• fridasandquist

    Fått min mens 6 veckor efter förlossningen

    Hejsan! Har en son på 6 veckor och jag har redan fått min mens, och jag helammar! Har läst lite överallt och då är det jätte många som får sin mens efter dom slutat amma, alltså flera månader efter förlossningen och om man inte ammar så får man den bara några veckor efter förlossningen. Bli lite orolig eftersom att jag helammar liksom.... är det nån här som det hänt likadant för? Eller nån som vet vad det är och varför

  • Svar på tråden Fått min mens 6 veckor efter förlossningen
  • Anonym (suck)

    Det är inte helt ovanligt att kvinnor får för sig att så länge de ammar så kan de inte bli gravida, och plötsligt har en pseudo-tvilling. Reproduktionen kan komma igång igen i princip direkt efter nedkomsten. Så det är inget att oroa sig för, se bara till att återuppta er p-metod om du inte vill ha fler små inom kort.

  • Anonym (Avslag?)

    Kan det vara avslag? För mig höll det på i drygt 6 veckor.

  • Blixtan

    Fick ägglossning 4 veckor efter förlossning och mensen kom 2 veckor senare trots hel amning, sen dess har den kommit som en klocka var 28e dag trots att jag helammande i över 7 månader. Så det är olika.

  • Trädgårdsland

    Efter två av barnen fick jag tillbaks mensen så snabbt. Efter sista barnet dröjde det fyra månader - så otroligt lyxigt.

    Helammande alla tre, med max tre timmar mellan även på natten.

  • Anonym (Emma)

    Fick mens efter 5 veckor med ett sv barnen, helammande.

  • Anonym (Mamma)

    Fick tillbaka mensen efter 2 mån trots helamning. Tror delvis det beror på att hon sov ganska långa perioder på nätterna redan i början.

  • Anonym (S)

    Det är helt normalt. För mig tog det 7 månader med första barnet, men knappt 2 månader med andra och därefter var den direkt regelbundet återkommande varje månad.

  • Anonym (223)

    Jag har också fått igen mensen snabbt men efter 6 veckor hade jag fortfarande avslag. Har ditt avslag hunnit slita ordentligt så det inte är det som börjat blöda mer igen?

  • Irmisans

    Tror det är väldigt individuellt. Efter första fick jag mens efter 3 v, med andra dröjde det 5. Ammade båda, men inte så tätt på natten då båda sovit 6h i streck minst sen de föddes.


    Oplanerad Mamma
  • Anonym (Surt)

    Två veckor avslag, två veckor uppehåll, femte veckan: mens. Så kul var det för mig. Fortsatte regelbundet och mer rikligt efter det. Surt.

Svar på tråden Fått min mens 6 veckor efter förlossningen