• Alexandra993

    Tips på passiv inkomst vid sidan av heltidsjobb?

    Hej,

    Jag läste om begreppet "passiv inkomst" och det lät ju nästan lite för bra för att vara sant.. Skulle verkligen behöva dryga ut kassan mer! 

    Det jag hitta var att tjäna pengar på aktieutdelning och hyra ut fastighet. Men om man inte har en fastighet eller aktier? Hur gör man då?

    Är det någon som har lyckats bygga upp en passiv inkomst och hur gör man?

    Alla tips är bra! :)

    //Alexandra 

  • Svar på tråden Tips på passiv inkomst vid sidan av heltidsjobb?
  • Guapa

    I grunden handlar det om att investera i något i förhoppning om att det kommer att öka i värde eller ge pengar tillbaka utan att man behöver lägga mer arbete på det. Aktier och uthyrning av bostad kan vara exempel. Det kan även vara en affärsidé där man sitter som mellanhand och låter andra sköta grovjobbet. En passiv inkomst kräver dock initialt ofta en hel del jobb innan man har tillräckligt kapital att investera eller affärsidén går att genomföra (om man inte redan har en tillgång att hyra ut eller belåna dvs).

  • jerome2

    Jag tror att en inkomst sällan är passiv direkt utan blir det först efter en tid som aktiv. Låt mig utveckla.

    Du startar en massagesalong som en sidoverksamhet där du är ensam massös. Efter två år har du råd att anställa en person. Nu behöver du inte längre massera utan nu har du frigjort tid. Kanske kan du hyra in personal för städning och en revisor. Sedan hyr du in en slags "manager" på 25% som sköter företaget i ditt ställe. Nu har du en verksamhet som mer eller mindre sköter sig själv och därmed en passiv inkomst. Vill du tjäna mer så startar du upp en salong till och upprepar.

    Tips på andra passiva inkomster jag hört talas om är snacksautomater och obemannade solarium. Men det krävs ju lite kapital för att starta upp såna. Och automater ska fyllas på och tömmas, solarium ska städas och administreras. Riktigt passiva är de ju inte förrän du har råd att anställa någon som gör detta åt dig.

    Visst går det, men det ligger alltid mycket jobb bakom, så även med aktier och fastigheter.

  • Aniiee

    Skriv en bok och sälj som e-bok genom amazon.


    I have a growing lack of disgust for you
  • Alexandra993

    Stort tack för era svar! Tyvärr har jag inte kapital till fastigheter och det blir inte mycket aktier av pengarna heller. Verkar som enda möjligheten är att bygga upp något och försöka utveckla det..


    Aniiee skrev 2019-05-04 21:55:20 följande:

    Skriv en bok och sälj som e-bok genom amazon.


    Detta lät intressant!! Funkar det i Sverige? Eller man måste kanske skriva på engelska? Ska se om jag kan hitta mer info på google :)
  • Aniiee
    Alexandra993 skrev 2019-05-06 11:47:34 följande:

    Stort tack för era svar! Tyvärr har jag inte kapital till fastigheter och det blir inte mycket aktier av pengarna heller. Verkar som enda möjligheten är att bygga upp något och försöka utveckla det..


    Detta lät intressant!! Funkar det i Sverige? Eller man måste kanske skriva på engelska? Ska se om jag kan hitta mer info på google :)
    Man kan skriva på svenska och självpublicera, men marknaden är ju enormt mycket större på engelska. ca 10-11 miljoner människor pratar svenska i världen, ca 2 miljarder talar engelska.
    I have a growing lack of disgust for you
  • Flow FI

    Skriva en bok är väl inte en passiv inkomst. Mer ett arbete med fördröjd (oviss) betalning. Det blir svårt att skapa en passiv inkomst utan kapital. Så antingen jobbar/spara du ihop pengar för att investera i något som ger dig avkastning, tex aktier som du nämner ovan. Eller så försöker du tjäna pengar på något som du tycker är roligt och inte ser som ett jobb att utföra. Kan vara en hobby inom något du är intresserad av. Det kan tex vara skriva en bok eller starta en blogg om du gillar att skriva, eller starta en webbshop för att sälja virkade grytlappar, vad vet jag. Huvudsaken är att du tycker det är roligt/intressant och får energi av att jobba med det.

    Annars finns det en uppsjö av extrajobb eller så kallade "side hustles". Själv ska jag tex jobba som röstmottagare på EU-valet. Lite kul och intressant jobb som man får ca 4000kr för en dag.

  • Deacon

    Du hittar troligen ingen helt "passiv" inkomst. De flesta "passiva" inkomster har inneburit varierande grad av arbetsinsats till en början för att sedan generera inkomster under en lång period därefter..

  • Chris88

    Hej!

    Ang Amazon.

    Jag håller på med self publishing på Amazon vilket betyder att jag är som ett förlag och paketerar ihop och publicerar böcker som jag beställt av spökskrivare. Krävs självklart lite kapital och arbetskraft som nämnts här tidigare men det är väldigt passivt när det väl snurrar. Det ger inga miljoner men en hygglig extraslant i månaden.  

    Har en blogg om det. Vet inte om man får länka här men den går att hitta om man googlar på "passiv inkomst på Amazon" och bläddrar ner till marketingmindset. 

    Lycka till med din passiva inkomst!

     

  • nattuw
    Alexandra993 skrev 2019-05-04 08:17:08 följande:

    Jag läste om begreppet "passiv inkomst" och det lät ju nästan lite för bra för att vara sant.. Skulle verkligen behöva dryga ut kassan mer! 

    Det jag hitta var att tjäna pengar på aktieutdelning och hyra ut fastighet. Men om man inte har en fastighet eller aktier? Hur gör man då?

    Är det någon som har lyckats bygga upp en passiv inkomst och hur gör man?


    Det säkraste sättet att skapa en passiv inkomst torde vara den gamla beprövade metoden med uppskjuten belöning. Till skillnad från "bli rik fort" metoder så fungerar uppskjuten belöning metoden även i verkligheten.

    Steg 1
    Investera en del av din inkomst. Många rekommenderar 10-20% men det finns de som avstår 50-60 % av sin inkomst till investeringar.
    Steg2
    Fortsätt investera en del av dina inkomster samtidigt som du återinvesterar vinsten från dina investeringar. Du har nu en ränta på ränta effekt som gör att ditt kapital börjar växa.
    Steg 3
    Fortsätt bygga upp ditt kapital. Avkastningen kommer att öka med kapitalet.
    Steg 4
    När ditt kapital är tillräckligt stort kommer avkastningen av kapitalet att vara tillräckligt stor för att ge en passiv inkomst. Räkna med att du kan ta ut ungefär 3000 kr per månad för varje investerad miljon.

    Hur lång tid det tar beror på hur stor avkastning du kan få på dina investeringar, hur mycket du kan investera direkt när du börjar spara och hur mycket du är villig att avstå varje månad till investeringar.

    Vill du har pengar nu direkt så är det inte en passiv inkomst du letar efter utan ett extraknäck. Helst ett som inte kräver så stor arbetsinsats.
  • Robinj99
    Har du några minuter över varje dag att kolla på korta youtubeklipp och dessutom få betalt? 
    Man blir ju inte miljonär på det men man kan iallafall få en extra inkomst på det här.
    När man registrerar sig får man en provperiod på 14 dagar där man kan  kolla 2 videos om dagen och tjäna 3.83kr per klipp.
    men det blir ju inte stora pengar i längden.Det finns olika plans så man kan tjäna mer och man lägger ner mer tid på det.
    här har ni en länk så ni kan registrera och testa på 
  • Alexandra993

    Hej!

    Tack för alla bra tips. Jag har testat att sälja böcker på Amazon och det har faktiskt fungerat! Fått ut pengar och böckerna säljer några ex i veckan. Tjänar väldigt lite på det men det kan växa.

    Tack aniiee o bra blogg chris!

    Alex

  • Chris88
    Alexandra993 skrev 2019-09-24 14:33:23 följande:

    Hej!

    Tack för alla bra tips. Jag har testat att sälja böcker på Amazon och det har faktiskt fungerat! Fått ut pengar och böckerna säljer några ex i veckan. Tjänar väldigt lite på det men det kan växa.

    Tack aniiee o bra blogg chris!

    Alex


    Hej Alexandra!


    Sorry för supersent svar, är inte så aktiv här.


    Snyggt jobbat. Att sälja e-böcker på Amazon är ett kanonbra sätt att bygga upp en passiv sidoinkomst :) Jag vet inte om du har sett det men om du vill ha ännu mer tips om hur du kan gå tillväga kan du ladda ner min guide Dina första 10000 kronor i passiv inkomst. Guiden är gratis och finns att ladda ner här: marketingmindset.se/10k


     

  • FamiljFI

    Enklaste sättet att skapa passiv inkomst är köpa utdelningsaktier. Vet du inget om aktiemarknaden börja med Investmentbolag (eller Spiltan Investmentbolag) eller ETF XACT Högutdelande. Vill du gå snabbare fram och saknar löst kapital kan du höja bolånet (1.5% i ränta?) och investera pengarna (4-5% i utdelning plus ev värdetillväxt). Lycka till!

  • Steven01

    Jag får ut ca 10,000:- i månaden i passiva inkomster från aktier. Du behöver inte en massa pengar för att det ska funka men man måste ha två¨saker: Tålamod och ihärdighet. Jag började med att köpa aktier för 2000 i månaden, ibland mer tex om man fick tillbaks på skatten. Sen det viktigaste! Återinvestera utdelningen i nya aktier, på så sätt byggs det på och även om det går trögt i början gäller det att ha tålamod för det kommer att ge resultat.

  • Smart Cat

    Hej Alexandra!


    Du har fått många bra råd i tråden och här min input. 
    En passiv inkomst är, som redan sagts, något som sköter sig självt utan att du behöver engagera dig så mycket i det. I vanliga jobb byter du din tid mot pengar men när det gäller passiva inkomster är det meningen att de ska sköta sig mer eller mindre själva.


    De kräver oftast en rejäl insats initialt (som någon annan skrev) och det kan vara pengar, om du vill satsa på aktier eller hyreshus, eller tid, om du satsar på att skriva en bok eller göra musik.

    När det gäller hyreshus så kan kanske banken hjälpa till OM du kan visa upp en kalkyl där hyresintäkterna täcker lånekostnader etc. Fler saker som spelar in är ju var hyreshuset ligger. Du behöver ju inte ha dubbla boendekostnad eftersom du själv kan bo i en av lägenheterna och på så sätt komma undan din egen hyra.

    Man kan också investera i någon annans business. En del företagare söker passiva investerare som kan hjälpa dem igång mot en andel i företaget.


    Viktigt att komma ihåg är dock att få investeringar är garanterade någon avkastning oavsett om du gör böcker, satser på aktier eller i någon annans företag.


     


    Lycka till

  • Steven01

    Passiva inkomster kan också komma från nätet. Säga att du är riktigt bra på något är chansen att andra är intresserade av det stor. Skapa en plattform dit folk kommer så tickar det in pengar.

  • Eliiinsamu
    Jag fick upp ögonen för det passiva för ungefär ett halvår sedan. Jag valde att investera i en global business online som är under uppstart. Jag såg möjligheten att få vara med och grunda detta tillsammans med andra drivna och därigenom skapa mig en passiv inkomst. 
    Jag såg även möjligheten att vara helt platsoberoende, få styra min egen tid och därmed kunna vara hemma mer med familjen. Såklart måste jag kämpa och jobba hårt en tid framöver för att sen kunna luta mig tillbaka. Men jag känner redan nu att det kommer vara så oerhört värt det.
    Jag resonerar lite såhär: Jag är 30 år gammal, har man och tre underbara barn. I dagsläget jobbar jag som sjuksköterska vilket innebär skiftarbete (kvällar, helger, nätter och dagar). Jag får endast 4 veckor semester under sommaren och tvingas slita ut mig både fysiskt och psykiskt. När jag sen äntligen blir pensionär - hur mycket pengar har jag kunnat spara under livet? Kommer jag ha möjlighet att göra alla saker som jag drömt om eller kommer jag att vara begränsad? 
    Vi måste våga för att vinna och jag är mig själv evigt tacksam att jag valde att ta den här chansen! 
    Jag önskar att fler ska få upp ögonen och börja ifrågasätta sin vardag. Är du fast i det traditionella ekorrhjulet, men drömmer om något mer? Hör av dig så berättar jag hur just DU kan gå tillväga för att skapa ett tryggt liv med ekonomisk frihet ????
Svar på tråden Tips på passiv inkomst vid sidan av heltidsjobb?