• 800000

Läste dumt nog min journal

Hej,

Gjorde en DT i fredags under en yrselutredning och läste sedan, dumt nog röngenläkarens utlåtande.

Under den fysiska undersökningen konstaterades att alla värden var normala förutom högt blodtryck.

Allt verkade vara i sin ordning förutom dessa rader:

DT HJÄRNA UTAN OCH MED INTRAVENÖS KONTRAST

Inga tidigare undersökningar för jämförelse.

Ingen intrakraniell blödning. Inga tecken på färsk infarkt.

Frontalt parasagittalt på höger sida finns en cirka 1 cm stor lågattenuerande område/parenkymdefekt utan patologisk kontrastuppladdning eller tecken på expansivt inslag. Oklar genes, kan representera status efter tidigare infarkt/blödning men annan genes kan inte uteslutas. För närmare kartläggning kan MR hjärna med kontrast vara av värde.

Försökte nå läkaren som remitterade mig men hon är lägligt nog på föräldraledighet i två veckor...

Till min fråga.

Kan någon vänlig själ tolka detta åt mig?

Förövrigt borde möjligheten att läsa all information i journalen stoppas!

• Svar på tråden Läste dumt nog min journal
  • Mantrasina

En tolkning av mig som sjuksköterska men inte rtgsjuksköterska.

"Ingen intrakraniell blödning. Inga tecken på färsk infarkt." Finns ingen blödning eller stroke eller något annat liknande.

"Frontalt parasagittalt på höger sida finns en cirka 1 cm stor lågattenuerande område/parenkymdefekt utan patologisk kontrastuppladdning eller tecken på expansivt inslag." Ett litet område som inte ser ut riktigt som det ska, men som inte visar tecken på att växa och där inte kontrasten visar något sjukligt. Kan dock inte säga riktigt var det sitter, tyvärr.

"Oklar genes, kan representera status efter tidigare infarkt/blödning men annan genes kan inte uteslutas. För närmare kartläggning kan MR hjärna med kontrast vara av värde." Man kan inte säga vad som orsakat det lilla avvikande området, men en magnetröntgen skulle kunna ge vissa svar eventuellt.

Det låter inte som något farligt. Men jag förstår att du blir orolig särskilt med massa ord man inte förstår. Det låter inte som en tumör eller så.

• 800000
    Mantrasina skrev 2019-04-29 17:39:33 följande:

En tolkning av mig som sjuksköterska men inte rtgsjuksköterska.

"Ingen intrakraniell blödning. Inga tecken på färsk infarkt." Finns ingen blödning eller stroke eller något annat liknande.

"Frontalt parasagittalt på höger sida finns en cirka 1 cm stor lågattenuerande område/parenkymdefekt utan patologisk kontrastuppladdning eller tecken på expansivt inslag." Ett litet område som inte ser ut riktigt som det ska, men som inte visar tecken på att växa och där inte kontrasten visar något sjukligt. Kan dock inte säga riktigt var det sitter, tyvärr.

"Oklar genes, kan representera status efter tidigare infarkt/blödning men annan genes kan inte uteslutas. För närmare kartläggning kan MR hjärna med kontrast vara av värde." Man kan inte säga vad som orsakat det lilla avvikande området, men en magnetröntgen skulle kunna ge vissa svar eventuellt.

Det låter inte som något farligt. Men jag förstår att du blir orolig särskilt med massa ord man inte förstår. Det låter inte som en tumör eller så.

Tack.

Skriver dem så här om det ev kunde vara en tumör: ?lågattenuerande område/parenkymdefekt??

Om jag tolkar, med hjälp av Google så handlar det om lågabsorberande vävnad. Kan det vara en tumör?
  • Mantrasina

TUmörer brukar lysa upp av kontrastvätska. Inte alla, inte alltid. Men det tyder på att det sannolikt inte är en tumör. 

• tjockobbe

Som sekreterare skulle jag råda dig att vänta på besked från din läkare. Din läkare kommer ta del av utlåtandet och sen meddela dig på ett språk som en icke-läkare förstår. Glad
    Jag tycker dock inte heller att det låter som om det är något direkt farligt, utan snarare att det är bara lite osäkert vad "förändringen" beror på. Och som de skriver, kanske en magnetröntgen kan ge mer svar. Gissar på att din läkare kommer remittera dig för en MR också. 

• caveat emptor

För övrigt är det högst frivilligt att läsa sin journal på nätet. Du hade lika gärna kunnat vänta tills din läkare kontaktade dig. Vilket röntgen hade sett till att du gjordes om det var något allvarligt, även om din ordinarie läkare är föräldraledig. Man låter inte folk med hjärntumör vänta på besked eller vidare utredning.

• Daphodil

Hej, jag är läkare och håller med övriga i tråden. Det låter inte akut.

• skruttan8

Håller med om att det borde stoppas att läsa sin journal, skapar bara onödig oro och stress, och felskrivningar mm tycker det ärr helt galet. Ja det är frivilligt men det är så lätt att logga in och det är nog många som blir onödigt oroliga vilket bara skapar än mer belastning på vården.

Svar på tråden Läste dumt nog min journal