• Anonym (Legobiten)

Smeknamn - överreagerar jag?

Hej!

Häromveckan fick vi veta att vår lilla 2-åring inte kallas för sitt namn på förskolan, utan för ett smeknamn/förkortning. Jag tycker inte det känns bra, med tanke på att barnet är så liten och liksom inte kan välja själv om smeknamnet är ok eller inte.

Vi har (som alla föräldrar) lagt ner stor möda på att välja ett namn som passar, som vi tycker är vackert, lite stiligt, lagom vanligt/ovanligt och enkelt att förstå.

Smeknamnet är inte i sig opassande men det tillför inte heller något och är inte lika fint som det riktiga namnet. Smeknamnet motsvarar ungefär att ett barn som heter Vendela kallas för Vella, eller Gabriel för Gabbe.

Överreagerar jag om jag ber förskolans personal att dämpa smeknamnsbruket? Det går ju inte att förbjuda barnen, men det går ju att korrigera lite. Är jag överkänslig?

• Svar på tråden Smeknamn - överreagerar jag?
  • Anonym (Anna)

Ja ts, du överreagerar å det grövsta, så länge inte smeknamnet är kränkande på något sätt, vilket det ju inte verkar vara med tanke på de jämförelser du tog upp.
    Det kan ju vara så att det är något/några av de andra barnen som börjat med smeknamnet helt enkelt för att det vanliga namnet är krångligt/långt, svårt att uttala för ett barn eller något annat och då att komma till förskolan med klagomål angående detta är bara otroligt dumt. Man skall verkligen välja sina strider! Vill du ses som en krävande och klagande mamma?

• Anonym (Mitt barn)

Här fick förskolan snällt sluta med smeknamn på mitt barn, men hen hatar att bli kallad för något annat än sitt riktiga namn.

• Pope Joan II
    Anonym (Legobiten) skrev 2019-05-09 09:59:19 följande:

Hej!

Häromveckan fick vi veta att vår lilla 2-åring inte kallas för sitt namn på förskolan, utan för ett smeknamn/förkortning. Jag tycker inte det känns bra, med tanke på att barnet är så liten och liksom inte kan välja själv om smeknamnet är ok eller inte.

Vi har (som alla föräldrar) lagt ner stor möda på att välja ett namn som passar, som vi tycker är vackert, lite stiligt, lagom vanligt/ovanligt och enkelt att förstå.

Smeknamnet är inte i sig opassande men det tillför inte heller något och är inte lika fint som det riktiga namnet. Smeknamnet motsvarar ungefär att ett barn som heter Vendela kallas för Vella, eller Gabriel för Gabbe.

Överreagerar jag om jag ber förskolans personal att dämpa smeknamnsbruket? Det går ju inte att förbjuda barnen, men det går ju att korrigera lite. Är jag överkänslig?

Du kommer att få det väldigt arbetssamt om du tänker dig att försöka arrangera omvärlden och dess påverkan och reaktioner efter hur du skulle vilja ha den. 
  • sextiotalist
    Anonym (Legobiten) skrev 2019-05-09 09:59:19 följande:

Hej!

Smeknamn, dvs äkta smeknamn, dyker upp och blir som de blir. Så länge det endast är smeknamn och inte öknamn, så ser jag ingen anledning till göra en stor sak av det.
    Men gillar inte barnet det så ska man självklart reagera. Min syster hade ett smeknamn, som hon fick tidigt (ett vanligt smeknamn för det namnet), när hon började skolan, försökte läraren introducera ett annat smeknamn, för att det fanns två med det smeknamnet i klassen. Min syster ville det INTE, hon vägrade att svara när läraren tilltalade henne med det andra, så läraren fick ge sig.
    En kollega till mig har ett namn, som det 9 av 10 gånger brukar bli ett smeknamn av, men han ville inte ha något smeknamn alls, så redan när han gick på dagis, så vägrade han svara om de försökte med smeknamnet.
    Så man bör inte påtvinga ett smeknamn.
  • Duckan

Jag tycker inte att personalen ska använda sig av smeknamn som de själva hittat på men är det barnen som gjort det så blir det svårare att säga något om det antar jag.

• Duckan

Jag tycker inte att personalen ska använda sig av smeknamn som de själva hittat på men är det barnen som gjort det så blir det svårare att säga något om det antar jag.

• Duckan

• Anonym (F)

På förskolan kan de gott bemöda sig med att kalla barnen för det riktiga namnet om det är det ni själva gör. I skolan sedan brukar det bli svårare och det här med smeknamn falla sig naturligt, oavsett om det är det som används hemma eller inte.

• Fjäril kär

Du kan få svårt att motivera alla barn att använda rätt namn.

Att en personal korrigerar sig spelar ju ingen roll om 25 barn ändå säger smeknamnet.

• brallison

Är namnet svårt att uttala för kompisar, så blir det så. Min dotter också hade ett smeknamn på förskola, men så fort hon själv kunde uttala sitt namn korrekt och andra hennes kompisar, så började hon säga till att hon heter XXXXX och inte XXX. Så om barnet är ok med dig, så ska ni inte krångla till med det. Dessutom, faktumet att ni valde ut namnet noga innebär ju inte att barnet gillar det ändå - väldigt många människor gillar inte sina namn.

Svar på tråden Smeknamn - överreagerar jag?