• Anonym (bpe)

Ny mobil var öppnad???

Köpte en mobil som var på en utgående modell på Elgiganten. Har inte öppnat den än men nu ser jag spår av att kartongen varit öppnad, och det låter som om sakerna ligger löst inne och skramlar.

Elgigatnen tillåter inte öppet köp på mobiler, så jag blir lite fundersam.

Vågar man öppna den här eller ska jag panta mig tillbaka till affären igen? Risken är ju att de anklagar mig för nånting, eller?

• Svar på tråden Ny mobil var öppnad???
  • Anonym (My)

På vilket sätt ser kartongen öppnad ut? Vad stod det när du köpte telefonen? Ordinarie pris eller nedsatt pris?

• Anonym (Nej)

Öppna inte gå tillbaka med den och påpeka detta.

• Anonym (bpe)
    Anonym (Nej) skrev 2019-05-09 06:05:16 följande:

Öppna inte gå tillbaka med den och påpeka detta.

Försent. Min mediekåta fru har redan öppnat den!! :(
  • Anonym (Hmmmmm...)

Såg på Plus för ett par år sedan att det inte alls var ovanligt att begagnade mobiler såldes som nya. Svinigt.

• Don3
    Anonym (Hmmmmm...) skrev 2019-05-09 08:03:36 följande:

Såg på Plus för ett par år sedan att det inte alls var ovanligt att begagnade mobiler såldes som nya. Svinigt.

Precis lika svinigt som att kunden har rätt att köpa varan öppna prova och lämna tillbaka. Men den biten kanske du gillar?
  • Anonym (....)
    Don3 skrev 2019-05-09 08:18:45 följande:

Precis lika svinigt som att kunden har rätt att köpa varan öppna prova och lämna tillbaka. Men den biten kanske du gillar?

Ett vettigt företag, t.ex. netonnet lägger returer av den typen i fyndhörnan och skriver "retur från kund". Går att vara ärlig som företagare
  • Anonym (Hmmmmm...)
    Don3 skrev 2019-05-09 08:18:45 följande:
    Det är ju inte lika svinigt nej. Men du kanske tycker att det är samma sak att testa en telefon nån dag och lämna tillbaka den om man har öppet köp eller köpt den på distans och att ta en ett år gammal telefon, rensa den så gott det går (men ibland finns spår av den tidigare ägaren kvar och det är det de tog upp på Plus, det är så man märker att det är en gammal telefon) och sälja den som ny?
  • Don3
    Anonym (....) skrev 2019-05-09 08:28:21 följande:

Ett vettigt företag, t.ex. netonnet lägger returer av den typen i fyndhörnan och skriver "retur från kund". Går att vara ärlig som företagare

Anonym (Hmmmmm...) skrev 2019-05-09 09:05:05 följande:

Det är ju inte lika svinigt nej. Men du kanske tycker att det är samma sak att testa en telefon nån dag och lämna tillbaka den om man har öppet köp eller köpt den på distans och att ta en ett år gammal telefon, rensa den så gott det går (men ibland finns spår av den tidigare ägaren kvar och det är det de tog upp på Plus, det är så man märker att det är en gammal telefon) och sälja den som ny?

Problemet är att många säger den är oanvänd även oöppnad istället för att vara ärliga. Hade de sagt den var använd hade nog fler likt Netonnet sålt de som kund retur. Men får man intrycket av att den inte ens öppnats känns det rätt onödigt att ge bort pengar genom att sälja en oanvänd vara som begagnad.

Vet man att butiken som tex Elgiganten ofta lägger ut returer som nya får man väll välja en annan butik. Men det är klart den som är billigast kan ju inte lägga pengar på onödig goodwill.
  • Anna60
    Anonym (Hmmmmm...) skrev 2019-05-09 08:03:36 följande:
    Exakt vad jag tänkte skriva. 
Svar på tråden Ny mobil var öppnad???