske är bättre för just din kropp? Har du stora problem får du söka hjälp hos vården

Kopparspiral

Jag har inga större problem förutom att jag just blir så svullen om magen. Jag skulle färna vilja hitta nått som hjälper mot det som inte är ett preventivmedel
  • 170909

Prova en kostomläggning, uteslut onödiga kolhydrater, spannmål/gluten och mejeri. Dra även ner på salt.
    Jag är dåligt insatt i vad alla dieter heter men skulle gissa att det blir åt gi, lchf, ketogen eller stenålders hållet. 

Svar på tråden Så svullen mage pms - vad hjälper?