• Tue 30 Apr 2019 02:15
    710 visningar
    10 svar
    10
    710

    Tillstånd för längre vistelse i USA?

    Jag har gått och hamnat i ett litet dilemma. Min partner bor i USA och därför har jag börjat resa dit en del för att vi ska kunna vara tillsammans. Jag reser med ESTA för att tillåtas inträde i landet. ESTA tillåter inträde i USA för nöjesresor under en giltighetsperiod på två år, men man får stanna högst 90 dagar i sträck. Okej, det kan jag köpa, jag måste ju vara hemma i Sverige ibland också.

    Men här kommer problemet. Jag trodde att det liksom skulle vara okej att åka fram och tillbaka lite. Förstår att jag behöver stanna i Sverige lite mellan resorna, annars kan folk lätt missbruka detta tillstånd och typ åka över gränsen till Kanada eller Mexiko för att "återställa" 90-dagarsperioden. Men när jag nu reste till USA senast var snubben i gränskontrollen tydligen ganska tveksam. Jag hade rest två gånger innan - en gång i bara två veckor, en gång i cirka fem veckor - och den här tredje gången skulle jag stanna ännu längre, dock såklart under 90 dagar.

    Mannen vid gränskontrollen ifrågasatte varför jag skulle spendera så mycket tid i USA. Inte så konstigt, jag vet att gränskontrollen i USA är strikt. Förklarade att det var för att träffa min partner. Vad han sa därnäst gjorde mig orolig... Nämligen att jag inte kan hålla på att åka fram och tillbaka så mycket, att de ger en 90 dagar men man "ska egentligen" inte använda så mycket tid, och att jag helst bör vänta minst ett halvår innan nästa besök eftersom jag bör spendera mer tid i mitt hemland än i deras land.

    Hur ska jag nu göra för att fortsätta besöka USA med relativt jämna mellanrum? Sådär länge vill jag ju inte vänta! Ett par månader mellan vistelserna kan kännas okej men inte minst ett halvår! Min partner har inte möjlighet att resa så mycket till Sverige att vi kan kompensera på det viset. Jag har försökt titta på andra typer av tillstånd för inträde i USA men inget verkar passa. Finns visum för studier, arbete, gifta partners med mera, men inget av det stämmer ju på mig. Hur kan man lösa detta? Finns det någon smart väg att gå, något sätt att kunna tillbringa mer tid i landet? Nu är jag hemskt rädd att gränskontrollen ska avvisa mig vid nästa vistelse!

  • Svar på tråden Tillstånd för längre vistelse i USA?
  • Tue 30 Apr 2019 10:42
    #1

    Du vill nog ha ett turistvisum med längre vistelse.
    Det görs via USAs ambassad där du blir intervjuad och grejer. Jättelätt att fixa, så länge man bor i Stockholm dvs.

    Men ta kontakt med ambassaden så hjälper de dig.

  • Tue 30 Apr 2019 11:43
    #2

    Min kusin hade exakt samma problem. Sista gången han åkte dit, släpptes han knappt in. Slutade med att han stannade illegalt under ett års tid(INTE att rekommendera). Löste det genom att gifta sig.

  • Tue 30 Apr 2019 15:02
    #3

    Jag gjorde precis som du 2016-2017. Hade pojkvännen i USA (amerikansk medborgare). Ville stanna lite längre så sökte visum på ambassaden i Stockholm som någon nämnde. Det blev ett solklart avslag efter typ 2 frågor från tjänstemannen. Provade en gång till och förberedde mig mer, samma sak.

    De utgår ifrån att du ämnar invandra illegalt för att bosätta dig med din partner och du måste bevisa motsatsen. Jag lyckades inte trots bostadsrätt, fast jobb, intyg från chefen när jag skulle vara tillbaka på jobbet osv.

    Har man fått avslag på visum får man heller inte ESTA så jag har inte kunnat åka till USA sedan dess. Så var försiktig!

