• Anonym (Alexandra)

Gifta sig med en syssling?

Är det ok?Är det vanligt ?Vi är inte närä släkt.

• Svar på tråden Gifta sig med en syssling?
  • Anonym (..)

Jag hade kanske inte gjort det själv, men å andra sidan är jag inte förälskad i min syssling haha. Men känner o vet flera som gift sig o skaffat barn med sysslingar. Och inte bara från Mellanöstern där det är vanligt utan svenskar o samer också. Kanske inte nåt man skyltar med men det händer.

• Anonym (X)
    Anonym (Alexandra) skrev 2019-04-29 21:45:27 följande:

Vi är inte närä släkt.

Ni är sysslingar.
  • Anonym (Same)
    Anonym (..) skrev 2019-04-29 21:55:38 följande:

Jag hade kanske inte gjort det själv, men å andra sidan är jag inte förälskad i min syssling haha. Men känner o vet flera som gift sig o skaffat barn med sysslingar. Och inte bara från Mellanöstern där det är vanligt utan svenskar o samer också. Kanske inte nåt man skyltar med men det händer.

Nej, sysslingar är inte OK. Vi drar acceptanslinjen vid fjärde led.
  • Anonym (Alexandra)
    Anonym (X) skrev 2019-04-29 21:56:47 följande:

Ni är sysslingar.

Det är inte samma sak som kusiner.
  • Anonym (X)
    Anonym (Alexandra) skrev 2019-04-29 22:11:07 följande:

Det är inte samma sak som kusiner.

Har jag påstått set?

Även kusiner får dock gifta sig i Sverige.
  • Anonym (Z)

Det är ju ok enligt lag. Själv vet jag inte riktigt, beror ju på om man umgåtts mycket som liten och växt upp som nära släkt. Eller om man träffats senare i livet. Har man som liten först jul och födelsedagar och påsk ihop så känns man ju som kusiner och kusiner tycker jag känns konstigt.

• Anonym (jag är)

Jag är gift med min nästkusin. Tydligen lekte vi ihop när vi var väldigt små, under 4 år, men som vuxna hade vi faktiskt ingen aning förän vi började släktforska ihop.

• fornminne

Varför skulle det inte vara ok? Sysslingar är inte nära släkt. Inavel uppstår bara om typ alla gifter sig med sina kusiner eller sysslingar, i generation efter generation, som i vissa kulturer.

• fornminne
    Anonym (Z) skrev 2019-04-29 22:18:44 följande:
    Det är ju ok enligt lag. Själv vet jag inte riktigt, beror ju på om man umgåtts mycket som liten och växt upp som nära släkt. Eller om man träffats senare i livet. Har man som liten först jul och födelsedagar och påsk ihop så känns man ju som kusiner och kusiner tycker jag känns konstigt.

Jag känner inte mina sysslingar. Kusiner däremot, det skulle kännas konstigt. Men det är för att vi mer eller mindre har växt upp tillsammans, inte som syskon men nästan. Mina sysslingar däremot, har jag bara träffat enstaka gånger eller inte alls. Därmed förstår jag inte skillnaden mellan att bli kär i en syssling och att bli kär i en bekant eller mammas kompis barn som man träffade typ tre gånger när man var liten.
  • Anonym (Freja)

Nja, det är väl okej egentligen, tycker jag, så länge ingen annan i släkten också har gift sig och skaffat barn med en kusin eller syssling, så att det inte blir som Hapsburgarna och Karl II...

• Anonym (Nja)

Jag hade inte skaffat barn i alla fall, med en släkting på såpass nära håll ändå. Man kan inte säkert veta vilka problem det för med sig genetiskt.

• Anonym (Alexandra)

Genetiskt?Sysslingar är inte närä släkt.

• Anonym (Freja)
    Anonym (Alexandra) skrev 2019-04-30 22:11:36 följande:

Genetiskt?Sysslingar är inte närä släkt.

Googla Hapsburg och Karl II så får du se vad som kan hända om flera generationer väljer att gifta sig och skaffa barn med sina kusiner och sysslingar...
  • Anonym (eee)
    Anonym (Freja) skrev 2019-05-01 00:25:49 följande:
    Googla Hapsburg och Karl II så får du se vad som kan hända om flera generationer väljer att gifta sig och skaffa barn med sina kusiner och sysslingar...
    Men nu handlar det inte om flera generationer. Kommentarer på detta forum ibland, alltså. 

TS, ni kan med gott samvete gå vidar emed er relation om ni har lust 
  • Anonym (Alexandra)
    Anonym (X) skrev 2019-04-29 22:15:33 följande:

Har jag påstått set?

Även kusiner får dock gifta sig i Sverige.

Halvsyskon får väl ochså gifta sig i Sverige?Fast det känns för närä släkt.
  • Anonym (Freja)
    Anonym (eee) skrev 2019-05-01 05:13:58 följande:

Men nu handlar det inte om flera generationer. Kommentarer på detta forum ibland, alltså. 

TS, ni kan med gott samvete gå vidar emed er relation om ni har lust 

Hur känner du till hela TS släktträd och vet att det här skulle bli allra första gången någon gifter sig inom släkten?

Min poäng var att det kan bli generiska problem om FLERA inom släkten gifter sig med sysslingar eller kusiner som i skräckexemplet med Habsburgarna.
  • Anonym (B)
    Anonym (Freja) skrev 2019-05-01 09:22:38 följande:

Hur känner du till hela TS släktträd och vet att det här skulle bli allra första gången någon gifter sig inom släkten?

Min poäng var att det kan bli generiska problem om FLERA inom släkten gifter sig med sysslingar eller kusiner som i skräckexemplet med Habsburgarna.

Naturligtvis kan det bli det men Habsburgarna var 5-6 generationer rakt igenom av giftemål med kusiner och farbröder. Det går inte överhuvudtaget att jämföra med om det så skulle finnas ett par giftemål mellan sysslingar i ett större släktträd. Såvida inte TS släkt har en förkärlek för att gifta med sig kusiner och andra nära släktingar sedan tidigare är det ytterst osannolikt att det skulle bli några problem.
  • Anonym (..)

[quote=79595138][quote-nick]Anonym (Same) skrev 2019-04-29 21:59:11 följande:[/quote-nick]Nej, sysslingar är inte OK. Vi drar acceptanslinjen vid fjärde led.[/

Jag säger inte att samer eller svenskar generellt tycker att det är okej men har träffat svenskar och samer som varit sysslingar och gift sig ändå.

Svar på tråden Gifta sig med en syssling?