• Anme123

    Faktura efter 5år som hämnd

    Jag separerade från min sons pappa för snart 1,5år sen. Han har haft svårt att acceptera separationen och gör det mesta för att jäklas med mig. Börjar bli väldigt tröttsamt.

    Igår fick jag ett sms: ?Dessutom frågade ekonomiavdelningen om dom skulle fakturera för din undersökning och tandborttagning. Har hittills sagt nej men finner ingen anl att göra det längre. Så antar att dom fakturerar dig och betalar du inte så skickar dom det förmodligen till inkasso.

    Fy fan vad du har lurat mig.

    Jag kommer att hämnas så mkt och så länge jag kan.?

    Han är tandläkare och är anställd på en privat klinik. Jag har dragit två visdomständer men detta var ca 5år sedan.

    Det enda han tog betalt var det statliga bidraget man får. Vi bodde då tillsammans och han sa att han inte skulle ta betalt. Han brukar ge familj och nära vänner gratis eller rabatterad tandläkarbesök.

    Min fråga är, kan de fakturera mig för besöket??

    Vad gör jag om jag får en faktura? Är det bara att betala?

    Idag skickade han sms att om jag går tillbaka till honom kommer han ge tillbaka pengarna som jag får betala. Jag kommer aldrig gå tillbaka till honom.

    Jag funderar på att skriva att om han fakturerar mig kommer jag visa hans sms för ekonomiavdelningen samt hans chef.

    Jag kan givetvis betala fakturan men jag är så trött på hans ständiga påhitt, han hittar hela tiden på grejer för att ?hämnas? som han själv uttrycker det.

  • Svar på tråden Faktura efter 5år som hämnd
  • Fiona M

    Om ekonomiavdelningen med jämna mellanrum frågar om fakturering så måste han ju hela tiden, redan för 5 år sen, sagt att den ska betalas vid senare tillfälle.

    Jag tror han ljuger.

  • Anonym (Qwerty)

    Svara honom att enligt PreskL 2 § preskriberas betalningskrav och en konsument kan inte längre krävas på betalning. Detta borde en kompetent ekonomiavdelning veta om.

    Skulle jag vara du så skulle jag också fråga honom hur sjutton han tänker. Skulle han själv gå tillbaka till någon som uttryckligen säger att man aktivt kommer göra livet surt för en så mycket och så länge man kan?

  • Anonym (fånerier)

    Men gör ingenting. Resonera inte, fråga inte hur han tänker, det hjälper ju inte alls! Spara allt han skrivit bara. Fortsätter det här kan du absolut visa hans chef. En chef skulle kanske tycka att det är ett bevis på att han låter sitt privatliv påverka hans jobb. 

    Låter ju inte som han är så smart - först hota med den gamla fakturan- sen skriva att du får tillbaka pengarna om ni blir ihop igen. Om vi nu leker med tanken på att du faktiskt gick med på detta - hur menar han att du skulle få tillbaka pengarna? De har du ju då betalat via en korrekt faktura till kliniken? 

  • Anonym (Nej tack)

    Spara smsen och skit i rövhålet. Han har ju ingen koll på hur fakturering och preskribering går till. Han försöker ju bara kontrollera dig.. Att han dessutom vill ha dig tillbaka och tror sig kunna lura dig till det är ju bara sjukt!

  • Anonym (L)

    Svara inte på SMS?et. Det är skrammel och tomma hot. Han låter helt störd.

  • Anonym (3 år)

    Nej han kan inte fakturera dig för detta då det preskriberas efter 3 år (mellan näringsidkare och privatperson).

Svar på tråden Faktura efter 5år som hämnd