  • Tue 30 Apr 2019 15:47
    #4
    erack skrev 2019-04-30 15:02:13 följande:

    Jag gjorde precis som du 2016-2017. Hade pojkvännen i USA (amerikansk medborgare). Ville stanna lite längre så sökte visum på ambassaden i Stockholm som någon nämnde. Det blev ett solklart avslag efter typ 2 frågor från tjänstemannen. Provade en gång till och förberedde mig mer, samma sak.

    De utgår ifrån att du ämnar invandra illegalt för att bosätta dig med din partner och du måste bevisa motsatsen. Jag lyckades inte trots bostadsrätt, fast jobb, intyg från chefen när jag skulle vara tillbaka på jobbet osv.

    Har man fått avslag på visum får man heller inte ESTA så jag har inte kunnat åka till USA sedan dess. Så var försiktig!


    Oj då, jag visste inte att det var så.
    Vad händer om man inte berättar om partnern då? Och typ säger att man planerar att göra en del road trips under ett år?
  • Tue 30 Apr 2019 16:35
    #5
    Monchichier skrev 2019-04-30 10:42:53 följande:

    Du vill nog ha ett turistvisum med längre vistelse.
    Det görs via USAs ambassad där du blir intervjuad och grejer. Jättelätt att fixa, så länge man bor i Stockholm dvs.

    Men ta kontakt med ambassaden så hjälper de dig.


    Nej !!  Tvärt om - jättesvårt om du inte skall studera eller har fått jobb

  • Tue 30 Apr 2019 16:52
    #6

    Jag har bott massor i USA på flera olika visum och uppehållstillstånd. Skulle säg att det är snudd på omöjligt så som du föreställer dig. Flera "road trips" varje år... nej. Du avslöjar dig så fort du säger det. Man gör inte flera road trips om året i samma land på andra sidan jorden. Man gör en längre road trip, sen har man gjort det. Road trips kräver trots allt både semester och en hel del pengar. Så det är uppenbart att du återvänder till något/någon. Tips: ljug inte om dina avsikter för amerikanska ambassaden. Det straffar sig.

    Antingen gifta er, eller att du går en utbildning i USA och på så vis får en legitim anledning till en längre vistelse. Alt jobb om du är relativt högkvalificerad.

  • Tue 30 Apr 2019 17:03
    #7
    felix le chat skrev 2019-04-30 16:35:01 följande:
    Nej !!  Tvärt om - jättesvårt om du inte skall studera eller har fått jobb
    Nej, turismvisum på ett halvår är lätt att få. Man behöver bara vara lite förberedd. Men visum på flera år är supersvårt.
  • Tue 30 Apr 2019 20:45
    #8

    Turistvisum loser inte problemet, du kan fortafande bli avvisad. Att man har visum betyder inte att gränstjänstemännen släpper in dig, det är helt upp till dem. Samma problem kvarstår.

  • Thu 2 May 2019 16:29
    #9

    Ja tyvärr så är det sannolikt att du blir avvisad om du inte väntar en längre tid precis som du blev informerad. Vi löste det genom att Min (numera) fru flög till Sverige varannan gång, men om din pojkvän inte kan resa (man har ju inte så mycket semester i USA) så är ju inte det ett alternativ.
    Ett alternativ är att ni gifter er. Problemet med det är att det tar något år att få uppehållstillstånd, och när du väl har det så får du inte resa utanför USA för mycket istället.
    Jag tror ni får bestämma er för vilket land ni vill bo i och sedan får en av er flytta.

  • Thu 2 May 2019 16:55
    #10

    Jag förstår inte varför folk fortfarande insisterar på sådana här långdistansförhållanden Obestämd Men nåväl, ni får helt enkelt bestämma er vilket land ni vill bo i och så får en flytta, annars får du finna dig i att vänta långa perioder mellan resorna, men vad du än gör ljug INTE för ambassaden för det kan sluta med att du inte får något visum alls på flera år.

Svar på tråden Tillstånd för längre vistelse i USA?