• Anonym (PeepinTom)

Kolla sitt barns mobil?

Hamnade i en diskussion med ett par väninnor ikväll angående barn o deras mobilanvändande och börjar fundera själv över hur jag ska ställa mig till att hantera mina egna barns mobilanvändande i framtiden.

Väninna A's äldsta dotter fyller 13 i år och A kollar med jämna mellanrum igenom hennes telefon bara för att se att det inte laddas ner appar som främjar mobbing, eller för att det ska skrivas dumheter med kompisar/eventuell pojkvän, inte så att hon läser igenom varenda sms då alltså, utan mer en snabb överblick emellanåt ifall något känns "konstigt". 
    Väninna B's äldsta son är 14 och hon tittar aldrig i hans mobil. Har inte ens PIN till den o inte en tanke på att någonsin ifrågasätta vad han gör med den. Och blir mest irriterad när man pratar om just gränser gällande barns mobilanvändning.

A-dotter är snäll, trevlig, men otroligt dramatisk och har vid genomkollning av telefon kommit fram att hon ljuger om extremt dåliga saker till sina vänner som skulle kunna få verkligt dåliga konsekvenser. Bara för att få uppmärksamhet och vara lite speciell antar jag. För i övrigt finns inga "riktiga" problem där.

B-son är snäll, trevlig men har sedan ett tag tillbaka varit i "dåligt" sällskap, skolk, inbrottsförsök, inblandad i diverse småkriminella handlingar som hittills mest räddas av att han inte är straffmyndig än. Och det finns en del barndomstrauman där även om det i det stora hela är ganska lugnt i dagsläget.

är mer strikt (men pappan, som hon lever med, är otrooooligt mjäkig o slapp o underminerar gärna där han kommer åt) medan B är mer "Äsch då, det är ju lite så i den åldern, det löser sig" (pappan där är totalt frånvarande sedan många år tillbaka, träffar inte sina barn)

Min egna äldsta är 8 och ska snart börja gå hem ensam från skolan och planen är då att han ska få en egen telefon till dess o jag känner att till en början kommer jag ha ganska god koll på den telefonen eftersom han är så liten.

Men när han kommer upp i tidiga tonåren, vad är normalt? Vad är okej? Gör A eller B rätt? Har det bara med omständigheter/personligheter att göra?

Vad har ni för "telefon-regler" hos era tonåringar?  Finns det konsekvenser ifall de inte sköter sitt mobilanvändande? Får de ha den på sitt rum dygnet runt o surfa nätterna igenom? Kan ni deras PIN? Kollar ni deras telefon? Litar ni till 100% att det era barn gör på telefonen är "ok" utan någon som helst inblandning i det hela?

• Svar på tråden Kolla sitt barns mobil?
  • Anonym (mamma)

Barn har ingen som helst rätt till ett privatliv när det kommer till mobiler eller datorer. Vid vilken ålder gränsen går beror helt på barnet och dess mognad. Vill de ha hemlisar så får de prata face to face med kompisarna eller skriva dagbok. Ser det som en självklarhet att kolla igenom ungarnas mobiler då och då.

• sextiotalist
    Anonym (mamma) skrev 2019-05-03 06:49:47 följande:

Barn har ingen som helst rätt till ett privatliv när det kommer till mobiler eller datorer. Vid vilken ålder gränsen går beror helt på barnet och dess mognad. Vill de ha hemlisar så får de prata face to face med kompisarna eller skriva dagbok. Ser det som en självklarhet att kolla igenom ungarnas mobiler då och då.

Barn har rätt till ett privatliv, men som förälder har man ett övergripande ansvar, vilket innebär att man ibland kan vara tvungen att ta sig över den gränsen. Men det är endast undantag.

Mina föräldrar klampade över den gränsen flera gånger, utan anledning, speciellt min mamma. Jag kan lugnt säga att hon fick aldrig några förtroenden från mig.

Jag har aldrig kollat igenom sonens mobil. Ja, det famns massor även då för ungdomarna.
  • Anonym (aaa)

jag tittar inte i mina barns mobiler. Någon gång har vi kollat ena sonens dators historik för det då upp något konstigt (då var han ca 12). 
    Jag skulle enbart titta om jag var oroad över något, om jag märkte att ungen blev mystisk och "konstig" och tex gömde mobilen med flit osv. Om barnet hade fått nya kompisar som verkade suspekta tex när man börjar på gymnasiet. Men då börja de bli så gamla så man måste få ha ett privatliv så det där är knivigt.

Det allra bästa är att man har så bra relation med sina barn så att man kan prata om det här innan och säga "jag vill titta i din mobil ibland, så du inte drabbas av något otäckt via sociala medier". Att smyga och barnet sedan upptäcker att man tittat är förfärligt kränkande, ungefär som att läsa någons dagbok. Om man kommer överens om att man tex vill titta på sökhistprik men lovar att inte läsa privata sms, så kan nog många unga tycka det är ok. Det allra, allra bästa är nog trots allt att man har så bra relation att ungdomen själv kommer till en och säger "jag har fått det här på sociala medier, det känns inget bra, jag vill visa dig"

Rent juridiskt kan man säga att allt som ett barn har, ägs av föräldrarna tills barnet är myndigt men samtidigt är det inte riktigt så lagar fungerar så det duger inte att säga till sitt barn att så är det. 

Svar på tråden Kolla sitt barns mobil?