• CarolineSaraAmanda

Min snart 6 månaders dotter vill bara sova på mig/nära mig

Hej alla föräldrar

Jag har en underbar dotter men hon har svårt att sova själv. Hon har haft stort närhetsbehov sedan hon föddes (3 veckor för tidigt) Hon vill bara sova med mig dag som natt. För några månaders sedan kunde hon sova i vagnen i en 1h, men nu sover hon bara 30min i vagnen. Bärsjal funkade, men inte längre. Även när hon sover med mig på dagen så kan det bli bara i 30 min men ibland kan det blir mer.

Ska tillägga att det krånglade med amningen i början (amningsnapp osv) nu ammar hon utan napp, men hon kan amma bara lite i taget på dagen varannan timme & på natten. Hon är så nyfiken och vill helst vara uppe hela tiden. Så det blir att hon ammar längre/bättre på kväll/natt :(

Jag har sovit ca två timmar i sträck sedan hon föddes.

Hon är kräsen i maten, men äter en halv portion gröt (börjat äta upp allt bara för några dagar sedan) försöker ge henne lite ersättning också men hon dricker max bara 60ml. Hon hade en dipp en period med vikten, men nu växer hon som hon ska.

Hon visar tecken när hon är trött, då måste jag hjälpa henne att somna vagga, sätta på torktumlaren eller torktumlareljud på youtube, hon protesterar ofta. Eller så har jag torktumlareljud på mobilen ligger i sängen ammar henne och när hon har ammat färdigt ger jag henne nappen och puffar henne på rumpan då somnar hon ganska direkt.

Jag är ofta nervös när vi ska hälsa på någon (kommer hon somna i vagnen eller inte, kan hon somna där med mig osv.)

Annars är hon en jätte glad tjej :)

Har någon det såhär också och har ni några tips?

Hoppas någon orkar läsa detta långa meddelandet.

Kram på er!

• Svar på tråden Min snart 6 månaders dotter vill bara sova på mig/nära mig
  • Krickis

Så var min yngsta oxå bara det att han sov länge när han väl somnat. Han kunde komma och lägga sig på mig tills han var 6-7 år. Mitt råd är att inte göra så stor grej av det. Håll ut. Min son hade inte ätit en hel portion vanlig mat utan att kräkas tills han var 1.4 år och började på förskolan, då åt han som han aldrig gjort annat.

• Osäkertjejhon

Hej!

Känner igen det där. Min son ammade varje timme första månaderna. När han var 6mån ammade han varannan utom när han växte mer då blev det varje igen, dygnet runt!!

Sonen ville heller inte sova själv. Jag släppte på prestigen och han fick aomna på mig, sova bredvid mig osv. Ibland kunde han sova i soffan bredvid mig när jag kollade på tv men oftast låg han på mig.

Sonen är nu 1.5 år och han sover nästan hela natten nu i sin säng.

Frågan är vad vill du? Vill du ditt barn ska sova själv? Eller kan du offra dig några månader till? Är det sömnbristen som är jobbigast eller mer vad andra tycker?

Ditt barn får helt enkelt somna vid dig om ni är någonstans.

Och.. Jag vet hur tufft det är.. Min son vägrade napp, nappflaska, välling och han var ointresserad av vanlig mat.

Sonen är fortfarande liten i maten så vi kliar oss i håret i fall.

Men! Massa styrkekramar och kämpa på!

När sonen var ett kändes det dags för oss ta fajten han skulle sova i egen säng, då hade han slutat äta på nätterna vid 10 mån ålder (jag slutade amma då.. Och han tog ingen flaska så han fick kvällsmat sen fick han mat igen vid 6)..jag körde dock inte med 5 min metoden för den avskyr jag utan var hela tiden där och tröstade.

Men skulle aldrig göra det vid 6 mån, då är dom så små. Tänker behöver dom närhet så får dom????

Sonen är idag extremt aktiv, mer än andra barn. Men jag har börjat se det roliga i det. Vi gör såå mkt. Misstänker ditt barn kanske blir likadan. Min son försöker in i det sista hålla sig vaken????

• Anonym (Kajgrid)

Låter som hos oss, min dotter vill efter 10 månader också bara sova på mig. Går inte att lägga ner, då vaknar hon direkt. Vill också gärna vara med och se vad som händer hela tiden.

För oss har det väl inte blivit bättre med tanke på att hon fortfarande sover nära men sen så har vi väl inte gjort något aktivt för att förändra det då det är hennes största trygghet och det kommer gå över.

