• Anonym (Klia, klia)

Benen kliar på kvällarna!

Jag rakar benen (vaderna) varje dag och smörjer in mig med parfymfri kräm från apoteket direkt efter och ändå kliar det jättemycket på kvällarna.

Ibland har jag på mandelolja i duschen först och sen kräm direkt efter men ändå kliar det.

Hjälp!

• Svar på tråden Benen kliar på kvällarna!
  • Anonym (Annapanna)

Det kliar för att du rakar dig, så enkelt är det. Huden blir irriterad och det kliar när stubben börjar växa ut igen. Tips, vaxa eller epilera istället.

• Pierott

Huden blir såklart irriterad när du rakar dig varje kväll. Prova raka var 2-3dag ist, för så fort tror jag knappast ditt hår växer så du måste raka dagligen.

• Anonym (Klia, klia)
    Anonym (Annapanna) skrev 2019-05-05 16:04:35 följande:
    Det kliar för att du rakar dig, så enkelt är det. Huden blir irriterad och det kliar när stubben börjar växa ut igen. Tips, vaxa eller epilera istället.
    Men jag har rakat mig i många herrans år skulle det börja klia nu först? Vaxa och epilera är hemskt så det törs jag inte.
    Pierott skrev 2019-05-05 16:10:05 följande:
    Huden blir såklart irriterad när du rakar dig varje kväll. Prova raka var 2-3dag ist, för så fort tror jag knappast ditt hår växer så du måste raka dagligen.
    Det är hemskt när det är stubbigt så jag vill raka mig varje morgon. Det har ju funkat bra i många år innan.

• Anonym (Klia, klia)

Har ni några förslag på bra krämer mot det torra på benen?

• Anonym (H)

Har du tighta byxor eller jeans? Mina ben kliar inte alls under dagen, men efter en hel dag med tighta byxor så håller jag på att klia IHJÄL MIG när jag tar av mig dem!

• Linkan92

Använd en riktigt fet kräm. Men troligen behöver huden få vila. Testa att raka mer sällan så märker du om det blir bättre.

• Anonym (E)

Det kan vara stress om det inte kliat innan. En vän hade samma symtom under en väldigt stressig period i livet. Alltså benklåda vid sänggående, och fick äta atarax en period.

• Anonym (Klia, klia)
    Anonym (H) skrev 2019-05-07 02:12:56 följande:
    Har du tighta byxor eller jeans? Mina ben kliar inte alls under dagen, men efter en hel dag med tighta byxor så håller jag på att klia IHJÄL MIG när jag tar av mig dem!
    Det använder jag inte men det kliar bara på kvällarna på mig med. Konstigt det där.
    Linkan92 skrev 2019-05-07 05:25:33 följande:
    Använd en riktigt fet kräm. Men troligen behöver huden få vila. Testa att raka mer sällan så märker du om det blir bättre.
    Det vore smartast men det är så hemskt med stubben. Ska försöka hoppa över nångång ibland ändå. Ska kolla upp om en annan kräm.
    Anonym (E) skrev 2019-05-07 05:40:19 följande:
    Det kan vara stress om det inte kliat innan. En vän hade samma symtom under en väldigt stressig period i livet. Alltså benklåda vid sänggående, och fick äta atarax en period.
    Har ingen stress men det händer bara på kvällarna på mig med. Så fort jag sätter mig på soffan så börjar det klia järnet. Har dammsugit och städat soffan för säkerhets skull och tvättat filten i parfymfritt men det har inte hjälpt. Kanske kliar det för att jag drar en filt över benen och blir för varm?

• Anonym (Klia, klia)

Ville bara återkoppla och meddela att när jag bytte rakgele så slutade kliandet. Hur kan jag reagera så starkt flera timmar senare på något som bara är på benen i två minuter innan det sköljs bort?

• Pierott
    Anonym (Klia, klia) skrev 2019-05-23 23:12:39 följande:

Ville bara återkoppla och meddela att när jag bytte rakgele så slutade kliandet. Hur kan jag reagera så starkt flera timmar senare på något som bara är på benen i två minuter innan det sköljs bort?

Det är väldigt simpelt, när du rakar öppnar du hårkanalerna och rakgelen glider in så att säga.
  • Anonym (Klia, klia)
    Pierott skrev 2019-05-23 23:14:50 följande:
    Det är väldigt simpelt, när du rakar öppnar du hårkanalerna och rakgelen glider in så att säga.
    Maybe so. Jag hade använt den bra länge innan utan problem så det är konstigt att den började klia nu först.
Svar på tråden Benen kliar på kvällarna!