• Mon 6 May 2019 17:24
    674 visningar
    1 svar
    1
    674

    9 åring med ADHD och Autism (Asperger)

    Hej,

    Vi har just fått ADHD och Autism diagnostiserat på vår 9 årige pojke. (Lätt autism, tidiare Asperger) Lite ledsen samtidigt skönt att få diagnos.

    Söker kontakt med andra föräldrar. Ger ni medicin och hur går det? Hur funkar er vardag och hur mår era barn?

  • Svar på tråden 9 åring med ADHD och Autism (Asperger)
  • Mon 13 May 2019 20:53
    #1

    Hej!

    Min son är nu äldre och har den diagnos din son nyss har fått. Alla barn är ju unika. Men det som jag skulle säga ha fungerat bäst är att ha rutiner och vecko scheman . Kedje eller bolltäcke har även fungerat bra. Eftersom han hade otroligt svårt slappna av och sova. Även att ge så mycket beröm som möjligt när han lyckas. Eftersom ofta får barn med dessa diagnoser ofta möta på mycket misslyckade eller oförståelse av omgivningen . Så självkänsla är viktigt. Att fokusera på styrkor. Han har lärt mig så mycket om mig själv. Vi har gått igenom mycket tillsammans. Älskar honom så. Ibland har han krävt mer tålamod från mig än hans syskon. Till exempel har han kärt mig vara tydlig och hur jag ska agera vid ett affekt utbrott. Det är erfarenheter jag haft nytta av i andra sammanhang. Jag hoppas att du får kontakt med andra föräldrar här :)

Svar på tråden 9 åring med ADHD och Autism (Asperger)