• Fompan50

    Mystiska symtom på 17-årig tjej sen 4 år tillbaka

    Jag har en 17-årig dotter som i nu 4 års tid haft symtom med yrsel, illamående, ibland huvudvärk, ibland ont i benen och när hon sen försöker går upp, så har hon ibland svimmat av. Hon har en del ggr. pressat sig att gå till skolan vid prov/skrivningar och har en del ggr. svimmat av i skolan också. Inte alls roligt och hon lider såklart verkligen av det här. Det här kommer och går månadsvis, veckovis och nu i år har det varit otroligt besvärligt och hon har +30% frånvaro. Hon har genom åren varit på alla olika och omöjliga undersökningar hos olika läkare och hon har inte lågt/högt blodtryck, inget fel på balansen, inga brister, inte gravid och hon är frisk för övrigt! Men vad är det??? Det vi ev. kan koppla allt till är att symtomen verkar komma när hon har mycket runt sig. Stress/Press med skola, kompisar mm. 
    Hon har också fått medicin mot migrän, illamående-tabletter, nässpray (mot migrän?) mm. men inget hjälper...
    Nu har vi fått tips om att göra en utredning på om hon kan vara högpresterande och ev. har ADD? Jag är väldigt tveksam men vi håller på och samlar in allt som behövs för det från sjukvården, skolan mm. för vidare utredning hos cereb.se för ADD-utredning. Vad ftror ni? Någon som har något att komma med??

    MVH; Orolig förälder

  • Svar på tråden Mystiska symtom på 17-årig tjej sen 4 år tillbaka
  • amia01

    Oj, låter jobbigt
    Har inga svar, men sitter i samma sits som dig då vår dotter (14 år) har varit "sjuk" i två år på ungefär samma sätt.
    Yrsel, huvudvärk, ont i ben/armar, svimmar och är trött.
    Hon har dessutom dragits med feber, 37,5-38 grader i princip hela tiden, har ont i halsen flera dagar i veckan och kräks någon gång varje månad...
    Opererade halsmandlarna i vinter, och efter det hade hon 4 fantastiska veckor, då hon var sitt gamla, pigga, jag igen
    Men sedan kom en ny förkylning, och efter det har hon varit lika dålig igen....
    Massor av läkarbesök och prover, men ingen som hittat något "fel".

    Kan man verkligen få fysiska symptom av ADD? Har gjort en enklare utredning via skolsköterskan, som visar på sådana tendenser, men trodde inte att det kunde ge sjukdomssymptom?

    Får du några bra tips på vad det kan vara får du gärna dela med dig

  • Babymama
    Fompan50 skrev 2019-05-07 11:12:16 följande:

    Jag har en 17-årig dotter som i nu 4 års tid haft symtom med yrsel, illamående, ibland huvudvärk, ibland ont i benen och när hon sen försöker går upp, så har hon ibland svimmat av. Hon har en del ggr. pressat sig att gå till skolan vid prov/skrivningar och har en del ggr. svimmat av i skolan också. Inte alls roligt och hon lider såklart verkligen av det här. Det här kommer och går månadsvis, veckovis och nu i år har det varit otroligt besvärligt och hon har +30% frånvaro. Hon har genom åren varit på alla olika och omöjliga undersökningar hos olika läkare och hon har inte lågt/högt blodtryck, inget fel på balansen, inga brister, inte gravid och hon är frisk för övrigt! Men vad är det??? Det vi ev. kan koppla allt till är att symtomen verkar komma när hon har mycket runt sig. Stress/Press med skola, kompisar mm. 

    Hon har också fått medicin mot migrän, illamående-tabletter, nässpray (mot migrän?) mm. men inget hjälper...

    Nu har vi fått tips om att göra en utredning på om hon kan vara högpresterande och ev. har ADD? Jag är väldigt tveksam men vi håller på och samlar in allt som behövs för det från sjukvården, skolan mm. för vidare utredning hos cereb.se för ADD-utredning. Vad ftror ni? Någon som har något att komma med??