Hon är inte heller intresserad av mat utan att vill bara ammas och ratar så gott som all mat och ersättning. Men vi fortsätter erbjuda. Pilla med små bitar av våran mat är det enda hon är intresserad av men det är inte så mycket som slinker ner ;)

Var kanske inte mycket till hjälp men ibland är det skönt att veta att man inte är ensam :)

• Osäkertjejhon

Just det. Det var vid den tiden vi började läsa innan läggdags. Han somnar alltid bredvid oss och sen lyfter vi över honom till spjälsängen. Nästa mål längre fram är han ska kunna sova själv men det får dröja.

• Osäkertjejhon
    Osäkertjejhon skrev 2019-04-29 15:07:08 följande:

Just det. Det var vid den tiden vi började läsa innan läggdags. Han somnar alltid bredvid oss och sen lyfter vi över honom till spjälsängen. Nästa mål längre fram är han ska kunna sova själv men det får dröja.

somna själv skulle det stå.

Jag tror våra barn är så nyfikna och aktiva när dom är vakna så som behöver hjälp komma till ro och behöver närhet när dom ska bearbeta allt
  • Anonym (Liggamma?)

Funkar det att hon ligger vid sidan av dig och du liggammar vid behov? Testa det, annars bulla upp med massor av kuddar runt er så att ni kan ligga bekvämt bägge två och sova samtidigt.

• CarolineSaraAmanda

osäkertjejhon:

Skönt att din son sover nästan en hel natt själv nu!

Det hade varit skönt om hon kunde sova själv i sin egna säng, mest pga sömnbristen men tänker också att hon kanske vänjer sig att sova i våran säng och då blir det ännu svårare att få henne att somna i sin egen säng när hon blir större. Visst jämför man sig med andra & vad ska andra tycka. Men jag skulle aldrig tvinga henne att sova i sin egen säng om hon inte känner sig trygg & verkligen inte 5 min metoden som du skriver.

När vi är iväg någonstans så har vi gått in i ett annat rum så hon kan vila, men ofta har hon gråtit mycket, men tillslut somnar hon.

Jag offrar nog heller några månader, viktigt att hon ska få närheten & tryggheten. Haha ja jag tror också hon blir aktiv tjej :D Jag ska kämpa på, skönt att skriva av sig och att man inte är ensam.

• CarolineSaraAmanda

Krickis:

Skönt att höra att det blir bättre, tack för svar och jag ska inte göra en stor grej av det. Alla barn är olika :)

• Anonym (Lugn)

Dottern har alltid velat ligga nära mig,sov i min famn på dagarna som bebis. Sov oftast 30 minuter åt gången då,va som en klocka. Började sova i egen säng ordentligt nu när hon är fyra i eget rum. Hon va inte redo innan dess och nu funkar det superbra. Hon går in till oss på nätterna när hon vill.

Har alltid känt att jag ska ta det i hennes takt,sömnmetoder osv har aldrig vart aktuellt hos oss.

Ville själv samsova länge med mina föräldrar för jag behövde det.

Det var inte förrän jag slutade amma vid två hon började sova mer än två timmar i sträck. Sen gick det längre och längre mellan uppvaken och tillslut sov hon hela nätter.

Man behöver inte oroa sig för de ska vänja sig. Det kommer när de är redo.

• CarolineSaraAmanda

[quote=79595008][quote-nick]Anonym (Liggamma?) skrev 2019-04-29 20:58:52 följande:[/quote-nick]

Funkar det att hon ligger vid sidan av dig och du liggammar vid behov? Testa det, annars bulla upp med massor av kuddar runt er så att ni kan ligga bekvämt bägge två och sova samtidigt.

Det gör jag redan, men hon rör sig så mycket nu och kan svettas en del om huvudet, blir varmt för oss båda. Jag har också en långa ?kuddeorm? som jag kan lägga henne i när hon har somnat, ibland går det och då sover hon kanske en timma själv. Förut kunde jag lägga henne i spjälsängen när hon hade somnat på mig (sov hon en stund i sin egen säng) men nu är det omöjligt.

• CarolineSaraAmanda

Anonym (Lugn):

Tack för svar!

Haha ja, man kan klocka henne. Exakt vid 30 min så vaknar hon :) Absolut, har tror min dotter behöver extra närhet och trygghet. Blir nog också bättre när hon slutar amma. Sover längre utan uppvak för att amma.

Svar på tråden Min snart 6 månaders dotter vill bara sova på mig/nära mig