• Wed 8 May 2019 10:39
    1055 visningar
    2 svar
    2
    1055

    15 mm livmodertapp v. 34

    Hej!

    Är idag i v. 33 +3 och ligger inlagd på förlossningen sedan igår kväll.

    Hade haft ganska kraftiga och smärtsamma sammandragningar under kvällen som vägrade ge med sig och bm tyckte jag skulle komma in på kontroll. Sagt och gjort så åkte vi in till förlossningen i tron om att det nog inte var någon fara, men efter CTG och vaginalt UL konstaterade läkaren att jag hade regelbundna sammandragningar/förvärkar (ca 5 min mellan varje) som hade påverkar livmodertappen som var 11 mm som kortast under en sd och drygt 15 mm annars, läkaren kunde även få in ett finger i "kanalen" så jag antar att tappen inte är helt stängd.

    Efter det lades jag in med någon intravenös medicin som ska lugna sammandagningarna samt kortisonspruta för att bebis lungor ska mogna så fort som möjligt om förlossningen sätter igång.

    Nu till min fråga, är det några av er som varit med om något likande runt v 34? Hur länge fick ni ligga kvar och slappnade livmodern av efter 48 h med det lugnande droppet? Kunde graviditeten fortskrida normalt fram till BF eller kom bebis ut tidigare? Alla svar uppskattas då det vore skönt att kanske ha en aning om vad som eventuellt kan vänta mig dom kommande dagarna/veckorna =)

  • Svar på tråden 15 mm livmodertapp v. 34
  • Wed 8 May 2019 15:11
    #1

    Jag åkte in i v 33 (ca) min slempropp hade gått och jag fick sammandragningar när jag rörde mig. Visade sig att min tapp var 12mm. Jag fick visserligen inget dropp utan fick åka hem, men blev sjukskriven i liggläge. Födde v 37+0, så inte för tidigt. Tappen stannade på ungefär samma längd, någon mm kortare vid sista kollen.

  • Fri 31 May 2019 21:22
    #2

    Min tapp på 9 mm höll i 13 veckor.


    *Tilde 101221 *Juni 150119*
Svar på tråden 15 mm livmodertapp v. 34