• 159
    Mon 6 May 2019 15:10
    960 visningar
    6 svar
    6
    960

    Inte ta ut dagar första året med andra barnet?

    Hej!

    Jag undrar om någon vet hur det fungerar med att behålla sgi/samma föräldrapenning utan att ta ut dagar första året vid andra barnet.

    Följande scenario:

    Paret tar inte ut några dagar under barnets första år (eftersom att man får behålla sgi ändå, man lever på ena partnerns inkomst). Från och med att barnet fyller ett år tas 5 dagar i veckan ut. När barnet är ca 20 månader föds barn nummer två.

    Min fråga:

    Kan man efter att barn nummer två har fötts avstå från att ta ut föräldradagar fram till det barnets ettårsdag och ändå behålla samma nivå som tidigare? Eller gäller det endast första barnet när man blivit gravid inom 21-månaders regeln?

  • Svar på tråden Inte ta ut dagar första året med andra barnet?
  • Mon 6 May 2019 20:53
    #1

    Hej!

    Jag har tre barn och vi har för andra och tredje barnet inte tagit ut föräldradagar förrän varje barn har fyllt ett år. Det är först vid ettårsdagen du måste börja skydda din SGI. Det kvittar vilket barn i ordningen det är.

    Sen gäller 21-månadersregeln också oavsett vilket barn i ordningen du föder. Så egentligen kan du föda tio barn på raken och behålla samma föräldrapenning som du hade med första barnet så länge varje barn blir till inom 1 år och 9 månader sedan senaste barnet föddes. Du behöver alltså inte arbeta emellan barnen.

    Dock skyddar 21-månsdersregeln bara din FGI (föräldrapenningsgrundande inkomst) så om du exempelvis struntar i att ta ut fem föräldrapenningdagar per vecka efter ditt barns ettårsdag för att du är gravid, och plötsligt blir sjuk, så får du inte längre SGI baserad på din gamla inkomst. När andra bebisen föds får du dock fortfarande samma föräldrapenning som tidigare.

    Så problemet uppstår egentligen bara om du blir sjukskriven.

  • 159
    Wed 8 May 2019 09:33
    #2

    Tack för svar!

    Fick dock inte riktigt svar på hela min fråga tyvärr, endast den om föräldrapenning. Inser att jag skrev lite otydligt dock.

    Skyddas sgi om man slutar ta ut föräldrapenning när andra barnet föds? Det vill säga om man gör på följande sätt:

    0 dagar fram till första barnet ettårsdag.

    Ca 180 dagar fram till andra barnet föds.

    0 dagar fram till andra barnets ettårsdag.

    Resterande dagar efter det.

  • Wed 8 May 2019 09:49
    #3

    Jag tyckte att jag svarade tydligt på det :) Som jag skrev ovan, det är först vid barnets ettårsdag du måste börja skydda din SGI, det kvittar om det är barn ett, sex eller femton i ordningen.

    SGI är alltid skyddad av att vara hemma med ett barn fram tills dess ettårsdag.

  • Anonym (..)
    Wed 8 May 2019 10:01
    #4
    Babymama skrev 2019-05-08 09:49:23 följande:

    Jag tyckte att jag svarade tydligt på det :) Som jag skrev ovan, det är först vid barnets ettårsdag du måste börja skydda din SGI, det kvittar om det är barn ett, sex eller femton i ordningen.

    SGI är alltid skyddad av att vara hemma med ett barn fram tills dess ettårsdag.


    Har du koll på om det gäller  båda föräldrarna om man väljer att vara hemma samtidigt under en period, eller behöver den ena ta ut föräldradagar då för att båda ska ha sin SGI skyddad?
  • Wed 8 May 2019 11:12
    #5
    Anonym (..) skrev 2019-05-08 10:01:33 följande:

    Har du koll på om det gäller  båda föräldrarna om man väljer att vara hemma samtidigt under en period, eller behöver den ena ta ut föräldradagar då för att båda ska ha sin SGI skyddad?


    Jag vet faktiskt inte säkert, men jag tror att båda föräldrar rent tekniskt ska kunna vara hemma med barnet utan att ta ut föräldrapenning under barnets första år och att båda två ändå skyddar sin SGI. Det är väl inte så vanligt iom att familjen då helt förlorar sin inkomst, man får ju varken lön eller föräldrapenning. Men SGI borde ändå vara skyddad.

    Såhär skriver FK om SGI-skydd under första levnadsåret:

    ?Om ditt barn är under 1 år kommer din sjukpenninggrundande inkomst (SGI) fortsätta vara skyddad tills den dagen barnet fyller 1 år. Det innebär att du får lika mycket pengar i föräldrapenning och VAB som tidigare. Från och med att ditt barn fyller 1 år är din sjukpenninggrundande inkomst skyddad om du:

    -anmäler dig på Arbetsförmedlingen senast samma dag som ditt barn fyller 1 år

    -från och med ditt barns 1-årsdag tar ut hel föräldrapenning minst 5 dagar per vecka.

    Om du tar ut mindre föräldrapenning eller helt slutar ta ut föräldrapenning måste du anmäla dig hos Arbetsförmedlingen för att få behålla din tidigare SGI. Det måste du göra samma dag.?

    Så, kolla med FK för säkerhets skull, men jag tycker att det låter otroligt att SGI-skyddet bara skulle gälla en förälder om ingen förälder tar ut FP. Men med FK vet man ju aldrig! Det är alltid bäst att ha både hängslen och livrem har jag lärt mig när man är i kontakt med dem.
  • Anonym (..)
    Wed 8 May 2019 11:34
    #6
    Babymama skrev 2019-05-08 11:12:16 följande:
    Jag vet faktiskt inte säkert, men jag tror att båda föräldrar rent tekniskt ska kunna vara hemma med barnet utan att ta ut föräldrapenning under barnets första år och att båda två ändå skyddar sin SGI. Det är väl inte så vanligt iom att familjen då helt förlorar sin inkomst, man får ju varken lön eller föräldrapenning. Men SGI borde ändå vara skyddad.

    Såhär skriver FK om SGI-skydd under första levnadsåret:

    ?Om ditt barn är under 1 år kommer din sjukpenninggrundande inkomst (SGI) fortsätta vara skyddad tills den dagen barnet fyller 1 år. Det innebär att du får lika mycket pengar i föräldrapenning och VAB som tidigare. Från och med att ditt barn fyller 1 år är din sjukpenninggrundande inkomst skyddad om du:

    -anmäler dig på Arbetsförmedlingen senast samma dag som ditt barn fyller 1 år

    -från och med ditt barns 1-årsdag tar ut hel föräldrapenning minst 5 dagar per vecka.

    Om du tar ut mindre föräldrapenning eller helt slutar ta ut föräldrapenning måste du anmäla dig hos Arbetsförmedlingen för att få behålla din tidigare SGI. Det måste du göra samma dag.?

    Så, kolla med FK för säkerhets skull, men jag tycker att det låter otroligt att SGI-skyddet bara skulle gälla en förälder om ingen förälder tar ut FP. Men med FK vet man ju aldrig! Det är alltid bäst att ha både hängslen och livrem har jag lärt mig när man är i kontakt med dem.
    Vi tänkte inte göra så hela året utan i 1-2 månader under sommaren i så fall, vill gärna spara dagar för att kunna ta långa sommrarledigheter när barnet är 2-4 år. Får kolla med FK när det närmar sig, tack för all info :) 
Svar på tråden Inte ta ut dagar första året med andra barnet?