• Luuvely

    Ny anställd och gravid ???????????

    Hej! Jag skrev mitt arbetsavtal i april månad och börjar jobba i augusti, tog test och visar sig att jag är gravid 2-3 v ??????????????? någon som vart med om det? När Berättade ni till arbetsgivaren? Om inte annat så syns det ju väl i augusti ????

  • Svar på tråden Ny anställd och gravid ???????????
  • cleoeme

    Jag visste dock redan att jag var gravid när jag tog jobbet. Är nu i vecka 19 och ska berätta så fort jag fått mitt schema :)

  • MinaBernt
    Luuvely skrev 2019-05-08 22:47:25 följande:

    Hej! Jag skrev mitt arbetsavtal i april månad och börjar jobba i augusti, tog test och visar sig att jag är gravid 2-3 v ??????????????? någon som vart med om det? När Berättade ni till arbetsgivaren? Om inte annat så syns det ju väl i augusti ????


    Grattis!

    Du har skyldighet att söka föräldraledigt 3 månader i förväg så egentligen behöver du inte berätta än på ett tag, men det kan ju vara svårt att dölja ;)

    Är det fast eller provanställning? Det finns ju fula arbetsgivare som inte ger fortsatt anställning om det uppdagas att arbetstagaren är gravid. Annars är ju det schysstaste att berätta direkt i augusti, speciellt om magen börjar synas.
  • Luuvely

    Ja sant, det är en tillsvidare anställning som tur är haha har också hört talas om fula arbetsgivare. Nej men precis funderar på att berätta det direkt när jag börjar arbetet! Men skäms något oerhört haha

  • Hönshjärna

    Jag började nytt jobb i år, fast anställd från första dagen. Blev gravid när jag jobbat en vecka. Min (manliga) chef sa grattis och kramade mig när han fick veta. (Berättade i v 7 pga illamående).

  • Persikaplommon
    Luuvely skrev 2019-05-09 09:47:42 följande:

    Ja sant, det är en tillsvidare anställning som tur är haha har också hört talas om fula arbetsgivare. Nej men precis funderar på att berätta det direkt när jag börjar arbetet! Men skäms något oerhört haha


    Bäst att berätta senast när du börjar jobba.

    Det är lättare för arbetsgivaren att hitta en passande ersättare om det finns gott om tid.

    Du har ingenting att vara orolig för , du är fast anställd.

    Jag förstår inte heller poängen med att vara oärlig som provanställd.

    Vill man verkligen arbeta hos ? fula arbetsgivare? ?

    Det finns gott om lagliga sätt att jävlas med anställda om man nu vill.

    Låter inte som något trevlig arbetsmiljö.
  • Hawk

    Jag skrev på ny anställning precis mellan ÄL och bim, detta var i början på april. Börjar i augusti men planerar att berätta innan dess. Egentligen vill jag vänta till RUL men det kommer infalla mitt i semestern så vill berätta innan semestern. När jag tänker efter vill man kanske berätta tidigare än så så det inte blir att man berättar och sen startar semestern. Känns inte schysst att berätta först när jag börjar, och det bara är tre månader kvar.

  • Lempius

    Åh, jag är i en liknande situation! Skrev på mitt nya anställningskontrakt samma dag som jag plussade, i fredags! Känns så himla dumt att komma dragandes med en graviditet precis i början ???? Men vad ska man göra. Det är livet, det händer. Funderar på när jag ska berätta. Går på nya tjänsten 13 augusti och borde ha sagt nåt innan då, tänker jag....

Svar på tråden Ny anställd och gravid ???????????