• Anonym (Alexa­ndra)
    Fri 3 May 2019 01:19
    3291 visningar
    16 svar
    16
    3291

    Cerazette, döden för sexlivet?

    Vi fick barn för 4 månader sedan. Under graviditeten var min sexlust borta, och det blev mest att jag ställde upp för mannens skull.

    Efter födseln ändrades allt, och jag ville ha sex mest hela tiden.

    Två månader senare började jag med cerazette, och sexlusten minskade mer och mer.

    När vi väl har sex så är det torrt som öken, jag har tidigare snarare blivit FÖR våt.

    Så tråkigt.

    Finns tyvärr inget annat p-medel som passar mig, så vet inte vad jag ska göra?

  • Svar på tråden Cerazette, döden för sexlivet?
  • Anonym (N)
    Fri 3 May 2019 02:38
    #1

    Självklart måste du byta! Jag hade också cerazette och upplevde att jag var torr och i överlag minskad sexlust. Bytte till kopparspiral som jag varmt vill rekommendera! Varför skulle det inte passa?

    Sen finns faktiskt kondom, du ska inte se detta som enbart ditt ansvar...

  • Anonym (Alexa­ndra) Trådstartaren
    Fri 3 May 2019 02:46
    #2

    Jag blöder otroligt mycket vid mens, därför har jag blivit avrådd från kopparspiral.

    Kondom blir jag väldigt torr av.

  • Anonym (My)
    Fri 3 May 2019 03:32
    #3

    Finns även hormonspiral. Betydligt mindre hormoner än i tabletter. Den minskar även oftast mängden mens. För mig försvann den nästan helt. Får en liten blödning på 2dagarn ca var 3 månad. Hej

  • Fri 3 May 2019 04:52
    #4

    Jag böt från cerazette till ett annat p piller så blev det bättre.

  • Fri 3 May 2019 04:52
    #5

    Jag böt från cerazette till ett annat p piller så blev det bättre.

  • Anonym (H)
    Fri 3 May 2019 06:20
    #6

    Det finns ju fler minipiller att testa? Jag har använt Cerazette, Exlutena och nu Mini Pe (som funkat bäst för mig).

  • Fri 3 May 2019 09:36
    #7

    Det finns typ 300 olika p-piller att välja på så Cerazette kan omöjligt vara det enda alternativet.

  • Anonym (Linda­)
    Fri 3 May 2019 09:42
    #8
    Anonym (Alexandra) skrev 2019-05-03 02:46:47 följande:

    Jag blöder otroligt mycket vid mens, därför har jag blivit avrådd från kopparspiral.

    Kondom blir jag väldigt torr av.


    P-spruta, p-stav funkar bra mot riklig blödning. Ge det en chans tycker jag.

    Det finns även vanliga tabletter som äts under mens (cyklon F tror jag de heter) som minskar blödningar. Du behöver inte vara låst till p-piller för det.

    Kondom finns i många varianter, testa tex latexfria då många blir torra av vanliga.
  • Anonym (Alexa­ndra) Trådstartaren
    Fri 3 May 2019 14:42
    #9
    Fjäril kär skrev 2019-05-03 09:36:32 följande:

    Det finns typ 300 olika p-piller att välja på så Cerazette kan omöjligt vara det enda alternativet.


    Men jag får inte äta vanliga p-piller.
  • Anonym (H)
    Fri 3 May 2019 14:45
    #10
    Anonym (Alexandra) skrev 2019-05-03 14:42:04 följande:

    Men jag får inte äta vanliga p-piller.


    Men varför provar du inte ANDRA minipiller?! Finns ju fler på marknaden! Du måste testa dig fram för att hitta rätt piller för dig.. Jag har som sagt testat tre olika minipiller och jag mådde skit av Cerazette och Exclutena, men sen fann jag rätt! Du måste våga prova du med..
  • Fri 3 May 2019 15:22
    #11
    Anonym (Alexandra) skrev 2019-05-03 14:42:04 följande:

    Men jag får inte äta vanliga p-piller.


    Det finns ett tjugotal minipiller att testa. Du måste våga testa runt och våga säga ifrån till barnmorskan och förklara hur du fungerar. Cerazette är det vanligaste pillret man får av ren standard. Typ som Alvedon till värk.
  • Anonym (Alexa­ndra) Trådstartaren
    Fri 3 May 2019 17:44
    #12
    Anonym (H) skrev 2019-05-03 14:45:43 följande:

    Men varför provar du inte ANDRA minipiller?! Finns ju fler på marknaden! Du måste testa dig fram för att hitta rätt piller för dig.. Jag har som sagt testat tre olika minipiller och jag mådde skit av Cerazette och Exclutena, men sen fann jag rätt! Du måste våga prova du med..


    Fjäril kär skrev 2019-05-03 15:22:10 följande:

    Det finns ett tjugotal minipiller att testa. Du måste våga testa runt och våga säga ifrån till barnmorskan och förklara hur du fungerar. Cerazette är det vanligaste pillret man får av ren standard. Typ som Alvedon till värk.


    Mini-piller är lite för osäkert, känner jag. Har blivit gravid två gånger på mini-piller.

    Min bm tyckte också att det inte var så bra alternativ för mig.
  • Anonym (H)
    Fri 3 May 2019 17:52
    #13
    Anonym (Alexandra) skrev 2019-05-03 17:44:00 följande:

    Mini-piller är lite för osäkert, känner jag. Har blivit gravid två gånger på mini-piller.

    Min bm tyckte också att det inte var så bra alternativ för mig.


    Cerazette ÄR ju ett minipiller..
  • Anonym (Alexa­ndra) Trådstartaren
    Fri 3 May 2019 17:54
    #14
    Anonym (H) skrev 2019-05-03 17:52:21 följande:

    Cerazette ÄR ju ett minipiller..


    Nej, det är ett mellanpiller. Säkrare än mini-piller.
  • Fri 3 May 2019 18:07
    #15
    Anonym (Alexandra) skrev 2019-05-03 17:44:00 följande:

    Mini-piller är lite för osäkert, känner jag. Har blivit gravid två gånger på mini-piller.

    Min bm tyckte också att det inte var så bra alternativ för mig.


    Och jag blev gravid av just Cerazette...

    Om barnmorskan också tycker detta är fel så varför då fortsätter du? Boka in ny tid och prata igenom andra alternativ ordentligt.
  • Anonym (Alexa­ndra) Trådstartaren
    Fri 3 May 2019 18:53
    #16
    Fjäril kär skrev 2019-05-03 18:07:00 följande:

    Och jag blev gravid av just Cerazette...

    Om barnmorskan också tycker detta är fel så varför då fortsätter du? Boka in ny tid och prata igenom andra alternativ ordentligt.


    Hon tyckte inte att jag skulle äta mini-piller, så därför skrev hon ut cerazette, som är ett mellanpiller, och säkrare än mini-piller...
Svar på tråden Cerazette, döden för sexlivet?