• Anonym (bsmlk)

Våtservetter som vuxen?

Någon mer som använder våtservetter (för barn, inte intimservetter) efter toalettbesök (vid nr 2 så att säga)? 

Tycker inte det känns helt rent om man använder bara papper... Tycker det är känns mycket fräschare, spec. tex vid mens.

Nyfiken helt enkelt om jag är "knäpp" eller om det finns fler? Oskyldig

• Svar på tråden Våtservetter som vuxen?
  • Anonym (Jodå)

Jag gör det ibland och en manlig kollega till mig gör det alltid.

• Anonym (hm)

Nej. Jag använder vatten.

• Anonym (Cassie)

Brukar använda baby-våtservetter för att göra mig ren när jag har mens och ibland vid nr.2 om man är lite lös och känner sig allmänt kletig trots massor med toapapper!

• Anonym (MB)

Bara ni inte slänger ner dom i toan efter. Om ni undrar varför så kolla upp fettberg som man fått lösa upp och vad dom består av.

• Anonym (timing)

Försöker oftast tajma nr 2 med dusch, så att jag duschar av mig efteråt. Men ibland händer det att jag använder våtservetter. Man blir inte ren av torrt papper. 

• Anonym (....)
    Anonym (MB) skrev 2019-05-06 15:41:44 följande:

Bara ni inte slänger ner dom i toan efter. Om ni undrar varför så kolla upp fettberg som man fått lösa upp och vad dom består av.

Exakt. De bryts inte ned på samma sätt som toapapper så de bör inte kastas överhuvudtaget i toaletten. Och vem kastar ett sådant bajspapper i papperskorgen?

Nej, jag tar vatten på ett vanligt toapapper vid behov så att säga.
  • Anonym (Ja)

Jag har problem med magen, troligen IBS med diarré, så det är nästan ett måste att använda våtservetter efter nr 2 för det går åt enormt mycket toapapper annars och då blir det stopp i toan...

Tycker för övrigt att det är jättesmidigt med våtservetter. Vatten blir mer blött och inte alltid jag har tid och möjlighet att använda duschen heller. Tror inte det är bra att spola ned dem i toan, men brukar använda max 2 stycken per gång, så hoppas på att "naturen" överlever det.

• Pierott
    Anonym (Ja) skrev 2019-05-06 17:37:01 följande:

Tror inte det är bra att spola ned dem i toan, men brukar använda max 2 stycken per gång, så hoppas på att "naturen" överlever det.

Och antagligen tänker precis alla andra som använder våtservetter som dig och plötsligt är det inte "max 2" och avloppen får problem.
  • Anonym (4-barnsfar)
    Anonym (Ja) skrev 2019-05-06 17:37:01 följande:

Jag har problem med magen, troligen IBS med diarré, så det är nästan ett måste att använda våtservetter efter nr 2 för det går åt enormt mycket toapapper annars och då blir det stopp i toan...

Har du testat att ta lite vatten på ett vanligt toapapper? Det funkar utmärkt både till bebisar och den egna rumpan.

Som övriga redan påpekat är det endast toapapper som är OK att spola ner. Det är inte "naturen" som tar stryk utan avloppssystemet och reningsverken. I reningsverket är det egentligen inget "problem" mer än att det blir oerhörda mängder skräp som måste tas om hand. Det värsta som kan hända är att det blir stopp någonstans innan skräpet kommer till reningsverket.
    Kolla efter "fettproppen" och "betongproppen" som man har hittat i Londons avloppsnät.
  • Anonym (Ms. Clean)

Använder också våtservetter efter nr. 2 som komplement till det vanliga toapappret. Blir renast så.

Svar på tråden Våtservetter som vuxen?