• Jennie Brunflo

Olika 80-tal

Vi är bjuden på 80-talsfest den 8/4 och det ska ju bli skoj....meeeeen.....vi fick med en lista med inspiration kring vad 80-talet var för något.

Detta startade värsta diskussionen vad som egentligen är 80-tal och vad som är 70- och 90-tal.

Jag anser att beroende på hur gammal man var på 80-talet så upplever man det olika.

Den som fyller år var 3-13år på 80-talet.
    Jag var ju liksom några år äldre.
    Liksom min mamma var ju ännu äldre.

Min kompis som fyller blir skitirriterad när jag ifrågasätter att ...är det här verkligen 80-tal???
    Och när jag berättar vad jag hade på mig på högstadiet så säger hon att det inte är äkta 80-tal.

Så...är det så??
    Beror det på hur gammal man var....eller finns det någon "mall".....eller ska man gå efter någon slags schablon kring vad 80-talet var för något??
    Detta är alltså en människa som kan bli sur för att man kommer i "fel" outfit...så vad fasen ska man göra.

(exempelvis så skriver hon att man ska ha knallrött läppstift......medan jag endast minns att man hade nivea så läpparna var vita......och de riktigt häftiga hade ljusrosa läppstift så läpparna var ljusa.....men kompisen hävdar bestämt att det var knallrött läppstift och knallblå mascara. Jag tvekar....jag har aldrig ägt knallblå mascara och rött läpptstift och jag gick på högstadiet (sminkålder) på 80-talet.)

• Svar på tråden Olika 80-tal
  • Trakka

Knallrött läppstift låter väldigt knepigt... och jag var ju ändå 5-15 under 80-talet. Blå mascara har jag ett minne av att omslagsmodellerna på Starlet hade, men att ingen hade det på riktigt. Men jag kanske minns fel. Är det nåt annat knepigt som hon anser vara 80-tal? Vilka kläder anser hon att man hade t. ex.? Kan var kul att skratta lite.

• Jennie Brunflo

Jag sa att jag hade snowwashed jeans och en jättestor mickeymus-tröja.......och då sa hon att det hade jag inte för man hade breda skärp.

Öh....ja....det hade jag också.....men jag hade även stora/långa tröjor/blusar som jag hade utanpå.

Och tights....med stora tröjor över....de gick liksom till halva låret.....

Wct-overaller var också poppis..

Tights med hälla under foten - sydda pressveck.....och brett skärp i midjgan....gärna med vita tubsockar och pumps till...

Allt ovanstående hävdar hon inte alls var 80-tal.....fast jag VET att jag hade det på högstadiet.

• Annemone

Min bild av 80-tal är Pernilla Wahlgren La in en bild i mitt galleri under starka bilder som bäst definierar 80-tal för mig. Håller med om att rött läppstift inte alls passar in!!

• Troll20

Jag hade knallblå mascara och knallblå ögonskugga med rosa ovanför. Man såg inte klok ut! Ski-pants (de med hällor under) Och stora trjöjor där man kavlade upp ärmarna..... Vita tubsockar och kornblå stövlar..... Listan kan göras lång. Jag var 8-18 år på 80-talet.

• Troll20

Nu när jag såg Pernilla Wahlgren så minns jag också mitt hår..... Man blåste håret upp och ned. Mycket spray. Skulle vara så stort som möjligt Man måste ha sett ut som en blandning mellan ett troll och en clown

• Annemone

Ja det ser verkligen inte klokt ut idag, men då gjorde det

• k girl

Jag var också 3-13 på 80-talet och... Hm... Jag känner mig igen mig i din beskrivning, Jennie. Fast min mamma hade både blå, lila och grön mascara som jag tyckte var jätteroliga att använda.

• k girl

Fast Madonna hade väl knallrött läppstift?

• Annemone

Ja när jag tänker efter så har du nog alldeles rätt i det med Madonna, i slutet på 80-talet iallafall...

• Jennie Brunflo

Ja...det är ju också en grej....

I början av 80-talet när det var Bagen och sånt fräckt på TV och det var lite "punk"-mode på håret.......och på slutet var det ju helt annorlunda.

Kom på en till sak som var supermodern....BLUSAR i blankt tyg med feta axelvaddar. Aldrig har väl småbrudar (tonåringar) använt så mycket blusar som på andra halvan av 80-talet.

• Camillisen

Ja det är klart att det beror på hur gammal man var under 80-talet... tänk på tjejerna i Dallas/Dynasty/Falcon Crest - de hade ju dräkter med axelvaddar och pumps i matchande färger och även knallrött läppstift, medans tonåringarna hade mer skipants och annat lite mer sportigt...

Jag var på en 80-talsfest för några år sen och då hade jag "den lilla svarta", näthandskar, touperat hår och sånt... Verkligen snyggt. He he he!

• Nika75

80-talet sträcker ju sig också över tio år vilket är ganska långt. Plocka fram lite foton från 1996 så inser ni att ni inte klär er likadant idag...

Svar på tråden Olika 80-tal