• Anonym (hjärn­kok)
    Mon 29 Apr 2019 13:20
    434 visningar
    4 svar
    4
    434

    Gravid.. pappan vill inte! OBS LÅNGT:

    Jag sitter i en jätte jobbig och svår sits. Jag har precis fått veta att jag är gravid. Det var inte planerat och absolut inte önskat av pappan. Vi träffades för två år sedan. Jag har tre barn sedan tidigare varav stora på heltid och de små varannan vecka. Han har sina på heltid. Alla är i åldrarna 10, 5, 5, 4, 3. Vi bor inte tillsammans men har planer på att köpa hos och slå ihop våra familjer. 


    När vi träffades var han tydlig med att han inte ville ha fler barn och då fick jag fundera på hur jag ser på framtiden men accepterade det och bestämde mig för att jag ville vara med honom. Men nu idag när jag sitter i denna situationen så är det inte så lätt för mig längre att säga att det är självklart att inte fullfölja denna graviditeten. 


    När jag berättade för honom var hans första reaktion att det löser sig, det är ju bara att ta bort det. Sedan sa jag att jag måste smälta det och att jag var riktigt chockad och darrig och höll nästan på att svimma. 


    Sedan började mina tankar... och jag har tänkt och tänkt och tänkt och jag har gråtit och gråtit och haft ångest. Han vill verkligen inte och han har även sagt att han känner svek och tillitsproblem till mig då han trodde vi var på samma plan och att det var ett lätt beslut.. Vi Var på samma plan.. men absolut inte lätt beslut.


    Vi träffades två dagar efter att jag berättat och han kunde knappt se mig i ögonen och var skiljdes åt helt på ett stelt och inte alls bra sätt i helgen.  


    Jag har bokat tid till kurator och ska dit på torsdag. Och jag hoppas komma där ifrån lite klarare i skallen. 

    Jag får panik när jag tänker på abort. Jag är så rädd för hur jag ska må efteråt när jag gjort något för någon annan. När jag inte själv fått välja vad JAG vill och vad jag klarar av och vill göra med detta. Samtidigt som jag förstår honom. Jag är också rädd hur våran relation kommer att bli efter att jag genomgått en abort. Kommer den vara skadad pga denna händelsen och kommer vi att gå skilda vägar sen i vilket fall. Om jag behåller barnet så blir jag ensam, men hans tankar kanske ändras? I vilket fall kanske han i alla fall vill veta av barnet.. 


    Så mycket mer tankar än det här... Hur blir det att slå ihop två familjer utan att ha ett band tillsammans allihopa. Kanske skulle det vara detta barnet som knöt ihop familjerna. Och mina dörrar för framtida barn stängs ju om jag ska fortsätta med honom. Även om jag beslutade mig för att kunna leva med att inte få fler så ändras mina tankar kring det iom den här pågående graviditeten. Tänk om jag inser sen att jag vill ha fler barn... osv...

    Är det någon som vart i likanande sits eller vill dela med sig av sina tankar kring min sitaution????

  • Svar på tråden Gravid.. pappan vill inte! OBS LÅNGT:
  • Anonym (Stina­)
    Mon 29 Apr 2019 13:59
    #1

    Vilken tuff sits! Klart att situationen inte är perfekt, men beslutet är fortfarande helt och hållet ditt. Du är helt fri att välja hur du vill göra.

    Det låter ju jättebra att du redan bokat in tid för att prata med en kurator, men ärligt talat, vill du inte göra en abort så gör du inte det. Kommer du fram till att abort är det rätta för dig så gör du det. Så länge det är ett beslut du är okej med kommer det att gå bra.

    Jag känner ju inte dig, men personligen skulle nog min relation även vara slut om jag skulle gå med på att göra en abort mot min vilja. Jag tror att det skulle vara väldigt svårt för mig att lappa ihop ett förhållande efter något sånt.

  • Anonym (Louis­e)
    Mon 29 Apr 2019 14:16
    #2

    Varför har han inte steriliserat sig om han absolut inte vill ha fler barn? Sen att lite lättvindigt säga: "det är bara att ta bort det"... ja lätt för honom som inte behöver gå igenom det själv.

    Jättesvår fråga. Om du behåller får du kanske vara beredd på att ta i princip allt ansvar för det själv. Att han tar den lätta vägen ut och drar. Om du gör abort så är det viktigt att ni tillsammans kan komma vidare efter detta.

    Låt inte honom försöka skuldbelägga dig när han börjar prata om tillitsproblem. Han kunde ha steriliserat sig samt använt kondom också.

    Lycka till!

  • Anonym (hjärn­kok) Trådstartaren
    Mon 29 Apr 2019 16:46
    #3
    Anonym (Louise) skrev 2019-04-29 14:16:48 följande:

    Varför har han inte steriliserat sig om han absolut inte vill ha fler barn? Sen att lite lättvindigt säga: "det är bara att ta bort det"... ja lätt för honom som inte behöver gå igenom det själv.

    Jättesvår fråga. Om du behåller får du kanske vara beredd på att ta i princip allt ansvar för det själv. Att han tar den lätta vägen ut och drar. Om du gör abort så är det viktigt att ni tillsammans kan komma vidare efter detta.

    Låt inte honom försöka skuldbelägga dig när han börjar prata om tillitsproblem. Han kunde ha steriliserat sig samt använt kondom också.

    Lycka till!


    Det var bland det första han sa när jag berättat.. Att han ska sterilisera sig. Men tyvärr lite försent nu.

    Om jag behåller så vet jag till 90% att jag får ta allt själv. Och även leva med att jag avslutade min relation för att behålla ett barn som förstör en annans liv.

    Det är det jag är osäker på.. Om vi kommer kunna ta oss vidare i det tillsammans för att för mig är det jätte jobbigt och det kommer ta väldigt psykiskt på mig medan han har svårt att förstå hur det kan vara så jobbigt för mig när det redan var bestämt att vi inte skulle ha fler.

    Ja super svårt att försöka komma fram till ett beslut som för mig känns helt rätt.

    Tack!!
  • Mon 29 Apr 2019 17:01
    #4

    Det låter (i mina öron) som att er relation är mer eller mindre slut oavsett vilket beslut du tar. Det finns ingen lätt lösning på just den här frågan. En av er kommer känna sig väldigt arg och fruktansvärt besviken på den andre under lång tid oavsett vilket beslut som tas.

    Jättebra att du ska till kurator och få prata med en utomstående 3:e part i lugn och ro. Hen kommer ju inte kunna säga till dig vilket beslut du ska ta men förhoppningsvis kan ett eller några samtal där göra det lättare för dig att komma fram till vilket beslut som i det långa loppet blir lättast för dig.

Svar på tråden Gravid.. pappan vill inte! OBS LÅNGT: