• Sun 5 May 2019 07:21
    138 visningar
    1 svar
    1
    138

    Två tidigare snitt och gravid igen

    Hej!

    Tänkte höra om någon har erfarenheter som mina och hur det fått för er i era graviditeter.

    Jag har tre barn, första född med akut snitt pga pannbjudning, andra född vaginalt och tredje med akut snitt. Vid sista snittet va det återigen en utdragen förlossning som ledde till akutsnitt. I samband med att man sydde ihop så upptäckte man en riff i livmodern och sydde denna. I efterförloppet hade jag infektioner och flera doser antibiotika.

    Efter sjukhusvistelsen fick jag ingen information om att denna riff skulle påverka eventuella framtida graviditeter utan fick bara rådet att vänta cirka ett år som sedvanligt efter snitt att bli gravid igen.

    Saken är den att jag nu blivit gravid igen, senaste barnet är nio månader (vilket enligt bm inte spelar någon roll om man väntat åtta eller 12 månader). Min fundering är dock om någon haft besvär med riff i samband med snitt och om det påverkat senare graviditeter? Eller andra problem som är kopplade till tidigare snitt? Detta barn blir ju i så fall mitt fjärde varav det tredje snittet. Kan även tillägga att ingen avrått mig att skaffa fler utan bara sagt ?nästa gång kommer du få ett planerat snitt?.

  • Svar på tråden Två tidigare snitt och gravid igen
  • Thu 9 May 2019 08:48
    #1

    Jag har aldrig blivit snittad men Om jag var du skulle jag lita på sjukvården. Har de sagt att det är okej så är det okej. Men om du är orolig kanske du kan försöka få till samtal med en förlossningsläkare som kan svara på alla dina frågor om snitt och riff och vad det eventuellt finns för risker.

Svar på tråden Två tidigare snitt och gravid igen