Gifta sig med en syssling?
Är det ok?Är det vanligt ?Vi är inte närä släkt.
Är det ok?Är det vanligt ?Vi är inte närä släkt.
Jag hade kanske inte gjort det själv, men å andra sidan är jag inte förälskad i min syssling haha. Men känner o vet flera som gift sig o skaffat barn med sysslingar. Och inte bara från Mellanöstern där det är vanligt utan svenskar o samer också. Kanske inte nåt man skyltar med men det händer.
Vi är inte närä släkt.
Jag hade kanske inte gjort det själv, men å andra sidan är jag inte förälskad i min syssling haha. Men känner o vet flera som gift sig o skaffat barn med sysslingar. Och inte bara från Mellanöstern där det är vanligt utan svenskar o samer också. Kanske inte nåt man skyltar med men det händer.
Ni är sysslingar.
Det är inte samma sak som kusiner.
Det är ju ok enligt lag. Själv vet jag inte riktigt, beror ju på om man umgåtts mycket som liten och växt upp som nära släkt. Eller om man träffats senare i livet. Har man som liten först jul och födelsedagar och påsk ihop så känns man ju som kusiner och kusiner tycker jag känns konstigt.
Till och med kusiner är ok enligt lag. Det är förmodligen ganska ovanligt dock.
Jag är gift med min nästkusin. Tydligen lekte vi ihop när vi var väldigt små, under 4 år, men som vuxna hade vi faktiskt ingen aning förän vi började släktforska ihop.
Varför skulle det inte vara ok? Sysslingar är inte nära släkt. Inavel uppstår bara om typ alla gifter sig med sina kusiner eller sysslingar, i generation efter generation, som i vissa kulturer.
Nja, det är väl okej egentligen, tycker jag, så länge ingen annan i släkten också har gift sig och skaffat barn med en kusin eller syssling, så att det inte blir som Hapsburgarna och Karl II...
Jag hade inte skaffat barn i alla fall, med en släkting på såpass nära håll ändå. Man kan inte säkert veta vilka problem det för med sig genetiskt.
Genetiskt?Sysslingar är inte närä släkt.
Genetiskt?Sysslingar är inte närä släkt.
Har jag påstått set?
Även kusiner får dock gifta sig i Sverige.
Men nu handlar det inte om flera generationer. Kommentarer på detta forum ibland, alltså.
TS, ni kan med gott samvete gå vidar emed er relation om ni har lust
Hur känner du till hela TS släktträd och vet att det här skulle bli allra första gången någon gifter sig inom släkten?
Min poäng var att det kan bli generiska problem om FLERA inom släkten gifter sig med sysslingar eller kusiner som i skräckexemplet med Habsburgarna.
[quote=79595138][quote-nick]Anonym (Same) skrev 2019-04-29 21:59:11 följande:[/quote-nick]Nej, sysslingar är inte OK. Vi drar acceptanslinjen vid fjärde led.[/
Jag säger inte att samer eller svenskar generellt tycker att det är okej men har träffat svenskar och samer som varit sysslingar och gift sig ändå.