    MVH; Orolig förälder


    Som varande en högpresterande, stressad tjej själv så tycker jag att din dotters symptom låter helt oalarmerande. Jättejobbigt såklart för er och dottern, men inte farligt fysiskt. Illamående, yrsel och huvudvärk är ju klassiska tecken på hög stress. Även svimning kan ju vara det. Er dotter kanske får plötsligt lågt blodtryck i samband med akut stress och därför svimmar. Det har hänt mig, och jag har normalt blodtryck annars. Egentligen kan man få vilka symptom som helst vid hög psykisk belastning och stress. Det kallas för psykosomatiska besvär. Hjärnan överbelastas och ger symptom i kroppen.

    Om jag var du hade jag för det första börjat prata med och läsa böcker med dottern om stress, och ni kanske kan börja med enkla avslappningsövningar tillsammans? Mindfullness är jättebra och det finns en massa bra info online. Sen hade jag också om det var min dotter tagit henne till en psykolog/legitimerad psykoterapeut så att hon får redskap att hantera stressen av ett proffs. Jag menar inte alls att kritisera läkarkåren, men i Sverige idag är det lite så att om du inte är sjuk i kroppen så är du inte sjuk. Och din dotter har ju gjort alla tester och verkar uppenbarligen vara kroppsligen frisk. Så då återstår stress och psykisk ohälsa.

    Om man har råd så kan man söka hjälp hos privat psykolog, ibland räcker det med tio gånger, och det kan ju vara värt det för att slippa stå i kö på bup.

    Hoppas att din dotter mår bättre snart!! Kram!
  • Nicco123

    Har ni kikat på sjukdommen ME? Jag är ingen expert men har en i släkten som har det och några symptom verkar stämme men andra inte.

    Verkar oerhört jobbigt, jag hoppas ni hittar en lösning snarast! 

  • Fompan50
    Babymama skrev 2019-05-07 14:23:58 följande:
    Som varande en högpresterande, stressad tjej själv så tycker jag att din dotters symptom låter helt oalarmerande. Jättejobbigt såklart för er och dottern, men inte farligt fysiskt. Illamående, yrsel och huvudvärk är ju klassiska tecken på hög stress. Även svimning kan ju vara det. Er dotter kanske får plötsligt lågt blodtryck i samband med akut stress och därför svimmar. Det har hänt mig, och jag har normalt blodtryck annars. Egentligen kan man få vilka symptom som helst vid hög psykisk belastning och stress. Det kallas för psykosomatiska besvär. Hjärnan överbelastas och ger symptom i kroppen.

    Om jag var du hade jag för det första börjat prata med och läsa böcker med dottern om stress, och ni kanske kan börja med enkla avslappningsövningar tillsammans? Mindfullness är jättebra och det finns en massa bra info online. Sen hade jag också om det var min dotter tagit henne till en psykolog/legitimerad psykoterapeut så att hon får redskap att hantera stressen av ett proffs. Jag menar inte alls att kritisera läkarkåren, men i Sverige idag är det lite så att om du inte är sjuk i kroppen så är du inte sjuk. Och din dotter har ju gjort alla tester och verkar uppenbarligen vara kroppsligen frisk. Så då återstår stress och psykisk ohälsa.

    Om man har råd så kan man söka hjälp hos privat psykolog, ibland räcker det med tio gånger, och det kan ju vara värt det för att slippa stå i kö på bup.

