• Orolige Per

    Bostadsbidrag

    Hej! 

    Bostadsbidrag - återkrav - kommer jag bli POLISANMÄLD?

    Jag fick under 2018 bostadsbidrag med 1200 kr / månad under perioden Januari - Juli. När jag ansökte om bidrag så ringde FK mig och frågade om jag inte skulle söka som sambo istället eftersom det stod två namn på kontraktet, det var min blivande sambos namn och hon skulle flytta in cirka 2 månader senare, vi hade träffats i 2 månader och jag ville flytta till något större men hon hade kvar sitt boende och vill flytta ihop när det var uthyrt. Är student och under 29 år så jag hade enligt kassakollen rätt till bidrag både som ensamstående och sen också när vi blir sambo. Sambon flyttade in enligt plan cirka 2 månader senare och allt var frid o fröjd. Jag ( vi ) fick bidrag i 5 månader a 1200 kr men sen upphörde detta pga hyreskontraktet tog slut på bostaden.
    Får sedan återkrav från bostadsbidrag från 2017 pga högre inkomst än beräknat, betala tillbaka 2600 kr av totalt cirka 12000 kr. 

    Inser då att jag säkert kommer få betala tillbaka en del för 2018 också, men 
    DET ÄR DÅ JAG INSER ATT JAG INTE RINGDE FK OCH ANMÄLDE ATT VI BLEV SAMBO. Jag har alltså underlåtit att anmäla att vi blev sambo och därför fått 6000 kr ( 1200 kr månad x 5 ). Hade förmodligen fått dessa pengar även om jag anmält att vi blev sambo men nu har vi högre inkomster så skulle fått betala tillbaka hursom år 2020 antagligen. Jag mår sämst för jag är en noggrann jäkel och har en bra och städad ekonomi. Ringde förstås FK direkt när jag insåg detta hon på FK ville räkna om vi skulle ha rätt till bidrag som sammanboende men jag uppgav att det är bättre att betala tillbaka nu redan eftersom vi ändå kommer få betala tillbaka 2020. Har mått dåligt sedan dess. Alla där är skittrevliga  och säger att det inte blir mer påföljder men så läste jag om "vårdslöst bidragsbrott" och kan inte släppa det, det är väl om något vårdslöst att inte anmäla det i tid att man blir sambo? Det som talar till min fördel är väl att jag själv ringde in så fort jag förstod detta och att det inte är så mycket pengar.

    Har nu fått ett återkrav där de tackar att jag uppmärksammat FK om detta och 30 dagars tid att betala detta vilket jag redan gjort.

    Vad tror ni, borde man förbereda sitt försvarstal?

  • Svar på tråden Bostadsbidrag
  • Deacon

    En bekant till mig fick ett återkrav på 18 tkr men ingen polisanmälan för det. Tror att du kan vara lugn o don situation.

Svar på tråden Bostadsbidrag