• Thatwillbetheday

    Svårt att veta vad jag egentligen vill

    Idag var jag och maken på första besöket för en fertilitetsutredning.
    Vi har ett gemensamt barn (4,5 år) sedan tidigare, som fick fick spontant. Har i snart 3 år försökt få ett till barn.
    Jag känner mig dock så kluven. Vi har nästan ställt in oss på att det inte skulle bli fler barn, men har hela tiden haft hoppet. Nu står vi här och väntar på besked, och om jag har ägg och maken har simmare så är nästa steg IVF.
    Och jag blir liksom så tveksam. Och får dåligt samvete för att jag är tveksam.
    Vi har det jättefint som vi har det nu, även om vi självklart längtar efter ett till barn. Men å andra sidan vet vi vad vi har nu, vi vet inte hur livet med ett barn till blir, eller hur det barnet kommer att bli.
    Borde vi kanske vara nöjda? Jag får också dåligt samvete, kanske jag inte förtjänar ett barn till eftersom jag tvekar. Usch.
    Nån som känner igen tankarna?

  • Svar på tråden Svårt att veta vad jag egentligen vill
  • Lee***

    Hej ,

    Jag kan nog förstå din känsla. Jag känner lite så själv, Vi försöker få syskon via ivf, fick första barnet också via ivf. 2 misslyckande fet (frysförsök) . Nu börjar jag tänka, vill jag verkligen ha ett barn till, Vi har det redan så bra, vi kan ge vår son mer både i materiella saker och vår tid. Men jag är rädd att det är en försvarsmekanism, att jag i själva verket är rädd att det inte kommer bli mer barn eller så är jag nöjd med 1, som jag är otroligt tacksam för varje dag att vi fick honom.

  • Thatwillbetheday
    Lee*** skrev 2019-05-01 00:51:04 följande:

    Hej ,

    Jag kan nog förstå din känsla. Jag känner lite så själv, Vi försöker få syskon via ivf, fick första barnet också via ivf. 2 misslyckande fet (frysförsök) . Nu börjar jag tänka, vill jag verkligen ha ett barn till, Vi har det redan så bra, vi kan ge vår son mer både i materiella saker och vår tid. Men jag är rädd att det är en försvarsmekanism, att jag i själva verket är rädd att det inte kommer bli mer barn eller så är jag nöjd med 1, som jag är otroligt tacksam för varje dag att vi fick honom.


    Tack för ditt svar!

    Jag tror, precis som du, att det är en slags försvarsmekanism. Jag har en massa argument; dyrt, påfrestande, man kan bli sjuk (överstimulerad) osv osv, men inget av det går väl egentligen upp mot att få ett barn, om man nu verkligen verkligen vill. Och det är nog där jag står om stampar.
  • Lee***
    Thatwillbetheday skrev 2019-05-01 07:42:07 följande:

    Tack för ditt svar!

    Jag tror, precis som du, att det är en slags försvarsmekanism. Jag har en massa argument; dyrt, påfrestande, man kan bli sjuk (överstimulerad) osv osv, men inget av det går väl egentligen upp mot att få ett barn, om man nu verkligen verkligen vill. Och det är nog där jag står om stampar.


    Hej , hur har det gått är dig? Vi misslyckades även med tredje frysförsöket. Så ni i slutet av sep börjar vi om igen med färsk försök
Svar på tråden Svårt att veta vad jag egentligen vill