    Hoppas att din dotter mår bättre snart!! Kram!
    Jag är helt med dig om att det är mer eller mindre är stressrelaterat och ja, vi har pratat om just stresshantering. Hon gick några gånger på en typ av mindfullness och stress-massage. Hon gillade det, det var bra men inget som hon kunde använda i vardagen själv, direkt.
    Tack för orden men det är jättejobbigt och händer alldeles för ofta nuförtiden.
  • Fompan50
    milli79 skrev 2019-05-07 19:01:48 följande:

    Har hon tagit gardasil? Vet fler som fått liknande symptom ett tag efter


    Ja, dumt nog tog hon Gardasil i årkurs 6, innan alla dessa besvär började. Tro mig, jag har visat artiklar för läkarna och tagit upp det flertal gånger om att symtomen verkar stämma in, men, men... Hade det varit idag så skulle hon aldrig fått tagit det.
    Tack ändå!
  • Fompan50
    Nicco123 skrev 2019-05-07 15:56:29 följande:

    Har ni kikat på sjukdommen ME? Jag är ingen expert men har en i släkten som har det och några symptom verkar stämme men andra inte.

    Verkar oerhört jobbigt, jag hoppas ni hittar en lösning snarast! 


    Nej, ska kolla upp det men ingen i släkten har det men tack ändå!
  • Fompan50
    amia01 skrev 2019-05-07 13:32:25 följande:

    Oj, låter jobbigt
    Har inga svar, men sitter i samma sits som dig då vår dotter (14 år) har varit "sjuk" i två år på ungefär samma sätt.
    Yrsel, huvudvärk, ont i ben/armar, svimmar och är trött.
    Hon har dessutom dragits med feber, 37,5-38 grader i princip hela tiden, har ont i halsen flera dagar i veckan och kräks någon gång varje månad...
    Opererade halsmandlarna i vinter, och efter det hade hon 4 fantastiska veckor, då hon var sitt gamla, pigga, jag igen
    Men sedan kom en ny förkylning, och efter det har hon varit lika dålig igen....
    Massor av läkarbesök och prover, men ingen som hittat något "fel".

    Kan man verkligen få fysiska symptom av ADD? Har gjort en enklare utredning via skolsköterskan, som visar på sådana tendenser, men trodde inte att det kunde ge sjukdomssymptom?

    Får du några bra tips på vad det kan vara får du gärna dela med dig


    Fick tips av en bekant som hade en dotter med liknande symtom men där deras dotter bara stupade i säng efter dagens slut med enorm huvudvärk och supertrött och efter lång tid och utredning fick reda på att hon hade ADD - högpresterande person. Inte riktigt samma symtom som vår dotter men vi ska försöka kolla upp det i alla fall.
    Tack ändå!
  • milli79
    Fompan50 skrev 2019-05-08 08:15:38 följande:

    Ja, dumt nog tog hon Gardasil i årkurs 6, innan alla dessa besvär började. Tro mig, jag har visat artiklar för läkarna och tagit upp det flertal gånger om att symtomen verkar stämma in, men, men... Hade det varit idag så skulle hon aldrig fått tagit det.

    Tack ändå!


    Förstår, så tråkigt att höra. Jag vet inte om du tror på detta men har en kvinna jag själv anlitat som är toppen. Hon jobbar med b.la homeopati och näring och kan se obalanser. Hon såg tex att jag hade kvar vaccin som jag fått som liten. Här rensat bort mycket genom detta. Jag skickar PM med mer info ifall du är mer intresserad
  • Babymama
    Fompan50 skrev 2019-05-08 08:13:20 följande:

    Jag är helt med dig om att det är mer eller mindre är stressrelaterat och ja, vi har pratat om just stresshantering. Hon gick några gånger på en typ av mindfullness och stress-massage. Hon gillade det, det var bra men inget som hon kunde använda i vardagen själv, direkt.

    Tack för orden men det är jättejobbigt och händer alldeles för ofta nuförtiden.


    Problemet med stress och stressrelaterade kroppsliga symptom är ju mer man stressar desto mer kroppsliga symptom får man, och dessa är ofta skrämmande vilket ger mer stress, vilket i sin tur ger mer symptom. Det blir en ond cirkel helt enkelt.

