• Anonym (Oliven)

Hur förnyar man körkortet?

Mitt körkort går ut i sommar och jag har inte fått någon lapp om att förnya än.

1. Hur lång tid innan körkortet går ut kommer lappen?

2. Tar jag foto hos en fotograf, klistrar på lappen, skriver på och skickar in?

3. Ungefär hur lång tid tar det för det nya körkortet att komma? En vecka eller en månad?

4. Hämtas det ut på närmaste utlämningsställe som typ mataffären?

5. Klipper mataffären sönder ens gamla körkort?

6. Man betalar innan man skickar in lappen och fotot antar jag?

7. Måste man inställa sig på Trafikverket för att förnya körkortet? Om ja, är det svårt att få en tid där?

Har du nyligen förnyat ditt körkort så blir jag glad om du svarar på hur det gick till. Det verkar så krångligt.

• Svar på tråden Hur förnyar man körkortet?
  • Anonym (Olivia)

Allt det där står på transportstyrelsens hemsida.

• Anonym (Oliven)
    Anonym (Olivia) skrev 2019-05-05 16:02:25 följande:
    Allt det där står på transportstyrelsens hemsida.
    Ok. Skulle ändå uppskatta svar från verkliga personer som nyss har förnyat sina körkort. Solig
  • mammatill6

Förnyade nyss. Du åker till vägverkets kontor med lappen du får hem. Foto tas där och besöket där gick för mig på 10minuter. 3 dagar senare fick jag det att hämta på närbutiken.

• Anonym (Oliven)
    mammatill6 skrev 2019-05-05 16:04:57 följande:
    Förnyade nyss. Du åker till vägverkets kontor med lappen du får hem. Foto tas där och besöket där gick för mig på 10minuter. 3 dagar senare fick jag det att hämta på närbutiken.
    Å nej! Måste man åka in nu till Vägverket alltså? Jobbigt. Måste man boka tid i förväg eller kan man bara gå dit?
  • Anonym (Rulle)

För det första, det heter transportstyrelsen... vägverket är borta sen länge. Sen är det bara att du googlar eller lyfter telefonen och ringer till kundtjänst. Så svårt är det inte...

• Anonym (Oliven)
    Anonym (Rulle) skrev 2019-05-05 16:16:13 följande:
    För det första, det heter transportstyrelsen... vägverket är borta sen länge. Sen är det bara att du googlar eller lyfter telefonen och ringer till kundtjänst. Så svårt är det inte...
    Ursäkta så mycket att jag inte har koll på vad det kallas. Det är inte öppet en söndag så jag kan inte ringa och fråga just nu. Här finns det ibland trevliga personer som "mammatill6" som svarar på ens frågor. Så svårt är det inte att endera svara trevligt och ge infon man har eller helt enkelt låta bli om man tänker svara drygt och otrevligt som du gjorde. Men jag hoppas att du mår bättre nu när du fick vara bitchig helt i onödan.
  • Anonym (Oliven)
    mammatill6 skrev 2019-05-05 16:21:09 följande:
    Just det, transportstyrelsen.
    Vet du om man fortfarande kan skicka in lappen på posten eller om man måste gå personligen till Transportstyrelsen?
  • Anonym (Rulle)

Har Google stängt? Visste jag inte... Men är man handlingsförlamad så kanske det är lite speciellare.

Känner du dig bättre efter du var bitchig? Skönt att du är en större människa än jag. Kyss i jumsken

• telly

Du kan ta eget foto om du har koll på hur du tar det korrekt.

Automat borde funka med.

Glad norrländska med triss i tjejer!
  • Anonym (Olivia)
    Anonym (Oliven) skrev 2019-05-05 16:26:41 följande:

Ursäkta så mycket att jag inte har koll på vad det kallas. Det är inte öppet en söndag så jag kan inte ringa och fråga just nu. Här finns det ibland trevliga personer som "mammatill6" som svarar på ens frågor. Så svårt är det inte att endera svara trevligt och ge infon man har eller helt enkelt låta bli om man tänker svara drygt och otrevligt som du gjorde. Men jag hoppas att du mår bättre nu när du fick vara bitchig helt i onödan.

Alltså, du får ju korrekt info direkt om du läser på trafikstyrelsens hemsida alt. ringer dem. Helt klart enklare än att vända sig till ett forum där vem som helst kan svara.
  • Tecum
    Anonym (Oliven) skrev 2019-05-05 16:28:14 följande:
    Vet du om man fortfarande kan skicka in lappen på posten eller om man måste gå personligen till Transportstyrelsen?
    Vi har alltid skickat på posten, alla bor nämligen inte i samma stad som myndigheten, hör och häpna...  
  • silhuett

Jag tog ett foto på mig själv med mobilen mot en vitt bakgrund och framkallade från nått ställe på nätet. Om man googlar körkortsfoto online så får man upp flera sidor som har den tjänsten. Klippte ut fotot, klistrade fast på lappen jag fått hem från trafikverket och skickade in. Betalade fakturan och fick körkortet efter nån vecka. Fick hämta ut det på posten. Fick behålla mitt gamla körkort.

Svar på tråden Hur förnyar man körkortet?