• Anonym (AN)

Tvingas gå till jobbet trots skada?

Hej! Har nyligen stukat foten ordentligt. Har jobbat med den, både idag och igår, men inför kvällens arbetspass skriker kroppen nej, då situationen i min kära fot förvärrats.

Jag jobbar som vårdbiträde på ett äldreboende, och ikväll jobbar jag ensam. Innebär en väldans massa gående, och av min erfarenhet kommer jag inte ha en lugn minut ikväll.

Jag har hursomhelst j*vligt ont i foten. Jag kan knappt gå och är GRYMT svullen. En släkting som arbetar som sjuksköterska har tittat misstänker en spricka, men vc är såklart stängt.

Hursomhelst, ringde jobbet och berättade att jag inte kommer klara kvällens pass, och får som svar att jag får fixa en vikarie. För det första, är det mitt ansvar?

Hittar iallafall ingen vikarie, helt omöjligt, så jag kommer tvingas gå till jobbet ikväll trots allt.

Detta känns inte helt rätt. Jag kan ju för f*n knappt gå!?

Vad tycker ni?

• Svar på tråden Tvingas gå till jobbet trots skada?
  • Pierott

Det är aldrig upp till den anställde att skaffa fram en vikarie, det är arb.givarens ansvar. Däremot är det ett utmärkt sätt för arb.givaren att ge den anställde dåligt samvete och få folk att dra sig från att sjukskriva sig. Så ring igen och säg att du sjukskriver dig och att det inte är ditt problem att skaffa vikarie.

Sen ska du uppsöka sjukhus, vc har aldrig röntgen så oavsett om du söker vård på måndag kommer dom endå skicka dig vidare.

• Anonym (Pi)

Nej, de kan varken tvinga dig att jobba eller hitta vikarie.

• uhsumkat

Det är ingen åsiktsfråga.
    Det bör inte vara ditt ansvar men då måste du kolla på arbetsbeskrivningen.
    ´Trodde inte att det var tillåtet att jobba ensam på boende.

Kan du inte gå ska du vara hemma. Vad gör du om något händer, tex en tung patient ramlar?4
    Fö anser jag att du ska ringa 1177 , ev åka in till akuten.

• Anonym (?)