• alvses
    Tue 7 May 2019 09:40
    664 visningar
    3 svar
    3
    664

    Biopsi av körtel

    Hej på er!

    Jag hoppas att det finns någon som har erfarenhet/kan lugna mig. Igår gick jag till gynekologen eftersom jag har en knöl som sitter i ljumsken, in mot den yttre blygdläppen. Upptäckte den för ca 2 år sen och då tyckte läkaren att jag skulle avvakta.

    Nu har den dock varit mer svullen och igår när jag vaknade fick jag nästan en chock. Den har svullnat ännu mer och sitter liksom ?fast? i vävnaden under, som att den växer inåt.

    Nåväl, läkaren på gyn frågade om vi skulle ta bort den direkt på plats och skicka iväg för analys, men hon var osäker på hur mycket det skulle blöda och frågade efter en stund om hon istället kunde skicka en remiss till sjukhuset för borttagande/biopsi och som ska skickas på PAD. (Patologisk anatomisk diagnos)

    Hon frågade om jag hade barn eller om jag försökte skaffa barn just nu. Men det har jag tänkt avvakta med. Varför frågade hon det? Hon nämnde att ibland kan (ett ord jag inte minns, lyom, mylom?!) börja i ljumsken/yttre blygdläppen och det är därför man vill analysera det här.

    Misstänker hon att jag har cancer?! Jag ska få en tid kallad till mig inom 2-3 veckor för att ta bort den.

    Har inte vågat säga något till min sambo ännu, känns så taskigt att oroa honom..

    Finns det någon här som har likande erfarenheter? :(

    Jag är så nervös!

  • Svar på tråden Biopsi av körtel
  • Tue 7 May 2019 16:52
    #1
    alvses skrev 2019-05-07 09:40:05 följande:

    Hej på er!

    Jag hoppas att det finns någon som har erfarenhet/kan lugna mig. Igår gick jag till gynekologen eftersom jag har en knöl som sitter i ljumsken, in mot den yttre blygdläppen. Upptäckte den för ca 2 år sen och då tyckte läkaren att jag skulle avvakta.

    Nu har den dock varit mer svullen och igår när jag vaknade fick jag nästan en chock. Den har svullnat ännu mer och sitter liksom ?fast? i vävnaden under, som att den växer inåt.

    Nåväl, läkaren på gyn frågade om vi skulle ta bort den direkt på plats och skicka iväg för analys, men hon var osäker på hur mycket det skulle blöda och frågade efter en stund om hon istället kunde skicka en remiss till sjukhuset för borttagande/biopsi och som ska skickas på PAD. (Patologisk anatomisk diagnos)

    Hon frågade om jag hade barn eller om jag försökte skaffa barn just nu. Men det har jag tänkt avvakta med. Varför frågade hon det? Hon nämnde att ibland kan (ett ord jag inte minns, lyom, mylom?!) börja i ljumsken/yttre blygdläppen och det är därför man vill analysera det här.

    Misstänker hon att jag har cancer?! Jag ska få en tid kallad till mig inom 2-3 veckor för att ta bort den.

    Har inte vågat säga något till min sambo ännu, känns så taskigt att oroa honom..

    Finns det någon här som har likande erfarenheter? :(

    Jag är så nervös!


    Det var inte bartolinit din gyn sa? För det kan man få bort med antibiotika.

    www.1177.se/Stockholm/sjukdomar--besvar/konsorgan/klada-och-smarta-i-underlivet/bartolinit--infektion-i-blygdlappen/
  • alvses
    Wed 8 May 2019 16:35
    #2

    Hej! Nej, det är det inte...

    Den sitter mer mot ljumsken, i höjd mot klitoris typ..

    Är så nervös! :/

  • Förvän­tansti­d
    Wed 8 May 2019 17:16
    #3
    alvses skrev 2019-05-08 16:35:24 följande:

    Hej! Nej, det är det inte...

    Den sitter mer mot ljumsken, i höjd mot klitoris typ..

    Är så nervös! :/


    Hade som dig förut, på precis samma plats som du beskriver, och då var gyn-läkaren nyfiken och stack hål på den. Det gick att tömma den. Jag var också orolig men det visade sig vara ett aterom som satt lite djupt.

    Så oroa dig inte i onödan.
Svar på tråden Biopsi av körtel