• Anonym (Hej)

Granne slog mig, kan man begära vräkning?

Bor i en bostadsrättsförening, min granne kom och slog mig framför mina barn för tre veckor sedan pga drogpåverkad eller något. Polisanmält men vågar inte gå ut efter detta. Grannen har haft problem att betala avgift m.m. Just händelsen har skapat rädsla för mig och mina barn. Kan man begära av föreningen att vräka någon ur en bostadsrätt på dom grunderna?

Vill inte behöva flytta för att kunna leva igen.

Någon som vet?

• Svar på tråden Granne slog mig, kan man begära vräkning?
  • Anonym (Informerat?)
    Anonym (Hej) skrev 2019-05-03 13:07:57 följande:
    Bor i en bostadsrättsförening, min granne kom och slog mig framför mina barn för tre veckor sedan pga drogpåverkad eller något. Polisanmält men vågar inte gå ut efter detta. Grannen har haft problem att betala avgift m.m. Just händelsen har skapat rädsla för mig och mina barn. Kan man begära av föreningen att vräka någon ur en bostadsrätt på dom grunderna?
    Vill inte behöva flytta för att kunna leva igen.
    Någon som vet?
    Har du informerat föreningen om vad som inträffat?
  • Anonym (nej)

Fram tills han är dömd är han oskyldig, och det kan vara du som vill förtala honom, så de kan troligtvis inte vräka honom pga något du säger har hänt.

• Anonym (Svea)

Du kan inte få någon vräkt med anledning av att han har misshandlat dig.

• Anonym (Hej)
    Anonym (Informerat?) skrev 2019-05-03 13:09:55 följande:

Har du informerat föreningen om vad som inträffat?

Inte än
  • Mrs Moneybags
    Anonym (Svea) skrev 2019-05-03 13:54:57 följande:

Du kan inte få någon vräkt med anledning av att han har misshandlat dig.

Men det kan vara en del av anledningen till att han blir vräkt och hans lägenhet tvångsförsäljs. 

Man får inte slå eller störa sina grannar. 
  • Anonym (A)

Det kan bli svårt med vräkning.

• Anonym (Informerat?)
    Anonym (Hej) skrev 2019-05-03 13:55:18 följande:
    Inte än
    Börja där. Tror knappast man begära något dock.
  • Anonym (Svea)
    Mrs Moneybags skrev 2019-05-03 13:57:36 följande:
    Men det kan vara en del av anledningen till att han blir vräkt och hans lägenhet tvångsförsäljs. 

Man får inte slå eller störa sina grannar. 
    Nej det är inte ett giltigt skäl. Är han sen med månadsavgiften så finns det eventuellt möjlighet att vräka honom men det kan inte göras retroaktivt.
  • Mrs Moneybags
    Anonym (Svea) skrev 2019-05-03 14:10:53 följande:
    Nej det är inte ett giltigt skäl. Är han sen med månadsavgiften så finns det eventuellt möjlighet att vräka honom men det kan inte göras retroaktivt.
    9 §  När bostadsrättshavaren använder lägenheten skall han eller hon se till att de som bor i omgivningen inte utsätts för störningar som i sådan grad kan vara skadliga för hälsan eller annars försämra deras bostadsmiljö att de inte skäligen bör tålas. Bostadsrättshavaren skall även i övrigt vid sin användning av lägenheten iaktta allt som fordras för att bevara sundhet, ordning och gott skick inom eller utanför huset. Han eller hon skall rätta sig efter de särskilda regler som föreningen i överensstämmelse med ortens sed meddelar. 

18 §  Nyttjanderätten till en lägenhet som innehas med bostadsrätt och som tillträtts är, med de begränsningar som följer av 19 och 20 §§, förverkad och föreningen således berättigad att säga upp bostadsrättshavaren till avflyttning,

5. 
    om lägenheten på annat sätt vanvårdas eller om bostadsrättshavaren åsidosätter sina skyldigheter enligt 9 § vid användning av lägenheten eller om den som lägenheten upplåtits till i andra hand vid användning av denna åsidosätter de skyldigheter som en bostadsrättshavare enligt samma paragraf har,

https://lagen.nu/1991:614#K7 
  • Anonym (Svea)
    Mrs Moneybags skrev 2019-05-03 14:18:39 följande:
    9 §  När bostadsrättshavaren använder lägenheten skall han eller hon se till att de som bor i omgivningen inte utsätts för störningar som i sådan grad kan vara skadliga för hälsan eller annars försämra deras bostadsmiljö att de inte skäligen bör tålas. Bostadsrättshavaren skall även i övrigt vid sin användning av lägenheten iaktta allt som fordras för att bevara sundhet, ordning och gott skick inom eller utanför huset. Han eller hon skall rätta sig efter de särskilda regler som föreningen i överensstämmelse med ortens sed meddelar. 

18 §  Nyttjanderätten till en lägenhet som innehas med bostadsrätt och som tillträtts är, med de begränsningar som följer av 19 och 20 §§, förverkad och föreningen således berättigad att säga upp bostadsrättshavaren till avflyttning,

5. om lägenheten på annat sätt vanvårdas eller om bostadsrättshavaren åsidosätter sina skyldigheter enligt 9 § vid användning av lägenheten eller om den som lägenheten upplåtits till i andra hand vid användning av denna åsidosätter de skyldigheter som en bostadsrättshavare enligt samma paragraf har,

https://lagen.nu/1991:614#K7 
    Det kan inte appliceras på det sätt som du tror och kommer aldrig att godkännas som giltigt skäl.
  • LivetPåJorden

ha blive slagen flertal ggr o mordhotad ja finner d smickranadeDrömmer, visar på att man jort nå rättFlört
    Fred{#emotions_dlg.flower}

Svar på tråden Granne slog mig, kan man begära vräkning?