• Juaern
    Sat 4 May 2019 07:14
    464 visningar
    3 svar
    3
    464

    Mercedes vs Jeep

    Hej

    Jag har nu en MB B klass 2014 (bensin), jag kommer att byta in den mot en Jeep Compass (bensin) på tors. Min sambo säger att Jeep är mycket dyrare i drift pga av att den är fyrhjulsdriven. Är det verkligen så??? Jag försökte hitta info om det på nätet men hittar ingenting. Stämmer det verkligen att både service är mycket dyrare samt så drar den mycket mer?? Eller är det marginella skillnader? Tack.

  • Svar på tråden Mercedes vs Jeep
  • Sat 4 May 2019 21:57
    #1
    Juaern skrev 2019-05-04 07:14:05 följande:

    Hej

    Jag har nu en MB B klass 2014 (bensin), jag kommer att byta in den mot en Jeep Compass (bensin) på tors. Min sambo säger att Jeep är mycket dyrare i drift pga av att den är fyrhjulsdriven. Är det verkligen så??? Jag försökte hitta info om det på nätet men hittar ingenting. Stämmer det verkligen att både service är mycket dyrare samt så drar den mycket mer?? Eller är det marginella skillnader? Tack.


    Driftskostnader vet jag inte. Men min kompis har en bekant som är bilmekaniker och han sa att det är ofta problem med Jeeps bilar. Om detta nu stämmer så blir det ju eventuellt dyra reparationskostnader i framtiden. Skulle Googla det om jag vore dig.
  • Wed 26 Jun 2019 21:43
    #2

    Jepp är inte som förr  när de byggde bilar för terrängen, ska jag vara ärlig så är det ingen kvalite, rost elfel m.m syns tidigt, har du haft mercedes innan så kommer du bli besviken.

  • Wed 26 Jun 2019 21:53
    #3
    Juaern skrev 2019-05-04 07:14:05 följande:

    Hej

    Jag har nu en MB B klass 2014 (bensin), jag kommer att byta in den mot en Jeep Compass (bensin) på tors. Min sambo säger att Jeep är mycket dyrare i drift pga av att den är fyrhjulsdriven. Är det verkligen så??? Jag försökte hitta info om det på nätet men hittar ingenting. Stämmer det verkligen att både service är mycket dyrare samt så drar den mycket mer?? Eller är det marginella skillnader? Tack.


    Ja, generellt sett drar bilen mer ju fler hjul den driver på.

    På en vanlig modern fyrhjulsdriven personbil märker du inte så mycket, eftersom den har aktiva system som fördelar kraften och bilen normalt sett bara driver på två, men med en bil som är lite mer av "off road" i utförandet blir läget ett annat. Visserligen kan allhjulsdrift vara manuellt i- och urkopplingsbart, men fordonstypen drar generellt sett mer även när den driver bara på två.

    Är bränsleekonomi viktigt bör du inte satsa på fyrhjulsdrift och definitivt inte på en JEEP eller liknande.
Svar på tråden Mercedes vs Jeep