Olika 80-tal
Vi är bjuden på 80-talsfest den 8/4 och det ska ju bli skoj....meeeeen.....vi fick med en lista med inspiration kring vad 80-talet var för något.
Detta startade värsta diskussionen vad som egentligen är 80-tal och vad som är 70- och 90-tal.
Jag anser att beroende på hur gammal man var på 80-talet så upplever man det olika.
Den som fyller år var 3-13år på 80-talet.
Jag var ju liksom några år äldre.
Liksom min mamma var ju ännu äldre.
Min kompis som fyller blir skitirriterad när jag ifrågasätter att ...är det här verkligen 80-tal???
Och när jag berättar vad jag hade på mig på högstadiet så säger hon att det inte är äkta 80-tal.
Så...är det så??
Beror det på hur gammal man var....eller finns det någon "mall".....eller ska man gå efter någon slags schablon kring vad 80-talet var för något??
Detta är alltså en människa som kan bli sur för att man kommer i "fel" outfit...så vad fasen ska man göra.
(exempelvis så skriver hon att man ska ha knallrött läppstift......medan jag endast minns att man hade nivea så läpparna var vita......och de riktigt häftiga hade ljusrosa läppstift så läpparna var ljusa.....men kompisen hävdar bestämt att det var knallrött läppstift och knallblå mascara. Jag tvekar....jag har aldrig ägt knallblå mascara och rött läpptstift och jag gick på högstadiet (sminkålder) på 80-talet.)