Någon som klandrat ett testamente?
Någon här som har erfarenhet av att klandra ett testamente och få det ogiltigförklarat?
En släkting till mig har gått bort och en annan släkting till mig är dödsbodelägare. Den avlidne personen har ett testamente där denne skänker bort all sin kvarvarande egendom till en annan släkting som inte är dödsbodelägare.
På äldre dagar har den avlidne påtalat att denne borde ändra testamentet då denne ångrar att denne testamenterat bort all egendom till släktingen, men personen blir snart efter detta dement och har således inte ändrat testamentet. När personen avled och testamentet öppnades så ser vi att testamentet är bevittnat av den avlidnes syster och systerns sambo, vilket gör att testamententet inte är giltigt.
Men hur går man tillväga för att klandra detta?
Vad jag förstått ska man skicka in en stämningsansökan till tingsrätten. Vad skriver man i denna? Och vad händer sen? Blir det någon form av huvudförhandling eller sker beslut skriftligen?
Vad jag förstått är det endast den person som klandrar testamentet som kan få rätt till sin del? Var och en av dödsbodelägarna måste klandra testamentet för att få rätt till sin del?