• Anonym (AN)

Tvingas gå till jobbet trots skada?

Hej! Har nyligen stukat foten ordentligt. Har jobbat med den, både idag och igår, men inför kvällens arbetspass skriker kroppen nej, då situationen i min kära fot förvärrats.

Jag jobbar som vårdbiträde på ett äldreboende, och ikväll jobbar jag ensam. Innebär en väldans massa gående, och av min erfarenhet kommer jag inte ha en lugn minut ikväll.

Jag har hursomhelst j*vligt ont i foten. Jag kan knappt gå och är GRYMT svullen. En släkting som arbetar som sjuksköterska har tittat misstänker en spricka, men vc är såklart stängt.

Hursomhelst, ringde jobbet och berättade att jag inte kommer klara kvällens pass, och får som svar att jag får fixa en vikarie. För det första, är det mitt ansvar?

Hittar iallafall ingen vikarie, helt omöjligt, så jag kommer tvingas gå till jobbet ikväll trots allt.

Detta känns inte helt rätt. Jag kan ju för f*n knappt gå!?

Vad tycker ni?

• Svar på tråden Tvingas gå till jobbet trots skada?
  • Pierott

Det är aldrig upp till den anställde att skaffa fram en vikarie, det är arb.givarens ansvar. Däremot är det ett utmärkt sätt för arb.givaren att ge den anställde dåligt samvete och få folk att dra sig från att sjukskriva sig. Så ring igen och säg att du sjukskriver dig och att det inte är ditt problem att skaffa vikarie.

Sen ska du uppsöka sjukhus, vc har aldrig röntgen så oavsett om du söker vård på måndag kommer dom endå skicka dig vidare.

• Anonym (Pi)

Nej, de kan varken tvinga dig att jobba eller hitta vikarie.

• uhsumkat

Det är ingen åsiktsfråga.
    Det bör inte vara ditt ansvar men då måste du kolla på arbetsbeskrivningen.
    ´Trodde inte att det var tillåtet att jobba ensam på boende.

Kan du inte gå ska du vara hemma. Vad gör du om något händer, tex en tung patient ramlar?4
    Fö anser jag att du ska ringa 1177 , ev åka in till akuten.

• Anonym (?)

Jag har varigt hemma 2 nätter en gång pga stukad fot. Förutom att kunna gå så är jag tvungen att kunna förflytta mig fort då och då på jobbet.

Om din fot inte blivit bättre som nu efter ett par dagar tycker jag du ska besöka vården.

Givetvis har du lindat foten och högläge så ofta som möjligt.

Kan ju vara så att kryckor behövs som avlastning.

• Anonym (Berg)

Nej det är inte ditt jobb att fixa en vikarie. Kontakta facket. Detta är sjukt

• uhsumkat
    Anonym (Berg) skrev 2019-04-27 19:05:53 följande:
    Nej det är inte ditt jobb att fixa en vikarie. Kontakta facket. Detta är sjukt
    Beror som sagt på TS arbetsbeskrivning och inte vad du tycker/tror/tänker.

Enda sättet att få ett rättvisande svar är:
    1. Läsa arbetsbeskrivningen.
    2. Läsa anställningskontraktet.
    3. Kontakta facket.

Alltså: din åsikt har inte ett skit med saken att göra.
  • Tiina87
    Anonym (AN) skrev 2019-04-27 12:13:10 följande:

Hej! Har nyligen stukat foten ordentligt. Har jobbat med den, både idag och igår, men inför kvällens arbetspass skriker kroppen nej, då situationen i min kära fot förvärrats.

Jag jobbar som vårdbiträde på ett äldreboende, och ikväll jobbar jag ensam. Innebär en väldans massa gående, och av min erfarenhet kommer jag inte ha en lugn minut ikväll.

Jag har hursomhelst j*vligt ont i foten. Jag kan knappt gå och är GRYMT svullen. En släkting som arbetar som sjuksköterska har tittat misstänker en spricka, men vc är såklart stängt.

Hursomhelst, ringde jobbet och berättade att jag inte kommer klara kvällens pass, och får som svar att jag får fixa en vikarie. För det första, är det mitt ansvar?

Hittar iallafall ingen vikarie, helt omöjligt, så jag kommer tvingas gå till jobbet ikväll trots allt.

Detta känns inte helt rätt. Jag kan ju för f*n knappt gå!?

Vad tycker ni?

Ditt ansvar är att innom rimlig tid ringa och sjukanmäla dig (du behöver inte ens säga varför du är sjuk). Jobbets ansvar är att registrera att du är sjuk (Hur man för det är olika) och ringa in vikarie.

Jag hoppas för guds skull att inte jobbar ikväll.
  • Tiina87
    uhsumkat skrev 2019-04-27 19:22:27 följande:

3. Kontakta facket.

Det är enhetschefen ansvar att ordna med vikarie. Sett kan delegeras bort till kvällar och helger till den som har formellt ansvar aktuellt pass. Det är aldrig den som ringer in sjuk som ska fixa vikarie.

Det är en annan sak om man önskar att vara ledig X-dagen, då kan man själv då ordna att någon annan jobbar den aktuella dagen.
  • Anonym (1234)
    uhsumkat skrev 2019-04-27 19:22:27 följande:

3. Kontakta facket.

Tänk efter nu, självklart ska TS inte skaffa vikarie och ingen behöver titta i någon arbetsbeskrivning. Sjukskriver man sig är man ju redan sjuk och kan inte arbeta. Det är det en sjukskrivning är. Skulle det stå i arbetsbeskrivningen att man ska hitta sin egen vikarie är det ju det samma som att skriva "du ska arbeta när du inte kan arbeta".

Nej, TS ska inte hitta vikarie. Det är plättlätt att förstå.
  • Chattisen

Alltså egentligen är det arbetsgivarens rätt att bedöma din rätt till sjukersättning, eftersom att arbetsgivaren betalar de första 14 dagarna vid sjukdom, dvs innan försäkringskassan gör bedömningen om sjukersättning. I det stora hela kan det faktiskt vara billigare att låta dig arbeta än att beta ut sjukersättning+ ta in en ersättare för dig. Så ja arbetsgivaren kan göra bedömningen att du skall arbeta med spricka i foten, dock med enklare arbetsuppgifter anpassade efter din arbetsförmåga.

Men självklart har du rätt att söka upp sjukvård och få en bedömning oav om det är samma dag du skulle ha arbetat, den dagen är dock en karensdag. Hur det ser ut på er arbetsplats vet jag inte.

Men på min då har varje avd en bemannings ansvarig som får hjälpa till att bemanna när personalansvarig inte är på plats.

Jag säger dock själv till personalen ibland att inte be mig lösa massa byten osv, då det medför extra jobb för mig. Men är någon sjuk så löser jag självklart situationen.

Svar på tråden Tvingas gå till jobbet trots skada?