    Jag menar inte att låta hård, förstår att detta är jättejättejobbigt för er, men att gå några gånger på massage/mindfullness när man troligen är inne i en lång period av extrem stress är lite som att ge någon en alvedon vid en förlossning och tänka att det ska räcka för att ta bort all smärta.

    Man måste se det långsiktigt och troligen gå i regelbunden terapi ett tag. Man måste också vara jättenoga med att göra avslappningsövningar/öva mindfullness/skriva dagbok över oro osv varje dag. Varje dag verkligen. Det är ett tufft arbete. Göra sånt som får en att må bra och ta bort alla krav. Gå promenader, träna, vila. Vad som än får en att känna ett lugn.

    Jag fick liknande symptom som din dotter när jag var ungefär 17 år, och det var hemskt. Jag började tyvärr inte i terapi förrän jag var 25, och sen har jag gått i terapi i många år därefter. Att få gå och prata med någon har varit det absolut bästa för mig. Det är en så trygg situation, med någon som tror på en och ger en verktyg att hantera det jobbiga, utan de krav och den oro som en förälder eller närstående ofta har. Även om man som förälder försöker dölja sin oro så går det ju oftast inte helt. En terapeut är något helt annat.

    Stor kram!
  • Bjoer
    milli79 skrev 2019-05-08 08:42:39 följande:
    Förstår, så tråkigt att höra. Jag vet inte om du tror på detta men har en kvinna jag själv anlitat som är toppen. Hon jobbar med b.la homeopati och näring och kan se obalanser. Hon såg tex att jag hade kvar vaccin som jag fått som liten. Här rensat bort mycket genom detta. Jag skickar PM med mer info ifall du är mer intresserad
    Inte för att vara sån, men det där låter som rent hokus pokus. Homeopati är dokumenterat verkningslöst och "näring och obalanser" är typiska hokus pokus-förklaringar.

    Jag skulle gå på vad Babymana här ovan skriver. Det verkar troligt, vettigt och konstruktivt.
  • milli79
    Bjoer skrev 2019-05-08 10:10:21 följande:

    Inte för att vara sån, men det där låter som rent hokus pokus. Homeopati är dokumenterat verkningslöst och "näring och obalanser" är typiska hokus pokus-förklaringar.

    Jag skulle gå på vad Babymana här ovan skriver. Det verkar troligt, vettigt och konstruktivt.


    Du får tycka vad du vill. Jag har själv fått hjälp genom näring och homeopati.
  • Qweftyuiop1234567890

    Har en tioåring som har liknande symptom sedan ett par månader. Huvudvärk, synförändringar, yrsel och faller omkull. Kan inte gå utan stöd. De sa att en trolig diagnos är postinfektiös cerebellit. Ser inga direkta framsteg, utan mer ytterligare skador som börjar uppstå till följd av fall.

  • Kramklubba
    Bjoer skrev 2019-05-08 10:10:21 följande:
    Inte för att vara sån, men det där låter som rent hokus pokus. Homeopati är dokumenterat verkningslöst och "näring och obalanser" är typiska hokus pokus-förklaringar.

    Jag skulle gå på vad Babymana här ovan skriver. Det verkar troligt, vettigt och konstruktivt.
    Visst homeopati är hokus pokus, ,men detta med "stress" är totalt bullshit det med. Kom med något bättre.
  • Babymama

    [quote=79623052][quote-nick]Kramklubba skrev 2019-05-13 13:48:26 följande:[/quote-nick]Visst homeopati är hokus pokus, ,men detta med "stress" är totalt bullshit det med. Kom med något bättre.[/

    Stress är ett väldigt väl utforskat område inom vetenskapen. Det finns hur mycket forskning som helst som visar att stress påverkar kroppen starkt och negativt. Så det du säger är fel :)

Svar på tråden Mystiska symtom på 17-årig tjej sen 4 år tillbaka